استخدام الأطفال لتكنولوجيا الإعلام الحديثة وانعكاساتها على ثقافتهم

عقون, عليمة (2022) استخدام الأطفال لتكنولوجيا الإعلام الحديثة وانعكاساتها على ثقافتهم. Doctoral thesis, univ-biskra.

[img] Text
استخدام الأطفال لتكنولوجيا الإعلام الحديثة وانعكاساتها على ث.pdf

Download (5MB)

Abstract

RESUME : دراستا جاءت تحت عنوان استخدام الأطفال لتكنولوجيا الإعلام الحديثة وانعكاساتها على ثقافتهم وهذا ما مكننا من طرح التساؤل الرئيسي التالي: كيف ينعكس استخدام تكنولوجيا الإعلام الحديثة على ثقافة الطفل؟ وانبثق عن هذا التساؤل الرئيسي المحدد للإشكالية تساؤلات فرعية. الأسئلة الفرعية: - ما هي عوامل الجذب التي تساهم في إقبال الأطفال على استخدام تكنولوجيا الإعلام الحديثة؟ - كيف يساهم الاستخدام الواسع لتكنولوجيا الإعلام الحديثة في تنمية ثقافة الطفل على المستوى التروي والتعليمي؟ - كيف يساهم الاستخدام الواسع لتكنولوجيا الإعلام الحديثة في تنمية ثقافة الطفل على المستوى الاجتماعي والاستهلاكي؟ بناء على ما تقدم تمت صياغة الفرضيات كالتالي: الفرضية العامة لاستخدام تكنولوجيا الإعلام الحديثة من طرف الأطفال تأثير قوي في تنمية ثقافتهم. الفرضيات الفرعية الفرضية الفرعية الأولى - تساهم عوامل جذب في إقبال الأطفال الواسع على استخدام تكنولوجيا الإعلام الحديثة. الفرضية الفرعية الثانية - يساهم استخدام الأطفال الواسع لتكنولوجيا الإعلام الحديثة في تنمية ثقافة الطفل على المستوى التربوي والتعليمي. الفرضية الفرعية الثالثة: - يساهم استخدام الأطفال الواسع لتكنولوجيا الإعلام الحديثة في تنمية ثقافة الطفل على المستوى الاجتماعي الاستهلاكي. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي باختيار عينة قصدية قوامها 150 أسرة تمت عليها الدراسة الميدانية، وذلك باستخدام تقنية الاستمارة تحتوي على 42 سؤال توزعت على أربعة محاور. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج: توصلت الدراسة أن من عوامل جذب واستقطاب الأطفال وإقبالهم على استخدام تكنولوجيا الإعلام الحديثة التلفزيون والإنترنت يعود إلى تنوع مضامينها ومحتوياتها وكذا تعدد الخدمات التي تقدمها، الحصول على المعلومات، الترفيه عن النفس التواصل والتعارف بين مختلف دول العالم بالصوت والصورة وتقديم الجديد في مختلف المجالات. وهذا ما توصلت إليه الفرضية. توصلت الدراسة إلى أن تكنولوجيا الإعلام الحديثة تساهم في تنمية ثقافة الطفل على المستوى التعليمي والتربوي، فالتلفزيون يستطيع أن يقدم المعارف والمعلومات المختلفة في إطار من المتعة من خلال برامجه المتنوعة، والتي تساهم في تنمية قدرات الطفل العقلية من خلال دعم رصيده اللغوي وتوسيع خبراته حول العالم الخارجي، غير أن التلفزيون لم يعد الوسيلة الأولى عند الطفل الجزائري، بل باتت الإنترنت تنافسه في ذلك حيث تعد مصدر مزود لمعلوماته وأفكاره، بحيث تحتوي على نتاج معرفي ضخم يضم العديد من الكتب والموسوعات والمعاجم اللغوية بصيغة pdf تساعد الطفل على أداء فروضه المدرسية، كما أن استخدام الإنترنت يساهم في اكتساب لغات جديدة (أجنبية). الفرضية تحققت. توصلت الدراسة إلى أن تكنولوجيا الإعلام الحديثة تساهم في تنمية ثقافة الطفل على المستوى الاجتماعي والاستهلاكي، حيث سمحت له بتكوين جماعة الأصدقاء والرفاق بطريقة افتراضية بغرض الدردشة والتعارف مما يسمح له بالتعرف على أصدقاء من مختلف الثقافات والتي كان لها تأثير في ظهور سلوكات جديدة مرتبطة بمحتوى وسائل الإعلام والتي تظهر بقوة في أنماط الاستهلاك، طريقة اللباس والأكل... وغيرها. الفرضية تحققت. وفي الأخير توصلنا إلى نتيجة هامة وهي أن تكنولوجيا الإعلام الحديثة تعد مصدرا مهما من مصادر بناء شخصية الطفل ولكن إذا ما أحسن استعمالها. ABSTRACT : This studie came under the title of children's use of modern media technology and its repercussions on their culture, and this enabled us to ask the following main question: How does the use of modern media technology reflect on children's culture? And emerged from this main question specific to the problem of sub-questions. Sub questions: - What are the attractions that contribute to children's interest in using modern media technology? - How does the widespread use of modern media technology contribute to the development of the child's culture at the educational and educational level? - How does the widespread use of modern media technology contribute to the development of children's culture on the social and consumer level? Based on the foregoing, the following hypotheses were formulated: general premise The use of modern media technology by children has a strong impact on the development of their culture. sub hypotheses The first sub-hypothesis Attractive factors contribute to children's wide interest in using modern media technology. The second sub-hypothesis Children's wide use of modern media technology contributes to the development of the child's culture at the educational level. The third sub-hypothesis: Children's widespread use of modern media technology contributes to the development of children's culture on the consumer social level. The study used the descriptive analytical method by selecting an intentional sample of 150 households on which the field study was conducted, using the questionnaire technique containing 42 questions distributed over four axes. The study reached a set of results: The study concluded that one of the factors of attracting and attracting children and their willingness to use modern media technology is television and the Internet due to the diversity of its contents and contents, as well as the multiplicity of services it provides, obtaining information, self-entertainment, communication and acquaintance between different countries of the world in audio and video, and introducing new things in various fields. This is what the hypothesis came to. The study concluded that modern media technology contributes to the development of the child's culture at the educational and educational level. Television can present various knowledge and information within a framework of pleasure through its various programmes, which contribute to the development of the child's mental abilities by supporting his linguistic balance and expanding his experiences about the outside world. However, television is no longer the first means for the Algerian child. Rather, the Internet has become a competitor to him in that, as it is a source of his information and ideas, as it contains a huge knowledge product that includes many books, encyclopedias and language dictionaries in pdf format that help the child to perform his homework. The Internet contributes to the acquisition of new (foreign) languages. The hypothesis came true. The study concluded that modern media technology contributes to the development of the child's culture on the social and consumer level, as it allowed him to form a group of friends and comrades in a virtual way for the purpose of chatting and acquaintance, which allows him to get acquainted with friends from different cultures, which had an impact on the emergence of new behaviors related to the content of the media. Which appears strongly in consumption patterns, the way of dressing and eating... and others. The hypothesis came true. Finally, we reached an important conclusion, which is that modern media technology is an important source of building a child's personality, but if it is used well.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الطفل، الثقافة، ثقافة الطفل، تكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة، الاستخدام ، التأثير
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 08 Dec 2022 07:51
Last Modified: 08 Dec 2022 07:51
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5927

Actions (login required)

View Item View Item