تقار, مبروك (2024) أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية على أساتذة ولاية المغير. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي.pdf Download (9MB) |
Abstract
RESUME : تهدف الدراسة الحالية: أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي لبلدية المغير. إلى: - التحقق من وجود علاقة إرتباطية بين أنماط القيادة التربوية الثلاثة (النمط الديمقراطي و النمط الديكتاتوري والنمط التسيبي ) والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي لبلدية المغير. -التعرف على الفروق (الخبرة المهنية، الجنس) لأنماط القيادة التربوية والدافعية للإنجاز بالنسبة للأساتذة. وقد أجريت الدراسة على عينة مقدرة ب 120 أستاذ وأستاذة من المرحلة الابتدائية لبلدية المغير في 22 مدرسة ابتدائية، و تم اختيار العينة عشوائيا، ولاختبار الفرضيات صمم الباحث استبيان أنماط القيادة التربوية واستبيان الدافعية للإنجاز وتحقق من خصائصها السيكومترية بحساب الثبات بطريقة ألفاكرونباخ وقد قدر ب:0.867 والصدق المحكي ب: 0.93، واعتمد الباحث على SPSS V22 المنهج الوصفي الإرتباطي، ولمعالجة البيانات استعان الباحث بالحزمة وأسفرت نتائج الدراسة على : - توجد علاقة إرتباطية موجبة بين النمط القيادي التربوي الديمقراطي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة إرتباطية عكسية بين النمط القيادي الديكتاتوري والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - لا توجد علاقة بين النمط القيادي التربوي التسيبي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لنمط القيادة التربوي ودافعية الإنجاز وفقا لمغير الجنس والخبرة المهنية لأساتذة التعليم الابتدائي. الكلمات المفتاحية: -أنماط القيادة التربوية -الدافعية للانجاز ABSTRACT : The aim of the current study: educational leadership styles and their relationships with achievement motivation among primary education teachers of El-Meghaier municipality: -Verifying the existence of a correlation between the three educational leadership styles (the democratic style, the dictatorial style, and the passive style) and the motivation for achievement among primary education teachers of El-Meghaier municipality. -To identify the differences (professional experience, gender) of educational leadership styles and achievement motivation for teachers. The study was conducted on a sample estimated at 120 male and female teachers from the primary stage of El-Meghaier municipality in 22 primary schools. The sample was chosen randomly, and to test the hypotheses, the researcher designed a questionnaire for educational leadership styles And the achievement motivation questionnaire and its psychometric characteristics were verified by calculating the stability using the Alpha Cronbach method, and it was estimated at: 0.86, and the validity at: 0.92 SPSSV22 Data The researcher used the statistical package. The results of the study resulted in: -There is a correlation between the democratic educational leadership style and achievement motivation among primary education teachers. -There is an inverse correlation between the dictatorial leadership style and achievement motivation among primary school teachers. -There is no relationship between the passive educational leadership style and achievement motivation among primary education teachers. -There are no statistically significant differences for the style of educational leadership and achievement motivation according to the variable of gender and professional experience of primary education teachers. key words: Styles of educational leadership- -Motivation to achieve
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 17 Mar 2024 09:08 |
Last Modified: | 17 Mar 2024 09:08 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6394 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |