شكري, شرف الدين (2024) آليات ردم الهوة بين المدرسة والجامعة من وجهة نظر الأساتذة والخبراء. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
Text
آليات ردم الهوة بين المدرسة والجامعة.pdf Download (13MB) |
Abstract
RESUME : تهدف هذه الدراسة إلى تقديم طرح سوسيو- تربوي لظاهرة الرسوب التي تكثر ضمن الوافدين الجدد على الجامعة، والتي ترسم ملمحا سيئا لصورة الطالب الجامعي من جهة، وتسيء ماديا إلى ميزانية التعليم الجامعي، وإلى مردود التعليم على مستوى المدرسة.الأمر الذي خلق نوعا من الهوة بين المدرسة والجامعة أو الفراغ في ذهنية الطالب، تسببت فيه عدة عوامل، حاولنا ضبط ملمحها من خلال هذا البحث. فكان تساؤلنا الرئيس هو: ما هي الآليات الضرورية لردم الهوة الناجمة عن غياب المكتسبات القبلية لدى الوافد على الجامعة، والتي تؤدّي إلى الإخفاق في بعض المواد الجامعية؟ وكانت أسئلتنا الفرعية: - ما هي المقاييس التي تسجّل أكبر نسبة من الإخفاق لدى الوافدين الجدد على الجامعة؟ - هل نقص المكتسبات القبلية لدى الوافد يؤثّر على التحصيل؟ - إلى أي مدى يؤدي نقص المكتسبات القبلية إلى الإخفاق؟ - ما هي الحلول والآليات اللازمة لردم الهوة الناجمة عن غياب المكتسبات؟ من اجل الإجابة عن تلك الأسئلة والوصول إلى نتائج عبر التحليل السوسيولوجي عند نهاية الدراسة التطبيقية، استخدمنا المنهج النقدي التحليلي لبيار بورديو، الذي شكل متن عملنا، وتصورنا السوسيولوجي. حللنا المحتوى الوثائقي وصفيا، ثم حاولنا التأكد منها عبر آراء الأساتذة من خلال الاستمارات، ثم أخضعناها لآراء الخبراء عبر المقابلة، وفي الأخير خلصنا إلى آرائهم المقدّمة لردم الهوة أو الفجوة الأكاديمية، مع مقترحات عملية تربط بين إصلاح المدرسة التي من شأنها ضبط المقاييس التي يعاني منها الطالب الوافد على الجامعة، كي يتم التحكم في ملمح الطالب بما يتوافق في الأخير مع التخصص المدروس الذي تم توجيهه إليه، وبذلك تصبح العملية التربوية بمثابة الآلة الموحّدة بين كل مساراتها: من الابتدائي إلى الجامعة، كي تغدو العملية التربوية مند بدايتها: عملية عقلنه، وترشيد، وربط إلى مستلزمات الاقتصاد الوطني. وقدمنا في الأخير نموذجا للجسر الاستراتيجي للمسار التربوي، يمكن اعتماده كمنطلق عملي، يربط بين المدرسة والجامعة. وهو أمر لم يعد من المجدي التخلي عنه، إذا أردنا التحكم في مدخلات العملية التربوية والتقليل من نسب الرسوب وتسجيل هدر أقلّ يكون ضحاياه الوافدون الجدد على الجامعة، أو المنظومة التربوية الفاشلة. ABSTRACT : This study aims to provide a sociological educational presentation of the phenomenon of school failure , which abounds among the newcomers to the university, which paints a bad feature of the image of the university student on the one hand, and financially harms the budget of university education, and the return of education at the school level. Our main question was: - What are the necessary mechanisms to bridge the gap resulting from the absence of tribal gains among the newcomer to the university, which leads to failure in some university subjects? Our sub-questions: - What are the measures that record the largest percentage of failure among newcomers to the university? - Does the lack of tribal earnings of the expatriate affect the collection? - To what extent does the lack of tribal gains lead to failure? - What are the solutions and mechanisms needed to bridge the gap resulting from the absence of gains? In order to answer these questions and reach results through the sociological analysis at the end of the applied study, we used the analytical-critical approach of Pierre Bourdieu, which formed the body of our work and our sociological perception. We analyzed the documentary content descriptively, then we tried to ascertain it through the opinions of professors through the forms, then we subjected it to the opinions of experts through the interview, and finally we concluded with their opinions presented to bridge the gap or academic gap, with practical proposals linking the reform of the school that would adjust the standards that it suffers from The incoming student at the university, in order to control the student’s profile in accordance with the studied specialization that he was directed to Thus, the educational process becomes a unified machine between all its paths: from primary school to university, so that the educational process becomes from its inception: a process of rationalization, rationalization, and linking to the requirements of the national economy. In the end, we presented a model for the strategic bridge of the educational path, which can be adopted as a practical starting point, linking the school and the university. This is something that is no longer feasible to abandon, if we want to control the inputs of the educational process, reduce the failure rates, and record less waste caused by the newcomers to the university, or the failed educational system. .
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آليات، هوة، مدرسة، جامعة، أساتذة، خبراء |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 24 Jun 2024 09:07 |
Last Modified: | 24 Jun 2024 09:07 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6497 |
Actions (login required)
View Item |