الفتني, صديقة (2024) بنية الهوية الثقافية الجزائرية في المناهج المدرسية دراسة تحليلية لمحتوى كتب مناهج الجيل الثاني بمرحلة التعليم الابتدائي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
Text
الاطروحة.pdf Download (4MB) |
Abstract
RESUME : تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى مساهمة كتب اللغة العربية بمرحلة التعليم الابتدائي وفق مناهج الجيل الثاني في تكوين بنية الهوية الثقافية الجزائرية والمتمثلة في: بعد الدين الإسلامي، بعد اللغة العربية، بعد التاريخ الثقافي الوطني، بعد التراث الثقافي الوطني، حيث استخدمت الباحثة منهج تحليل المحتوى لتحقيق أهداف الدراسة المرجوة، مستخدمة صنافة تحليل المحتوى لجمع البيانات، أما بالنسبة للأساليب الإحصائية فقد اعتمدت على التكرارات والنسب المئوية وخلصت الدراسة إلى أن كتب اللغة العربية بمرحلة التعليم الابتدائي وفق مناهج الجيل الثاني لم تساهم بشكل كافي في تكوين بنية الهوية الثقافية الجزائرية، فلم تظهر مؤشرات توضح أهمية أبعادها؛ خاصة بعد الدين الإسلامي، حيث اقتصر الاهتمام به من خلال تناول بعض القيم والآداب والأخلاق، أما بعد اللغة العربية فقد اهتم الكتاب بتعليم القواعد وبعض المهارات اللغوية كالتعبير الكتابي والشفوي دون الاهتمام بالجانب الجمالي للغة العربية وثراءها، كما لم تساهم الكتب بشكل كبير في تكوين بعد التاريخ الثقافي الوطني، ولم يتم تناول الانتماء التاريخي الثقافي للجزائر (الأمازيغي، العربي، الإسلامي) مما قد يساهم في تكوين جيل لا يعرف انتماءاته الثقافية، أما بخصوص التراث الثقافي الوطني فلم تولي كتب اللغة العربية عناية كافية بهذا البعد كما لم تخصص مواضيع خاصة تتناول جوانب من تراثنا الثقافي الوطني الثري والمتنوع. ABSTRACT : The current study aims to identify the extent to which Arabic language textbooks in the primary education stage, according to the second-generation curricula, contribute to forming the structure of Algerian cultural identity, represented by: the dimension of Islamic religion, the dimension of the Arabic language, the dimension of national cultural history, and the dimension of national cultural heritage. The researcher used the content analysis method to achieve the desired study objectives, utilizing a content analysis taxonomy to collect data. As for the statistical methods, frequencies and percentages were relied upon. The study concluded that Arabic language textbooks in the primary education stage, according to the second-generation curricula, did not sufficiently contribute to the formation of the Algerian cultural identity structure. Indicators highlighting the importance of its dimensions did not appear, particularly the dimension of Islamic religion, which was only addressed through some values, manners, and ethics. Regarding the dimension of the Arabic language, the textbook focused on teaching grammar and some language skills such as written and oral expression without paying attention to the aesthetic aspect of the Arabic language and its richness. The textbooks did not significantly contribute to the formation of the dimension of national cultural history, and the cultural historical belonging of Algeria (Amazigh, Arab, Islamic) was not addressed, which could lead to the formation of a generation unaware of its cultural affiliations. Concerning the national cultural heritage, Arabic language textbooks did not give adequate attention to this dimension and did not allocate specific topics addressing aspects of our rich and diverse national cultural heritage.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | البنية، الهوية الثقافية، المناهج المدرسية، مناهج الجيل الثاني، مرحلة التعليم الإبتدائي |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 23 May 2024 08:45 |
Last Modified: | 23 May 2024 08:45 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6430 |
Actions (login required)
View Item |