تلقي المحتوى الإعلامي عبر الشبكات الإجتماعية الرقمية وإنعكاساته على سلوك المراهق دراسة على عينة من مستخدمي الفيس بوك والأنستغرام

غراب, سعيدة (2021) تلقي المحتوى الإعلامي عبر الشبكات الإجتماعية الرقمية وإنعكاساته على سلوك المراهق دراسة على عينة من مستخدمي الفيس بوك والأنستغرام. Doctoral thesis, université-biskra.

[img] Text
الطالبة غراب سعيدة.pdf

Download (4MB)

Abstract

إنطلاقاً من حقيقة أن الشبكات الإجتماعية الرقمية التي إنتشرت بشكل كبير في عصرنا الحالي قد مَكَّنت مستخدميها من إشباع حاجاتهم المختلفة نتيجة تقديمها للعديد من الخدمات التي تفوقت بها عن باقي وسائل الإتصال التقليدية، نستنتج أن هذا الإستخدام سيكون له أثر على جميع نواحي الحياة عند المستخدمين لا سيما سلوكه الإنساني لذا هدفنا من هذه الدراسة هو الكشف عن إنعكاس تلقي المحتوى الإعلامي عبر كل من شبكة الفيس بوك والأنستغرام التي إحتلت المراتب الأولى في تصنيف الشبكات الإجتماعية الرقمية من حيث عدد المستخدمين على سلوك المراهق بمدينة ورقلة، تم تأطير دراستنا نظرياً من النظريات الإتصالية التالية (الإستخدامات والإشباعات، تمثيل المعلومات، التعلم بالملاحظة) وبحثت في أربع نقاط أساسية: التعرف على مستويات تلقي المراهق للمحتوى الإعلامي عبر شبكتي الفيس بوك والأنستغرام، الكشف عن علاقة هذا التلقي بسلوك المراهق، معرفة الأثر الذي يحدثه تلقي المحتوى الإعلامي على سلوك المراهق وكذلك معرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالات إحصائية لتلقي المحتوى الإعلامي وإنعكاساته على سلوك المراهق تعزى للمتغيرات الشخصية لديهم. وبالإعتماد على المنهج الوصفي المسحي وإستخدام إستمارة الإستبيان كأداة لجمع البيانات طُبِّقَت الدراسة على عينة قصدية شملت المراهقين المقيمين بمدينة ورقلة بلغ عددها 383 فرداً تم توزيعها حَصَصِياًّ حسب متغيرات الجنس والسن، لنتوصل إلى جملة من النتائج أهمها: - يستطيع المراهقون إدراك المعلومات التي يتم تلقيها من موقعي الفيس بوك والأنستغرام بمستوى مرتفع. - يقوم (61,9%) من عينة الدراسة بإتخاذ أشخاص مشهورين أو مميزين على الفيس بوك والأنستغرام كنموذج أو قدوة يحتذون بها في حياتهم، وبتابع المراهقون هذه النماذج على أساس المواضيع التي ينشرونها وليس على أساس خصائصهم الديمغرافية. - يقوم ما نسبته (87,2%) من عينة الدراسة بتقليد السلوكيات التي يتلقونها عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام عندما يدركون أنها تعود بالفائدة عليهم، ويشجعهم في تبني تلك السلوكيات الأهل والأصدقاء، كما يتجنبون تقليد السلوكيات التي ينزعج منها الأهل أو عندما تكون لذلك السلوك نتائج سيئة على حياتهم. - أظهرت النتائج أن إنعكاس تلقي المحتوى الإعلامي عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام من طرف المراهق كان بمستوى متوسط على كل من السلوك الإجتماعي، السلوك اللفظي، السلوك الديني، السلوك العاطفي، السلوك المظهري، السلوك الصحي والسلوك التعاوني، كما كا بمستوى منخفض على السلوك العدواني لديه. - بينت النتائج أنه توجد علاقة إرتباطية إيجابية متوسطة بين تلقي المحتوى الإعلامي عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام وسلوك المراهق بقيمة (0,601)، هذه العلاقة كان لها أثر ذو دلالة إحصائية بقيمة (0.361) والذي يعني أن 36% من سلوك المراهق يتم إكتسابه بناءاً على عملية التلقي التي يقوم بها عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام. - بينت النتائج أن هناك فروقات فردية ذات دلالة إحصائية في إجابات أفراد عينة الدراسة حول إنعكاسات تلقي المحتوى الإعلامي عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام على سلوك المراهق تعزى للمتغيرات التالية: الوضعية تجاه الدراسة، المرحلة العمرية، المستوى التعليمي وأقدمية الإستخدام. توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق فردية ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حول إنعكاسات تلقي المحتوى الإعلامي عبر موقعي الفيس بوك والأنستغرام تعزى لمتغير الجنس. الكلمات المفتاحية: تلقي محتوى إعلامي؛ شبكات إجتماعية رقمية؛ سلوك؛ مراهق؛ فيس بوك؛ أنستغرام. Based on the fact that the digital social networks that have spread widely in our current era have enabled their recipient audiences to satisfy their various needs as a result of presenting various media contents that surpassed other traditional means of communication, and we think that this reception will have an impact on all aspects of their life, especially on their behavior, so we aimed through this study to reveal the reflection of receiving media content through both Facebook and Instagram on the behavior of a teenager in the city of Ouargla. Our study was theoretically framed from the following communicative theories (uses and gratifications, representation of information, learning by observation) and examined four essential points are: Identifying the levels of adolescents receiving media content through Facebook and Instagram, revealing the relationship of this reception to the behavior of the teenager, knowing the effect that receiving media content has on adolescent behavior, as well as knowing whether there are differences of statistical significance for receiving media content and its repercussions on the behavior of the teenager attributed to the personal variables they have. By relying on the descriptive survey method and using the questionnaire form as a tool to collect data, the study was applied on an intended sample of 383 adolescents residing in Ouargla city, which was distributed quotaively according to the variables of sex and age, we reached a number of results, the most important of which are: Teens are able to perceive the information received from Facebook and Instagram at a high level. - (61.9%) of the study sample take famous or distinguished people on Facebook and Instagram as a model or role model in their lives, and adolescents follow these models on the basis of the topics they publish and not on the basis of their demographic characteristics. - 87.2% of the study sample imitated the behaviors they receive on Facebook and Instagram when they realize that they are beneficial to them, family and friends encourage them to adopt those behaviors , they also avoid imitating behaviors that parents get upset about or when that behavior has bad consequences for their lives. - The results showed that the adolescents ’reflection on receiving media content through Facebook and Instagram at an average level on social behavior, verbal behavior, religious behavior, emotional behavior, appearance behavior, healthy behavior and cooperative behavior, as well as at a low level on aggressive behavior. . - The results showed that there is a moderate positive correlation between receiving media content through Facebook and Instagram and the teen’s behavior with a value of (0.601). This relationship had a statistically significant effect of (0.361), which means that 36% of the teen’s behavior is acquired based on the process of reception that he does through Facebook and Instagram. - The results showed that there are statistically significant individual differences in the responses of the study sample individuals about the implications of receiving media content through Facebook and Instagram on the behavior of the adolescent due to the following variables: status towards the study, age, educational level and age of use. - The study found that there are no statistically significant individual differences in the responses of the study sample individuals about the implications of receiving media content through Facebook and Instagram, due to the gender variable.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: receiving informational content; Digital social networks; Behavior; a teenager; Facebook; Instagram.
Subjects: D History General and Old World > D History (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences humaines
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 13 Jul 2021 09:02
Last Modified: 13 Jul 2021 09:02
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5489

Actions (login required)

View Item View Item