Guettoucha, hana (2016) التفاعل الاجتماعي ضمن الأنشطة الثقافية والرياضية المدرسية في مرحلة التعليم المتوسط. دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ المنخرطين في الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية بمتوسطتي – زاغز جلول- وعباس عبد الكريم بن محمد- العالية- مدينة بسكرة-. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider - Biskra.
|
Text
Thèse_socio_2016.pdf Download (5MB) | Preview |
Abstract
اهتمت هذه الدراسة بموضوع التفاعل الاجتماعي ضمن الأنشطة الثقافية والرياضية المدرسية للتلميذ في مرحلة التعليم المتوسط وهذا من أجل محاولة التعرف أكثر على هذه الانشطة باعتبارها مدرجة في اطار الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية في التعليم المتوسط، ومن المعروف في هذه المرحلة مرور التلميذ فيها بفترة المراهقة، فالتغيرات المفاجئة التي تطرأ عليه خاصة منها الجسمية والنفسية والاجتماعية، تستدعي وجود هذه الأنشطة حتى تساعده على التفاعل مع الآخرين وأكثر اندماجا معهم، كون أن هذه الجمعية تستقطب جميع الفئات العمرية في مرحلة التعليم المتوسط، وتهدف الدراسة لتوضيح وإبراز دور النشاط والثقافي والرياضي المدرسي للتلميذ في مرحلة التعليم المتوسط في تنمية الجانب الاجتماعي للتلاميذ مرتكزة في ذلك على تنمية التفاعل الاجتماعي وما يسوده من قيم أهمها التعاون والتكيف وتكوين علاقات اجتماعية مع الآخرين خاصة وأنه يتم الإشراف عليها من قبل أستاذ المشرف على النشاط الذي يقوم بتوجيه وارشاد التلاميذ، ولأجل هذا تم الاعتماد على العينة القصدية من خلال اختيارنا للتلاميذ المنخرطين في الجمعية الثقافية الرياضية المدرسية والذي بلغ عددهم 105 تلميذ مختارين من متوسطتين بمدينة بسكرة. وأظهرت لنا هذه الاحصائيات النتائج التالية: - تساهم الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية في تنمية قيمة التعاون للتلميذ المراهق الممارس للأنشطة في مرحلة التعليم المتوسط. - تساهم الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية في تنمية قيمة التكيف للتلميذ المراهق الممارس للأنشطة في مرحلة التعليم المتوسط. - تساهم الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية في زيادة العلاقات الاجتماعية للتلميذ المراهق الممارس للأنشطة في مرحلة التعليم المتوسط. -للمؤطرين في الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية دور في تنمية التفاعل الاجتماعي للتلميذ المراهق الممارس للأنشطة في مرحلة التعليم المتوسط. وثبوت هذه الفرضيات الفرعية وتأكدنا منهم، ادى الى ثبوت الفرضية الرئيسية والتي مفادها: تساهم الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية في تنمية التفاعل الاجتماعي للتلميذ(المراهق) في مرحلة التعليم المتوسط. Abstract This study focused on the theme of social interaction in cultural and sports activities for students at the stage of middle school, in order to try to learn more about these activities ,since they are indicated as part of the sports and cultural association in middle school education. It is known at this stage that the student passes through a period of adolescence , where he would have some sudden physical ,psychological, and social changes , which require the presence of these activities to help him to interact with others and to make him more integrated with them,the fact that the association attract all age groups in this level of education. The study aims to clarify and highlight the role of cultural and sports activities for students in middle school education in the development of social aspect of the pupil based on the social interaction and what prevail it of values most important cooperation and adjustment and the formation of social relationships with others especially that it is supervised by a professor of the supervisor of the activity of the development under the direction and guidance of pupils ,under the direction and guidance of a supervisor professor who supervises the activity of pupils. And for this order we had relied on intentional sample through our selection of pupils involved in a scholar sports and cultural association , which numbered 105 pupils drawn from two schools in Biskra city. The results showed the following statistics : - The cultural and sports association in middle school education contribute in the development the value of cooperation for a teenage pupil who is participated in activities in middle school. -The cultural and sports association in middle school education contribute in the development the value of adjustment for a teenage pupil who is participated in activities in middle school. -The cultural and sports association in middle school education contribute in Increasing the the social relationships of a teenage pupil who is participated in activities in middle school. -Trainers in cultural and sports association have an important role in the development of social interaction of a teenage pupil who is participated in activities in middle school. The confirmation of the sub hypotheses lead to the confirmation of the principal hypothesis whieh says : The cultural and sporty school association contributes in improving the social interaction of the pupil ( adolescent) in the middle school.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | التفاعل الاجتماعي– الأنشطة الثقافية والرياضية المدرسية- الجمعية الثقافية والرياضية المدرسية- تلميذ مرحلة التعليم المتوسط. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | Bouthaina Assami |
Date Deposited: | 19 Feb 2018 08:19 |
Last Modified: | 19 Feb 2018 08:19 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/3111 |
Actions (login required)
View Item |