مهمل, عماد الدين (2023) أثر الفراغ الوجودي على الكفاءة الذاتية المدركة والدافعية للإنجاز الأكاديمي لدى عينة من الطلبة الجامعيين. (محمد خيضر بسكرة). Doctoral thesis, univ-biskra.
Text
الأطروحة.pdf Download (12MB) |
Abstract
RESUME : تهدف الدراسة إلى الكشف عن أثر الفراغ الوجودي على الكفاءة الذاتية المدركة والدافعية للإنجاز الأكاديمي على عينة من الطلبة الجامعيين بجامعة محمد خيضر- بسكرة كذلك هدف البحث إلى الكشف عن درجات هذه المتغيرات لدى عينة الدراسة، بالإضافة إلى التعرف على دلالة الارتباط بين الفراغ الوجودي وكل من الكفاءة الذاتية المدركة والدافعية للإنجاز الأكاديمي، وهدفت الدراسة أيضا إلى الكشف عن الفروق في الفراغ الوجودي والكفاءة الذاتية المدركة والدافعية للإنجاز الأكاديمي، تبعا لمتغيرات: الجنس، المستوى الدراسي الأكاديمي، الكلية، درجة الفراغ الوجودي، ولتحقيق أهداف الدراسة اختار الباحث المنهج الوصفي باعتباره منهجا مناسبا، وتكونت عينة الدراسة من (377) طالبا وطالبة (124) ذكور، و (253) إناث، موزعين على (3) كليات هي: كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، وكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، وكلية العلوم و التكنولوجيا وأجريت الدراسة في الموسم الدراسي الجامعي 2021-2022 حيث تم اختيار العينة بطريقة المعاينة العشوائية الطبقية النسبية، واعتمد الباحث في هذه الدراسة على ثلاث مقاييس: مقياس الفراغ الوجودي لسارة حسام الدين مصطفى (2013)، ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة لريجان نضال كمال عرفة (2021) ومقياس الدافعية للإنجاز الأكاديمي لمحمود عبد القادر (1977)، تقنين البروفيسور معمريه بشير (2013) حيث قام الباحث بإعادة التحقق من شروطها السيكو مترية على عينة قدرت ب (100) طالب من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وقد استخدم الباحث في تحليل البيانات برنامجين الأول هو برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية Spss الإصدار رقم 20، والثاني هو برنامج Jasp الإصدار رقم 14، أسفرت الدراسة عن وجود أثر تنبؤي بالكفاءة الذاتية المدركة من خلال بعد الملل بنسبة (51.8%) وبالدافعية للإنجاز الأكاديمي من خلال بعد الملل بنسبة (53.8%) وبعد اليأس بنسبة (24.9%). ABSTRACT : The purpose of this study is to reveal the impact of the existence of vacuum on Self-efficacy and academic achievement motivation of Mohammed Khider University students. In addition, this study also aims to reveal the degree of these variables in the sample. In addition to determining the relevance between the existence of vacuum and self-consciousness and academic achievement motivation, this study also aims to reveal the difference between the existence of vacuum and self-consciousness. The motivation of academic achievement depends on variables: gender, academic level, college, and the degree of vacuum. In order to achieve the research goal, the researchers chose the descriptive method as the appropriate method, and the research sample was composed of 377 students. 124 boys and 253 girls were distributed in three colleges: the College of Humanities and Social Sciences, the College of Economics, Business and Management Sciences, and the College of Science and Technology. The study was conducted in the academic year 2021-2022. In this study, researchers used three indicators: Sarah Hussam Eddine Mustafa (2013) Larijan Nidhal Kamal Arafa (2021) and self-cognition ability to conduct sampling selection. Mahmoud Abd El kader (1977), the motivation of academic achievements, and the legalization of Professor Maameria El Bachir (2013), the researchers re-verified the sample of 100 students from the College of Humanities and Social Sciences. In a random way, researchers used two programs in data analysis, the first is the 20th version of the social science statistical software package SPSS, and the second is the 14th version of jasp. This research has produced a prediction effect on efficiency. Self-awareness after boredom (51.8%), academic achievement motivation after boredom (53.8%) and despair (24.9%).
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | الفراغ الوجودي، الكفاءة الذاتية، الدافعية للإنجاز. Keywords: existential vacuum, self-efficacy, achievement Motivation. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 18 Sep 2023 10:06 |
Last Modified: | 18 Sep 2023 10:06 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6111 |
Actions (login required)
View Item |