فعالية برنامج للعب الموجه لتحسين المستوى اللغوي لدى الأطفال التوحديين دراسة تطبيقية على عينة بمركز التعلم والتدريب والاستشارات بمدينة بسكرة

بلعزوز, فتيحة (2022) فعالية برنامج للعب الموجه لتحسين المستوى اللغوي لدى الأطفال التوحديين دراسة تطبيقية على عينة بمركز التعلم والتدريب والاستشارات بمدينة بسكرة. Doctoral thesis, univ-biskra.

[img] Text
أطروحة 2الدكتوراه.pdf

Download (1MB)

Abstract

RESUME : أصبح اضطراب طيف التوحد من أكثر الاضطرابات انتشارا في وقتنا الحالي، وقد اهتم الباحثون في هذا المجال بتصميم برامج علاجية تمكن الطفل التوحدي من الاندماج في مجتمعه، وتقع الدراسة الحالية ضمن الدراسات التي اهتمت بإيجاد طرق تكفل فعالة بهذه الفئة، وقد هدفت إلى التحقق من فاعلية برنامج للعب الموجه لتحسين المستوى اللغوي لدى الأطفال التوحديين وذلك بمركز خاص بولاية بسكرة. وقد تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال مصابين باضطراب طيف التوحد (6) من الذكور و(4) من الإناث، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية، وتم الاعتماد على المنهج التجريبي المبني على تصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلي وبعدي وتتبعي بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج. وكانت أهم النتائج المتحصل عليها هي: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياس القبلي والبعدي لأفراد العينة على مقياس تقدير الاتصال اللغوي لصالح القياس البعدي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياس القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس تقدير الاتصال اللغوي في كل بعد من الأبعاد التالية: التقليد، الانتباه، الفهم والتعرف، التعبير، التسمية. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياس القبلي والتتبعي لأفراد عينة الدراسة على مقياس تقدير الاتصال اللغوي ABSTRACT : Autism disorder has become one of the most prevalent disorders at the present time, and researchers in this field have been interested in designing treatment programs that enable the autistic child to integrate into his society, and the current study falls within the studies that focused on finding effective ways to ensure this category, and it aimed to verify the effectiveness of the autism program Directed play to improve the linguistic level of autistic children in a special center in the Wilaya of Biskra. The study sample consisted of ten (10) children with autism spectrum disorder six (6) males and four (4) females, who were selected by stratified random sampling method. The experimental method was based on the design of one group with a pre, post and follow-up measurement after a month of applying the program. The most important results obtained were: *the presence of statistically significant differences between the mean ranks of the pre, post scores of the sample members on the linguistic communication assessment scale in favour of the post-measurement. *There are statistically significant differences between the mean ranks of the pre and post measurement scores for the study sample members on the linguistic communication assessment scale in each of following dimensions: limitation, attention, understanding and recognition, expression, label. *There are no statistically differences between the mean ranks of the pre and follow-up measurement scores for the study sample members on the language communication assessment scale.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: فعالية ، برنامج ، لعب ، مستوى لغوي ، الأطفال التوحديين guided play- autism- language level
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 06 Sep 2022 10:44
Last Modified: 06 Sep 2022 10:44
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5752

Actions (login required)

View Item View Item