جماليات الخطاب السردي في الإشهار التلفزيوني : دراسة تحليلية سيميولوجية

بوذيبة, العطرة (2024) جماليات الخطاب السردي في الإشهار التلفزيوني : دراسة تحليلية سيميولوجية. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
المذكرة النسخة النهائية المعدلة العطرة بوذيبة.pdf

Download (6MB)

Abstract

RESUME : تبحث هذه الدراسة في "جماليات الخطاب السردي في الإشهار التلفزيوني. وتهدف لاستجلاء الدلالات المتضمنة في الاستراتيجيات الجمالية المشكلة للخطاب السردي الإشهاري، وكيف تساهم في بناء المعاني التي يتم نقلها للمشاهد. اعتمدت الدراسة على منهجية التحليل السيميولوجي، وتستند بصفة خاصة على أعمال غريماس في السيميوطيقا السردية، التي تبحث في المعنى وخاصة شكل المعنى وشروط تشكل الدلالة. إلا أن الاهتمام بشكل الدلالة، لم يمنع التحليل من الوقوف عند الخصائص الشكلية والفنية للخطاب السردي الإشهاري؛ وذلك لكشف العلاقات المعقدة بين الشكل والمضمون. حيث تم تفكيك الآليات التي يوظفها الخطاب لتوليد المعنى من خلال عناصره البصرية والسمعية وفهم كيفية تشفيرها، مع التركيز على آليات جمالية محددة مثل السرد القصصي، التناص، جمالية الكوميديا التي تحققت من خلال المحاكاة الساخرة، وتوظيف اللغة السينماتوغرافية؛ متخذة من الإعلانات التلفزيونية ذات الطابع السردي عينة قصدية للتحليل تتكون من ثلاث ومضات إشهارية. توصلت الدراسة الى ان العناصر الجمالية في الخطاب الاعلاني تتجاوز كونها مجرد زينة بصرية او ادوات جذب انما تشكل نظاما سيميائيا متكاملا يخلق تفاعلا عاطفيا مع المتلقي وينتج معاني رمزية عميقة مرتبطة بالمنتوج معززا بذلك التجربة الحسية للمشاهد. الكلمات المفتاحية: الخطاب السردي، الإشهار التلفزيوني، السيميولوجيا، السرد القصصي، الجماليات، التناص، الكوميديا. ABSTRACT : This study explores the aesthetics of narrative discourse in television advertising, aiming to understand the aesthetic strategies that shape advertising narratives and how these strategies contribute to conveying meanings and messages. The research adopts a semiotic analysis approach, particularly drawing from Greimas' narrative semiotics, which focuses on meaning, especially how meaning takes shape and the conditions under which it emerges. However, the study does not solely focus on the structure of meaning; it also delves into the formal and artistic qualities of advertising discourse to explore the relationship between the signifier and the signified in the advertising context. By deconstructing scenes and images, the study seeks to uncover the encoding mechanisms, with an emphasis on specific aesthetic techniques such as storytelling, intertextuality, the use of comedic aesthetics through parody, and cinematic language. The analysis focuses on a purposive sample of narrative-driven television ads. The study concludes that aesthetic elements in advertising are not just decorative or designed for visual attraction; instead, they form an integrated semiotic system that fosters emotional engagement with the viewer and creates symbolic meanings tied to deeper concepts related to the product. These aesthetic choices also enhance the viewer's sensory experience.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: جماليات ، الخطاب السردي ، الإشهار التلفزيوني ، دراسة تحليلية ، سيميولوجية
Subjects: A General Works > AC Collections. Series. Collected works
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences humaines
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 01 Dec 2024 07:42
Last Modified: 01 Dec 2024 07:42
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6684

Actions (login required)

View Item View Item