مستوى ادراك أساتذة الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وعلاقته بأساليبهم في التعامل

بهاز, عائشة (2023) مستوى ادراك أساتذة الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وعلاقته بأساليبهم في التعامل. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
الأطروحة بهاز.pdf

Download (47MB)

Abstract

RESUME : تمثلت الدراسة في بحث مستوى ادراك أساتذة الابتدائي للمشكلات السلوكية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وعلاقتها بأسلوبهم في التعامل حيث هدفت الى: •التعرف على مستوى إدراك أساتذة الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى ذوي صعوبات التعلم. •التعرف على أساليب تعامل أساتذة الابتدائي مع المشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية. •اختبار العلاقة بين إدراك أساتذة الابتدائي المشكلات السلوكية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم واساليبهم في التعامل. وقد أعدت الباحثة لهذا الغرض الأدوات الآتية: •استبيان يقيس مستوى ادراك اساتذة الابتدائي لمؤشرات صعوبات التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. •اختبار يقيس مستوى ادراك اساتذة الابتدائي لماهية صعوبات التعلم. •استبيان يقيس مستوى إدراك أساتذة التعليم الابتدائي للمشكلات السلوكية المصاحبة لصعوبات التعلم. •استبيان يقيس اساليب التعامل مع المشكلات السلوكية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية. وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (16) أستاذا من أساتذة التعليم الابتدائي تحديدها بطريقة مقصودة تضمنت الأساتذة الذين أثبتوا ادراك مرتفع لماهية صعوبات التعلم، وذلك من خلال نتائج الدراسة الاستطلاعية التي شملت عينة مسحية لأساتذة التعليم الابتدائي في مدينة بسكرة. وتمثلت إجراءات الدراسة في الآتي: •قياس الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة وذلك باستخراج معاملات الصدق والثبات بواسطة أساليب إحصائية متنوعة. •تطبيق الدراسة الاستطلاعية واستخراج العينة الأساسية للدراسة. •تطبيق أدوات الدراسة الأساسية واستخراج النتائج. وتمت معالجة بيانات الدراسة الأساسية بتطبيق: •حساب النسب المئوية •حساب المتوسطات الحسابية •حساب معامل التوافق لتحديد العلاقة بين إدراك أساتذة الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وأساليبهم في التعامل. وأسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: •مستوى إدراك أساتذة التعليم الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية متوسط. •الأساليب الغالبة في تعامل الأساتذة مع المشكلات السلوكية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية عبر كافة المستويات لإدراكهم لهاته المشكلات هي بالترتيب التالي: أسلوب التحفيز، تحليل وظيفة السلوك، تكييف طرق العرض، التواصل مع الأسرة، العقاب، ثم التجاهل. •عدم وجود علاقة بين إدراك أستاذ الابتدائي للمشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وأساليبهم في التعامل. ABSTRACT : The study aimed to investigate the level of awareness among primary school teachers regarding the behavioral problems of students with academic learning disabilities and its relationship to their approach in dealing with them . The specific objectives of the study were: •To identify the level of awareness among primary school teachers regarding the behavioral problems of students with learning disabilities. •To identify how primary school teachers dealing with behavioral problems among students with academic learning disabilities. •Examining The relationship between primary school teachers' awareness of behavioral problems of students with learning disabilities and their approaches in dealing with them. The researcher has prepared the following tools for this purpose: •A questionnaire that measures the level of awareness of primary school teachers regarding indicators of learning disabilities among elementary stage students. •A test that measures the level of awareness of primary school teachers regarding the essence of learning disabilities. •A questionnaire that measures the level of awareness of primary school teachers regarding behavioral problems accompanying learning disabilities. •A questionnaire that measures the approaches of dealing with behavioral problems of students with learning disabilities. The study sample comprised 16 primary school teachers who were purposefully selected based on their demonstrated high awareness of learning disabilities. The selection process was informed by the results of an exploratory study conducted among primary school teachers in the city of Biskra. The study procedures were as follows: •Validation of the psychometric properties of the research tools, including reliability and validity measures. • Conducting the survey study and obtaining the representative sample for the study. •Apply main study instruments and extrecting results. The data from the primary study was processed by applying the following: • Calculating percentages. • Calculating arithmetic means. • Calculating correlation coefficients to determine the relationship between primary school teachers' awareness of behavioral problems for students with learning disabilities and their approaches of dealing with them. The study resulted in the following results: •The level of awareness among primary school teachers regarding behavioral problems of students with academic learning disabilities is at an average level. •The predominant approaches used by teachers in dealing with behavioral problems of students with learning disabilities, across all levels of their awareness of these problems, were ranked as follows: motivation, functional behavior analysis, adapting presentation methods, communicating with family, punishment, and then ignoring. •There is no significant relationship found between primary school teachers' awareness of behavioral problems of students with learning disabilities and their approaches of dealing with them.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: صعوبات التعلم الأكاديمية، المشكلات السلوكية، أساتذة الابتدائي، أساليب التعامل
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 18 Jan 2024 08:50
Last Modified: 18 Jan 2024 08:50
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6315

Actions (login required)

View Item View Item