دور شبكات التواصل الاجتماعي في نشر الوعي الاجتماعي عند الشباب دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي -طلبة جامعة محمد خيضر-

زهاني, رجاء (2023) دور شبكات التواصل الاجتماعي في نشر الوعي الاجتماعي عند الشباب دراسة ميدانية على عينة من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي -طلبة جامعة محمد خيضر-. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
الاطروحة كاملة - Copie.pdf

Download (17MB)

Abstract

RESUME : أحدثت التطورات الخاصة على المستوى الإتصالي للإنسان تغيرا جذريا في طريقة التواصل مع الآخرين، ما نجمعن هذا التطورفتحالمجال أمام الأفراد للتفاعل فيما بينهم ونقل همومهم ومشاكلهم من خلال بناء علاقات اجتماعية لكونها واحدة من بين أهم المصادر التي يلجأ لها الفرد لاستسقاء معلوماته المتنوعة و المتعددة بإختلاف مشاربه و توجهاته و هذا بالنظر إلى خاصيتها الإنتشارية السريعة مما أتاح له إنتاج الرسالة الإعلامية و بثها و مشاركتها و التعليق عليها و إثراءها و غيرها من الإمتيازات التي كانت في وقت قريب غير متاحة ليصبح فردا منتجا و مستقبلا للرسالة الإعلامية. الأمر الذي ساعد في عملية تشكيل الوعي الاجتماعي بشقيه الديني والسياسي لدى الشباببإعتبارهم الفئة الأكثر تعرضا وتأثرا بكل ما يروج لها فأصبحت شبكات التواصل الاجتماعي إﺣدى اﻟوﺳﺎﺋط اﻹﻋﻼﻣﯾﺔ اﻟتي ﺗﺳﯾطر وﺑدرﺟﺔ ﻛﺑﯾرة ﻋﻠﻰ أﻓكار الفرد فشكلت الظاهرة الإعلامية الأبرز، لما لها من خصوصية جعلت من أعداد مريديها بشرائحهم العمرية المختلفة في ازدياد سريع وملحوظ وعلى اختلاف توجهاتهم ، فأفضل طريقة للنظر إلى المجتمع هي اعتباره نظاماً لأجزاء مترابطة يميل فيها بشكل طبيعي نحو حالة من التوازن الديناميكي تساهم جميع الأنشطة المتكررة في استقراره واستمرار وجوده. وعليه جاءت هذه الدراسة لمحاولة تحديد الدور الذي تقوم به شبكات التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي الاجتماعي عند الشباب، والتعرف على دوافع إقبالهم على استخدام الشبكات الاجتماعية ومن ثم محاولة معرفة مستوى وعيهم الديني والسياسي للقضايا والأحداث التي تحدث في المجتمع المنتمون إليه. حيث تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واعتمدت على العينة القصدية التي تشمل الشباب المستخدم لشبكات التواصل الاجتماعي، واستخدمت أداة الإستبيان كأداة لجمع البيانات المطلوبة، على عينة بلغت (360) مفردة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة محمد خيضر بسكرة الممثلين لفئة الشباب في المجتمع الجزائري، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التي تمثلت في:  بينت نتائج الدراسة أن الشباب الجزائري يعتمد بصورة مكثفة على شبكات التواصل الاجتماعي ( الفايسبوك، اليوتيوب، الإنستغرام، التويتر، الواتس آب ) من أجل التواصل مع الآخرين ونقل أفكارهم والتعبير عن آرائهم حول ما يدور في المجتمع من أحداث.  أكدت نتائج الدراسة أن اهتمام الشباب بشبكات التواصل الإجتماعي سببه ما تقدمه من خدمات متنوعة جعلت الشباب يقبل عليها بشكل مستمر ومكثف ، فكانت إكتساب المعلومات والمعارف من أهم الدوافع التي جعلت الشباب يستخدمون الشبكات الإجتماعية خصوصا وأنهم طلبة جامعيين خصوصا في ظل ما يعرف بالتعليم الإلكتروني الذي يحظى باهتمام كبير من الشباب.  بينت الدراسة أن الشباب الجزائرييعتمدون على شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك، اليوتيوب، الإنستغرام، التويتر، الواتس آب ) الإجتماعي في تعزيز وعيهم الديني ومناقشة القضايا الدينية من خلال التعليق على المنشورات ومشاركتها مع الآخرين و التي تهتم بالمجال الديني.  أشارت عينة الدراسة أن لشبكات التواصل الإجتماعي دور كبير وبارز في نشر الوعي السياسي لديهم حيث تبين أن معظم الطلبة يستخدمون هذه الشبكات لزيادة درجة الوعي السياسي من خلال ما يبث في الساحة الإفتراضية وما تقدمه من معلومات ومعارف وأحداث وقضايا سياسية حيث أطلقوا العنان للتعبير بكل حرية وإستقلالية عن توجهاتهم وآرائهم ومواقفهم إتجاه ما يدور من أحداث في المجتمع الذي ينتمون إليه.. ABSTRACT : Special developments at the human communication level have brought about a radical change in the way of communicating with others, which resulted in opening the way for individuals to interact with each other and convey their concerns and problems through building social relationships because it is one of the most important sources that the individual resorts to, to obtain his various and multiple information. With his different walks and orientations, and this is in view of its rapid diffusion characteristic, which allowed him to produce, broadcast, share, comment on, and enrich the media message, and other privileges that were soon unavailable to become a productive individual and a receiver of the media message. This helped in the process of shaping social awareness, both religious and political, among young people, as they are the group most exposed to and affected by everything that promotes them. Social networks became one of the media that controls to a large extent the ideas of the individual, so it formed the most prominent media phenomenon, because of its specificity that made the numbers of its followers in their segments The different age groups are increasing rapidly and noticeably, regardless of their orientations. The best way to look at society is to consider it as a system of interconnected parts in which it naturally tends towards a state of dynamic equilibrium. All repeated activities contribute to its stability and continued existence. Accordingly, this study came to try to determine the role that social networks play in shaping social awareness among young people, and to identify the motives of their interest in using social networks, and then try to know the level of their religious and political awareness of the issues and events that occur in the society to which they belong. So, this study belongs to descriptive studies, and relied on the intentional sample that includes young people who use social networks, and used the questionnaire tool as a tool to collect the required data, on a sample of (360) single students from the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Mohamed KheiderBiskra, representatives of the youth category in Algeriansociety, and the study reached a set of results, which were:  The results of the study showed that Algerian youth rely heavily on social networks (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, WhatsApp) in order to communicate with others, convey their ideas and express their opinions about what is going on in society of events.  The results of the study confirmed that the interest of young people in social networks is caused by the various services they provide that made young people accept them continuously and intensively, so the acquisition of information and knowledge was one of the most important motives that made young people use social networks, especially since they are university students, especially in light of what is known as e-learning that enjoys with great interest from young people.  The study showed that Algerian youth rely on social networks (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, WhatsApp) to enhance their religious awareness and discuss religious issues by commenting on publications and sharing them with others that are concerned with the religious field.  The study sample indicated that social networks have a significant and prominent role in spreading their political awareness, as it was found that most students use these networks to increase the degree of political awareness through what is broadcast in the virtual arena and what it provides of information, knowledge, events and political issues, where they unleashed expression freely and independently About their attitudes, opinions and attitudes towards the events taking place in the society to which they belong.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: شبكات التواصل الاجتماعي ، الوعي الاجتماعي ، الشباب
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 16 Apr 2024 08:23
Last Modified: 16 Apr 2024 08:23
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6408

Actions (login required)

View Item View Item