دراسة ميدانية على عينة من اساتذة جامعة محمد خيضر بسكرة الذكاء العاطفي وعلاقته بالتوافق المهني وفعالية الذات الاكاديمية

بن غربال, سعيدة (2023) دراسة ميدانية على عينة من اساتذة جامعة محمد خيضر بسكرة الذكاء العاطفي وعلاقته بالتوافق المهني وفعالية الذات الاكاديمية. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
بن غربال.pdf

Download (15MB)

Abstract

RESUME : The study, entitled: the correlation of emotional intelligence with Occupational Adjustment and academic self-efficacy of the University professor, a field study at Mohammed khaidar University –BISKRA- A scientific study that is classified as descriptive correlative studies . It aims to reveal the correlation between emotional intelligence, professional compatibility and academic self-efficacy among the professors of Mohammed khaidar Biskra University. The study sample consisted of 272 Professors from all faculties of the University We have adopted as study tools both : 1-The Emotional Intelligence Scale prepared by Farouk al-Sayed Osman and Mohammed Abdul sameeqRizq (2001). 2.theselfacademiceffectiveness scale preparared by Fadhil Muhsin Almayali . Abbas Noah Suliman AL-Mosawi (2011). 3-the professional compatibility scale is prepared by the researcher Ben Bhorbal Saida. After processing the study data, the following results were reached: 1-university professors have a high level of emotional intelligence. 2-university professors have a high level of professional Occupational Adjustment compatibility. 3-university professors have a high level of self academic effectiveness. 4-there is a positive correlation between emotional intelligence ;professional compatibility and selfacademiceffectivenessamong the university professors. ABSTRACT : هدفت الدراسة الى دراسة وتفسير العلاقة بين الذكاء العاطفي والتوافق المهني وفعالية الذات الأكاديمية لدى أفراد عينة الدراسة. والتعرف على مستوي أفراد العينة في كل متغير من متغيرات الدراسة (الذكاء العاطفي والتوافق المهني وفعالية الذات الأكاديمية). وانطلاقا من التراث النظري لمتغيرات الدراسة والنتائج التي تم الوصول لها انطلاقا من تطبيق مقاييس الدراسة (مقياس الذكاء العاطفي ومقياس التوافق المهني ومقياس فعالية الذات الأكاديمية) ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج المعالجة الإحصائية المعروف الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) في إصداره 20. وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: 1-تمتع أساتذة جامعة محمد خيضر بسكرة بمستوى عالي من الذكاء العاطفي؛ 2-تمتع أساتذة جامعة محمد خيضر بسكرة بمستوى عالي من التوافق المهني؛ 3-تمتع أساتذة جامعة محمد خيضر بسكرة بمستوى عالي من فعالية الذات الأكاديمية؛ 4-وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكاء العاطفي والتوافق المهني لدى الأساتذة الجامعيين؛ 5-وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكاء العاطفي والفعالية الذاتية الأكاديمية لدى الأساتذة الجامعيين؛ 6-وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين التوافق المهني والفعالية الذاتية الأكاديمية لدى الأساتذة الجامعيين؛ 7-وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الذكاء العاطفي والتوافق المهني والفعالية الذاتية الأكاديمية لدى الأساتذة الجامعيين.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الذكاء العاطفي- التوافق المهني- فعالية الذات الأكاديمية
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 27 Feb 2024 09:13
Last Modified: 27 Feb 2024 09:13
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6355

Actions (login required)

View Item View Item