التنظيم الانفعالي كمتغير وسيط بين الكفاءة الذاتية والطموح الأكاديمي لدى عينة من الطلبة مرتفعي التحصيل الدراسي

صالحي, فطيمة الزهرة (2024) التنظيم الانفعالي كمتغير وسيط بين الكفاءة الذاتية والطموح الأكاديمي لدى عينة من الطلبة مرتفعي التحصيل الدراسي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
salhi fatima.pdf

Download (3MB)

Abstract

RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى إختبار وساطة التنظيم الانفعالي في العلاقة بين الكفاءة الذاتية والطموح الأكاديمي لدى طلبة سنة أولى ماستر مرتفعي التحصيل الدراسي بقسم العلوم الاجتماعية بجامعة محمد خيضر بـ بسكرة؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، على عينة من طلبة سنة أولى ماستر قوامها (130) طالبا وطالبة تم اختيارهم عن طريق المسح الشامل من مجتمع أصلي تكون من (185) طالبا وطالبة. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتطبيق (ثلاث) أدوات تمثلت في: - مقياس الكفاءة الذاتية لـ أحمد الزق (2009) تكون من (22) فقرة. - مقياس التنظيم الانفعالي لـ رياض العاسمي (2018) تكون من (34) فقرة. - مقياس الطموح الأكاديمي لـ محمد بوفاتح (2005) تكون من (43) فقرة. وقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة بحساب الصدق بثلاث طرائق (صدق المحتوى- الصدق التمييزي- الصدق البنائي) والثبات بطريقتين (التجزئة النصفية ألفا كرونباخ). وبعد معالجة نتائج الدراسة باستخدام نموذج (Baron and Kenny,1986) من خلال الانحدار الخطي البسيط والانحدار الخطي المتعدد أسفرت النتائج على ما يلي: - يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية للكفاءة الذاتية على الطموح الأكاديمي لدى الطلبة مرتفعي التحصيل الدراسي. - يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية للكفاءة الذاتية على التنظيم الإنفعالي لدى الطلبة مرتفعي التحصيل الدراسي. - لا يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية للتنظيم الانفعالي على الطموح الأكاديمي في وجود الكفاءة الذاتية لدى الطلبة مرتفعي التحصيل الدراسي. ABSTRACT : The current study aims to test the mediation of emotional regulation in the relationship between self-efficacy and academic ambition among high-achieving first-year master’s students at the Department of Social Sciences at Mohamed Khider University of Biskra. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive correlative approach, on a sample of first-year master's students, consisting of (130) male and female students, who were selected through a comprehensive survey from an indigenous community consisting of (185) male and female students. To achieve the goal of the study, the researcher applied (three) tools: -The self-efficacy scale of Ahmed El-Zeq (2009) consisted of (22) items. - The emotional regulation scale of Riyadh Al-Asmy (2018) consisted of (34) items. - The Academic Ambition Scale of Muhammad Boufateh (2005) consisted of (43) items. The psychometric properties of the study tools were verified by calculating the validity in three ways (content validity - discriminative validity - structural validity) and stability by two methods (half-segmentation alpha Cronbach). After processing the results of the study using the model of Baron and Kenny, 1986) through simple linear regression and multiple linear regression, the results resulted in the following: - There is statistically significant effect of self-efficacy on the academic ambition of high-achieving students. - There is statistically significant effect of self-efficacy on the emotional regulation of high-achieving students. - There is no statistically significant effect of emotional regulation on academic ambition in the presence of self-efficacy among high-achieving students.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الكفاءة الذاتية – التنظيم الانفعالي – الطموح الأكاديمي
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 18 Jan 2024 08:50
Last Modified: 18 Jan 2024 08:50
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6312

Actions (login required)

View Item View Item