علاقة الدعم الأسري بالمشروع المهني للمنقطعين دراسيا-دراسة ميدانية بمراكز التكوين المهني بسكرة

كليل, نجاة (2023) علاقة الدعم الأسري بالمشروع المهني للمنقطعين دراسيا-دراسة ميدانية بمراكز التكوين المهني بسكرة. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
مذكرة الباحثة نجاة كليل نهائية.pdf

Download (3MB)

Abstract

هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين الدعم الأسري والمشروع المهني للمنقطعين دراسيا، ولقد تمحورت تساؤلات الدراسة كمايلي: -ما علاقة الدعم الأسري الحواري التواصلي بالمشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة؟ -ما علاقة الدعم الأسري المادي بالمشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة؟ -ما علاقة الدعم الأسري المعلوماتي بالمشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة؟ وللإجابة عن تساؤلات الدراسة استعانت الباحثة بأداة الاستمارة (تصميم الباحثة) بعد التحقق من خصائصها السيكومترية وزعت على عينة قدرت 297 (متربص في مراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة)، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة، واستخدام المنهج الوصفي، وتمت معالجة بيانات الدراسة باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spssV23 وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - الدعم الأسري الحواري التواصلي في بلورة إلى المشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة جاء بدرجة متوسطة. - الدعم الأسري المادي في بلورة المشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة جاء بدرجة متوسطة. - الدعم الأسري المعلوماتي في بلورة المشروع المهني للمنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة جاء بدرجة متوسطة. - وجود فروق في مستوى الدعم الحواري التواصلي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير الجنس. -وجود فروق في مستوى الدعم الحواري التواصلي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير المركز. - وجود فروق في مستوى الدعم المادي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير الجنس. - وجود فروق في مستوى الدعم المادي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير المركز. - وجود فروق في مستوى الدعم المعلوماتي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير الجنس. - وجود فروق في مستوى الدعم المعلوماتي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير المركز. - الدعم الأسري في بلورة المشروع المهني لدى المنقطعين دراسيا بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة جاء بدرجة متوسط. - وجود فروق في مستوى الدعم الأسري الكلي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير الجنس. - وجود فروق في مستوى الدعم الأسري الكلي للمتربصين بمراكز التكوين المهني بمدينة بسكرة حسب متغير المركز. وتم تفسير ومناقشة نتائج الدراسة في ضوء الدراسات السابقة والتراث النظري والمقاربات السوسيولوجية وتقديم اقتراحات وتوصيات للدراسة. The Summary : The current study aimed to reveal the relation between family support and the vocational project among school dropouts. The study questions were : - What is the relation of the family communicative support with the vocational project among the school dropouts in the professional formation center - What is the relation of family financial support to the vocational project among the school dropouts in the professional formation center - What is the relation of family info support to the vocational project among the school dropout in the professional formation center In order to answer the questions of the study, the researcher design a questionnaire of family supports in his relation with vocational project, after verifying its psychometric characteristics. It was distributed to a sample of 297 (lurking inprofessional formation center in the city of biskra) who were selected by using the simple random, and using thedescriptive approach. The study data were processed using the statistical package. For Social Sciences spssV23. The study reached the following results *the average level of the relation between the family communicative support and the vocational project among the school dropouts in the professional formation center *the average level of the relation between family financial support and the vocational project among the school dropouts in the professional formation center *the average level of the relation between family info support to andthe vocational project among the school dropout in the professional formation center *There are statisticallysignificantdifferences in family communicative support attributed to the gender. *There are statisticallysignificantdifferences in family communicative support attributed to the professional formation center. *There are statisticallysignificantdifferences in family financial support attributed to the gender. * There are statisticallysignificantdifferences in family financial communicative support attributed to the professional formation center *There are statisticallysignificantdifferences in family info support attributed to the gender. * There are statisticallysignificantdifferences in family info support attributed to the professional formation center * the average level of the relation between the family support and the vocational project among the school dropouts in the professional formation center * There are statisticallysignificantdifferences in family info support attributed to the gender. * There are statisticallysignificantdifferences in family support attributed to the Professional formation center.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الدعم الاسري ، المشروع المهني ، المنقطعين دراسيا
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 18 Jan 2024 08:49
Last Modified: 18 Jan 2024 08:49
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6303

Actions (login required)

View Item View Item