استخدام شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقته بالمساندة الاجتماعية ومهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين (-فايسبوك -أنموذجا)

مراكشي, مريم (2021) استخدام شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقته بالمساندة الاجتماعية ومهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين (-فايسبوك -أنموذجا). Doctoral thesis, université-biskra.

[img] Text
اطروحة مراكشي مريم pdf.pdf

Download (8MB)

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين استخدام شبكات التواصل الاجتماعي"الفيسبوك" والمساندة الاجتماعية، ومهارات التواصل الاجتماعي لدى عينة من المراهقين، ودراسة الأثر المحتمل لكل من المتغيرات التالية: الجنس، والمستوى التعليمي، ومكان الاقامة، على استخدام المراهقين لمواقع التواصل الاجتماعي"فايسبوك" والمساندة الاجتماعية، ومهارات التواصل الاجتماعي. كما أردنا من خلال هذه الدراسة التعرف على عادات استخدام المراهقين لموقع "الفايسبوك"، وكذلك التعرف على دوافع استخدام المراهقين لموقع "فيسبوك". واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتم تطبيق أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس "استخدام موقع"الفايسبوك"" من إعداد الباحثة، و مقياس المساندة الاجتماعية، لمعده الأصلي سوزان ديون، ومقياس مهارات التواصل الاجتماعي لمعده الأصلي رونالد ريجيو. على عينة تكونت من(449) من المراهقين المتمدرسين الثانويين والجامعيين. وخضعت الدراسة لجملة من الأساليب الإحصائية المتمثلة في: النسب المئوية لتكرار عادات ومجالات الاستخدام، ومعامل الارتباط "بيرسون" للكشف عن طبيعة العلاقة بين استخدام"الفايسبوك" والمساندة الاجتماعية، ومهارات التواصل الاجتماعي، و test "T" لدراسة دلالة الفروق بين المجموعتين الجنس(ذكور-إناث)، والمستوى التعليمي(ثانوي-جامعي)،ومكان الاقامة(ريفي-حضري). ولقد كشفت الدراسة على النتائج التالية : 1 - يقضي المراهقون وقتهم في استخدام موقع " الفايسبوك " بشكل معقول وغير مبالغ فيه فاغلبهم يتصفح موقعه ساعتين لأكثر من يوم ، خاصة في الفترة الليلية. 2 - أهم دافع يجعل المراهقين يستخدمون موقع " الفايسبوك" هو الدردشة و التواصل مع الأصدقاء. تليها نشر الصور ومقاطع الفيديو. 3 - توجد علاقة ارتباطية موجبة بين استخدام شبكات التواصل الاجتماعي "فايسبوك"، والمساندة الاجتماعية، ومهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات استخدام "الفايسبوك" لدى المراهقين تبعا لأثر الجنس (ذكور،إناث). 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات استخدام "الفايسبوك" لدى المراهقين تبعا لأثر المستوى التعليمي (ثانوي،جامعي) لصالح المستوى الجامعي. 6- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات استخدام "الفايسبوك" لدى المراهقين تبعا لأثر مكان الإقامة (ريفي-حضري). 7- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المساندة الاجتماعية لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر الجنس(ذكور، إناث)لصالح الإناث. 8- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المساندة الاجتماعية لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر المستوى التعليمي(ثانوي-جامعي). 9- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المساندة الاجتماعية لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر مكان الإقامة(ريفي-حضري). 10- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر الجنس(ذكور، إناث) لصالح الإناث. 11- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر المستوى التعليمي(ثانوي-جامعي) لصالح المستوى الجامعي. 12- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مهارات التواصل الاجتماعي لدى المراهقين المستخدمين لموقع"فيسبوك" تبعا لأثر مكان الإقامة(ريفي-حضري). و قد اجتهدت الباحثة في تفسير نتائج الدراسة في ضوء أدبيات الموضوع وما توفر لديها من دراسات سابقة. This study aims to reveal the nature of the relationship between using social network sites "Face book" and social support, and social communicative skills of a sample of teenagers, and to study the potential influence of each variables: sex, educational level and residency on teenagers' use of social networking sites “Face book “ and social support, and social communicative skills. Through this study, we also wanted to know the habits of teenagers 'use of the "Face book" site, as well as the motives of teenagers' use of the "Face book" site. The researcher relied on the descriptive and comparative approach. The applied tools for the study were, the “Face book site usage” scale prepared by the researcher, the Social Support Scale, for his original author, Susan Dion, and the Social Communicative Skills Scale, for his original author, Ronald Reggio. the sample consisting of (449) teenagers from high school and university students. The study was subjected to a number of statistical methods represented in: percentages of frequency of habits and areas of use, and the correlation coefficient "Pearson" to reveal the nature of the relationship between the use of "Face book" and social support, and social communicative skills, and a test "T" to study the significance of differences between the two groups gender (male - female), educational level (secondary - university), and residency (rural - urban). The study revealed the following results: 1 - Teens spend their time using the "Face book" site reasonably and not exaggerating, as most of them browse the site for two hours more than a day, especially during the night. 2 - The most important motivation for teenagers to use "Face book" is chatting and communicating with friends. Followed by posting photos and videos. 3 - There is a positive correlation between the use of social networks "Face book", social support, and social communicative skills among teenagers. 4- There are no statistically significant differences in the degrees of using "Face book" among teenagers according to the effect of gender (males, females). 5- There are statistically significant differences in the degrees of using "Face book" among teenagers according to the effect of the educational level (secondary, university) in favor of the university level. 6- There are no statistically significant differences in the degrees of using "Face book" among teenagers according to the effect of the place of residence (rural - urban). 7- There are statistically significant differences in the degrees of social support among teenagers who use Face book according to the effect of gender (males, females) in favor of females. 8- There are no statistically significant differences in the degrees of social support among teenagers using the Face book site, according to the educational level (secondary - university). 9- There are no statistically significant differences in the degrees of social support among who teenagers use the site "Face book" according to the effect of the place of residence (rural-urban). 10- There are statistically significant differences in the scores of social communication skills among teenagers who use Face book according to the effect of gender (males, females) in favor of females. 11- There are statistically significant differences in the scores of social communication skills among teenagers who use Face book according to the effect of the educational level (secondary - university) in favor of the university level. 12- There are no statistically significant differences in the scores of social communication skills for teenagers using the Face book site according to the effect of residencey (rural-urban). The researcher has made efforts to explain the results of the study in light of the literature on the subject and the previous studies available to it.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: العلاقات الاجتماعية – مهارات التواصل الاجتماعي- المساندة الاجتماعية - المراهقين ـ التفاعل الاجتماعي. -مواقع التواصل الاجتماعي.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 13 Jul 2021 09:00
Last Modified: 13 Jul 2021 09:00
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5481

Actions (login required)

View Item View Item