استخدام استراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبيواثرها على التصورات التعليمية والتوجه الدافعي لدى المتعلم دراسة ميدانية على تلاميذ مرحلة الثانية ثانوي بمدينة بسكرة Utilisation de la stratégie de brainstorming dans la justification proportionnelle et son impact sur les perceptions éducatives et la motivation des apprenants : étude de terrain sur un échantillon d’élèves du secondaire dans la ville de Biskara

سلامي, مروة (2024) استخدام استراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبيواثرها على التصورات التعليمية والتوجه الدافعي لدى المتعلم دراسة ميدانية على تلاميذ مرحلة الثانية ثانوي بمدينة بسكرة Utilisation de la stratégie de brainstorming dans la justification proportionnelle et son impact sur les perceptions éducatives et la motivation des apprenants : étude de terrain sur un échantillon d’élèves du secondaire dans la ville de Biskara. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
رسالة الدكتوراه للطالبة مروة سلامي.pdf

Download (14MB)

Abstract

RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر استخدام إستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي على التصورات التعليمية والتوجه الدافعي لدى المتعلم، ودرجة استخدام أساتذة الرياضيات لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي، لذلك فقد تم التحقق من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة على عينة مكونة من (35) أستاذ وأستاذة لمادة الرياضيات بثانويات مدينة بسكرة و(45) تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بثانوية محمد منصوري مشونش، وتم اختيار عينة الدراسة الأساسية بطريقة قصدية وتطبيق أدوات الدراسة عليها وتكونت من(50) أستاذة وأستاذة مادة الرياضيات بثانويات مدينة بسكرة، و(31) تلميذ وتلميذة بقسم السنة الثانية ثانوي بثانوية أحمد قروف العالية. تم تطبيق مقياس التصورات التعليمية ومقياس التوجهات الدافعية واستخدام دليل تم إعداده لسير دروس وحدة دراسية باستخدام إستراتيجية العصف الذهني، لتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي لمجموعة واحدة بقياس قبيل وبعدي، وقد تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، اختبار T testلعينة ، معادلة مربع آيتا²η لقياس حجم أثر إستراتيجية العصف الذهني، حيث توصلت الدراسة على أنه: - يستخدم أساتذة الرياضيات إستراتيجية العصف الذهني بدرجة مرتفعة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس القبلي والبعدي على مقياس التصورات التعليمية (الكمية) تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي لصالح الاختبار البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس القبلي والبعدي على مقياس التصورات التعليمية الكيفية تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي لصالح الاختبار البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس القبلي والبعدي على مقياس التصورات التعليمية الخبرية تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي لصالح الاختبار البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01)بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس القبلي والبعدي على مقياس التوجه الدافعي الداخلي تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي لصالح القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس القبلي والبعدي على مقياس التوجه الدافعي الخارجي تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي لصالح القياس القبلي. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس البعدي والتتبعي على مقياس التصورات التعليمية تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ في القياس البعدي والتتبعي على مقياس التوجه الدافعي تعزى لإستراتيجية العصف الذهني في التبرير التناسبي. ABSTRACT : The presentstudyaimed to identify the effect of using the proportionaljustification brainstorming strategy on the learner'seducational perceptions and motivational orientation, as well as the degree to whichmathematicsteachers use the proportional justification brainstorming strategy. The toolsweretested on a sample of (35) mathematicsteachersfrom high schools in the city of Biskra and (45) students in the second year of high school Mohamed MansouriMashounch, and the basic sample of the studywaschosenintentionally and the studytoolswereapplied to it, and consisted of (50) mathematicsteachers in high schools in the city of Biskra, and (31)students in the second year of high schoolmouhmedGrouf. The Pedagogical Perceptions Scale and the Motivational Orientations Scalewereappliedusing a guide developed to conductlessons in a unit of studyusing a brainstorming strategy.To achieve the objectives of the study, werelied on the descriptive approach and the quasi-experimentalapproach for a group withpre- and post-measurement.Thefollowingstatisticalmethodswereused:arithmeticmeans, standard deviations, a T-test sample, and the Eta²η square equation to measure the effect size of the brainstorming strategy. The studyrevealedthat : - Mathematicsteachersmake extensive use of the brainstorming strategy. - There are statisticallysignificantdifferences at the significancelevel (0.01) betweenstudents' mean scores in the pre- and post-measurement on the (quantitative) educational perceptions scale due to the proportional justification brainstorming strategy in favor of the post-test. There are statisticallysignificantdifferences at the significancelevel (0.01) betweenstudents' mean scores at pre- and post-test on the qualitative educational perceptions scale due to the proportional justification brainstorming strategy in favor of the post-test. - There are statisticallysignificantdifferences at the significancelevel (0.01) betweenstudents' pre- and post-measurementmean scores on the educationalactuality perception scale due to the proportional justification brainstorming strategy in favor of the post-test. - There are statisticallysignificantdifferences at the significancelevel (0.01) betweenstudents' pre- and post-measuremean scores on the internalmotivational orientation scale due to the proportional justification brainstorming strategy in favor of the post-measure. - There are statisticallysignificantdifferences at the significancelevel (0.01) betweenstudents' mean scores in pre- and post-measurement on the externalmotivational orientation scale due to the proportional justification brainstorming strategy in favor of pre-measurement. - There are no statisticallysignificantdifferencesbetweenstudents' mean scores in pre- and post-measures on the educational perceptions scale due to the proportional justification brainstorming strategy. - There were no statisticallysignificantdifferencesbetweenstudents' mean scores in post and follow-up measures on the motivational orientation scale due to the proportional justification brainstorming strategy.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: استراتيجية ، العصف الذهني ، التبرير التناسبي ، التصورات التعليمية brainstorming strategy, proportional justification, motivational orientation, pedagogical perceptions, high schoolstudents, learner.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 17 Mar 2024 09:08
Last Modified: 17 Mar 2024 09:08
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6391

Actions (login required)

View Item View Item