أثر إستراتيجية تحليل المهمة القائمة على البيداغوجيا الفارقية في رفع مستوى تحصيل ذوي صعوبات تعلم الرياضيات

محمد السعيد, غطاس (2023) أثر إستراتيجية تحليل المهمة القائمة على البيداغوجيا الفارقية في رفع مستوى تحصيل ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. Doctoral thesis, univ-biskra.

[img] Text
أثر استراتيجية تحليل المهمة القائمة على البيداغوجيا الفارقية في رفع مستوى تحصيل ذوي صعوبات تعلم الرياضيات نسخة مصححة.pdf

Download (8MB)

Abstract

هدفت الدراسة الحالية قياس أثر إستراتيجية تحليل المهمة القائمة على البيداغوجية الفارقية في رفع مستوى تحصيل ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، طبقت الدراسة على عينة قوامها (40) تلميذا وتلميذة من تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، قسمت بطريقة عشوائية إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية قوام كل منهما (20) تلميذا وتلميذة. ولمعالجة المشكلة المطروحة استخدمت الباحث المنهج التجريبي، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم الرياضيات ومقياس التقدير التشخيصي لصعوبات السلوك الاجتماعي والانفعالي إعداد (الزيات، 2007) تقنين وتكييف (عمراني، 2016)، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن للأطفال والكبار لـ: جون رافن تقنيين (قدي،2017)، استمارة المستوى الاقتصادي والاجتماعي للأسرة إعداد (بن فليس، 2009)، اختبار تحصيلي في الرياضيات (أعداد الباحث) واستراتيجية تحليل المهمة قائمة على البيداغوجيا الفارقية (إعداد الباحث). ولتحليل وتفسير النتائج استخدم الباحث الأساليب الإحصائية الآتية: النسب المئوية. المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل ألفا كرونباخ، معامل الارتباط بيرسون، عامل سبيرمان براون لحساب الثبات بطريقة التجزئة النصفية، اختبار كولموقروف سميرنوف واختبار شابيروويلك لحساب اعتدالية التوزيع، اختبار ليفين للتحقق من التجانس، معامل إيتا مربع لقياس حجم الأثر، معامل بلانك للكسب المعدل، اختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي. باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية الإصدار 22 وبرنامج ميكروسوفت أفيس إكسل الإصدار 21 وأسفرت الدراسة على النتائج الآتية: • ترفع استراتيجية تحليل المهمة القائمة على البيداغوجيا الفارقية من مستوى تحصيل ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ومتوسطي درجات المجموعة الضابطة في القياس القبلي. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في تحصيل التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في الاختبار البعدي. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي لمادة الرياضيات تعزى لمتغير الجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي في مادة الرياضيات تعزى لمتغير سن الالتحاق بالمدرسة (قبل سن التمدرس/ السن القانوني للتمدرس). • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أداء التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بين ميادين مادة الرياضيات الأربعة (الأعداد والحساب، تنظيم المعطيات، الفضاء والهندسة، المقادير والقياس) في الاختبار البعدي. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي. The present study aims to measure the impact of the task analysis strategy, based on differential pedagogy, in raising the achievement level of pupils with learning difficulties in mathematics. The study was conducted on a sample of (40) male and female of fifth year primary school pupils. The sample is randomly divided into two groups, control and experimental groups, each consisting of (20) pupils. To address the problem, the researcher opted for the experimental approach, and to achieve the objectives of the study, the following study tools are adopted: the Diagnostic Assessment Scale for Mathematics Learning Difficulties and the Diagnostic Assessment Scale for Social and Emotional Behavioral Difficulties (Al-Zayyat, 2007), Rationing and Conditioning (Omrani, 2016), Raven's Progressive Coloured Matrices Test for Children and Higher Technicians (Qaddy, 2017), Family Economic and Social Level Questionnaire (Ben Fleis, 2009), Mathematics Achievement Test and Task Analysis Strategy based on Differencial Pedagogy (prepared by the researcher). To analyse and interpret the results, the researcher used the following statistical methods: percentages, arithmetic mean, standard deviation, Cronbach's alpha, Pearson's correlation coefficient, Spearman-Brown factor for calculating stability by split-half method, Kolmogoroff-Smirnov and Shapiro -Wilk's test for calculating normality of distribution, Levine's test for testing homogeneity, Eta square coefficient for measuring effect size, Planck's coefficient for adjusted gain, t-test, and one-way analysis of variance, using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 22 and Microsoft Office Excel version 21.The study eventually produced the following results: -The task analysis strategy based on differential pedagogy raises the achievement level of students with learning difficulties in mathematics. - There are no statistically significant differences in the achievement of students with learning difficulties in mathematics between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group at the pre-measurement. - There are statistically significant differences in the achievement of students with learning difficulties in mathematics between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group at post-test. There are no statistically significant differences between the experimental group's mean post-test scores in mathematics due to the gender variable. - There are statistically significant differences between the experimental group's mean scores on the mathematics post-test due to the school age variable (pre-school age/legal school age. - There are statistically significant differences in the performance of students with learning difficulties in mathematics across the four domains of mathematics (number and arithmetic, data organization, space and geometry, quantity and measurement) at post-test. - There were no statistically significant differences between the mean scores of students in the experimental group in the post and follow-up measures.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: استراتيجية تحليل المهمة، البيداغوجيا الفارقية، مستوى تحصيل، ذوي صعوبات تعلم الرياضيات task analysis strategy, differential pedagogy, achievement level, students with learning difficulties in mathematics
Subjects: A General Works > AC Collections. Series. Collected works
H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 18 Sep 2023 10:05
Last Modified: 18 Sep 2023 10:05
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6107

Actions (login required)

View Item View Item