أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية على أساتذة ولاية المغير

تقار, مبروك (2024) أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية على أساتذة ولاية المغير. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي.pdf

Download (9MB)

Abstract

RESUME : تهدف الدراسة الحالية: أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي لبلدية المغير. إلى: - التحقق من وجود علاقة إرتباطية بين أنماط القيادة التربوية الثلاثة (النمط الديمقراطي و النمط الديكتاتوري والنمط التسيبي ) والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي لبلدية المغير. -التعرف على الفروق (الخبرة المهنية، الجنس) لأنماط القيادة التربوية والدافعية للإنجاز بالنسبة للأساتذة. وقد أجريت الدراسة على عينة مقدرة ب 120 أستاذ وأستاذة من المرحلة الابتدائية لبلدية المغير في 22 مدرسة ابتدائية، و تم اختيار العينة عشوائيا، ولاختبار الفرضيات صمم الباحث استبيان أنماط القيادة التربوية واستبيان الدافعية للإنجاز وتحقق من خصائصها السيكومترية بحساب الثبات بطريقة ألفاكرونباخ وقد قدر ب:0.867 والصدق المحكي ب: 0.93، واعتمد الباحث على SPSS V22 المنهج الوصفي الإرتباطي، ولمعالجة البيانات استعان الباحث بالحزمة وأسفرت نتائج الدراسة على : - توجد علاقة إرتباطية موجبة بين النمط القيادي التربوي الديمقراطي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة إرتباطية عكسية بين النمط القيادي الديكتاتوري والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - لا توجد علاقة بين النمط القيادي التربوي التسيبي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لنمط القيادة التربوي ودافعية الإنجاز وفقا لمغير الجنس والخبرة المهنية لأساتذة التعليم الابتدائي. الكلمات المفتاحية: -أنماط القيادة التربوية -الدافعية للانجاز ABSTRACT : The aim of the current study: educational leadership styles and their relationships with achievement motivation among primary education teachers of El-Meghaier municipality: -Verifying the existence of a correlation between the three educational leadership styles (the democratic style, the dictatorial style, and the passive style) and the motivation for achievement among primary education teachers of El-Meghaier municipality. -To identify the differences (professional experience, gender) of educational leadership styles and achievement motivation for teachers. The study was conducted on a sample estimated at 120 male and female teachers from the primary stage of El-Meghaier municipality in 22 primary schools. The sample was chosen randomly, and to test the hypotheses, the researcher designed a questionnaire for educational leadership styles And the achievement motivation questionnaire and its psychometric characteristics were verified by calculating the stability using the Alpha Cronbach method, and it was estimated at: 0.86, and the validity at: 0.92 SPSSV22 Data The researcher used the statistical package. The results of the study resulted in: -There is a correlation between the democratic educational leadership style and achievement motivation among primary education teachers. -There is an inverse correlation between the dictatorial leadership style and achievement motivation among primary school teachers. -There is no relationship between the passive educational leadership style and achievement motivation among primary education teachers. -There are no statistically significant differences for the style of educational leadership and achievement motivation according to the variable of gender and professional experience of primary education teachers. key words: Styles of educational leadership- -Motivation to achieve

Item Type: Thesis (Doctoral)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 17 Mar 2024 09:08
Last Modified: 17 Mar 2024 09:08
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6394

Actions (login required)

View Item View Item