الفايسبوك وتغذية خطاب الكراهية لدى الشباب الجزائري دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة محمد خيضر بسكرة

بن بليدة, حنان (2024) الفايسبوك وتغذية خطاب الكراهية لدى الشباب الجزائري دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة محمد خيضر بسكرة. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
مذكرة الدكتوراه حنان بنبلدية.pdf

Download (103MB)

Abstract

RESUME :  تركز دراستنا على معالجة واحدة من أهم المواضيع التي يتم التركيز عليها في أوساط الباحثين و الصحفيين ألا وهو خطاب الكراهية و يعتبر من أهم الظواهر المرضية التي تمس الضمير الجمعي و تؤدي لتفكيك وحدة و تجانس المجتمع خاصة في ظل الميديا الجديدة والتي تتميز بأنها أكثر تحررا و سيولة . لذلك هدفت دراستنا إلى التعرف على العلاقة بين استخدام الفايسبوك كمنصة للنشر الحر و بلورة الرأي العام الجماهيري و تغذية خطاب الكراهية ، وهدفت دراستنا للتعرف على أبرز مساهمات صفحة مدرسة الوعي dz في غرس الكراهية. ومن أجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي نظرا لملائمته مع هذه الدراسة ، أما أداة الدراسة فاعتمدنا على الاستبيان كأداة رئيسية والتي وزعت على 350 مفردة و تحليل المضمون كأداة مساعدة ، وبعد استخدام برنامج المعالجة الإحصائية spss و حساب التكرارات و النسب الميؤية لفئات الشكل و المضمون و تحليلها كيفيا. توصلت دراستنا إلى أنه توجد علاقة ارتباط ما بين استخدام موقع الفايسبوك و تغذية وغرس الكراهية ،وتوصلت دراستنا التحليلية إلى أن صفحة مدرسة الوعي dz تساهم في تغذية خطاب الكراهية من خلال الاعتماد على أشكال مناسبة للرسائل التي تقوم بصناعتها للتمكن من إقناع المتلقي و التأثير فيه بالتالي تزييف وعيه كما ووجدنا أنها تركز في منشوراتها على مختلف القضايا الحساسة وذلك بهدف التفرقة وتشويه صورة الآخر وذلك بالقيام بالتظليل الإعلامي من خلال فبركة مختلف الحقائق و التدليس وقلب الحقائق . ABSTRACT : …………………………………….……… Our study, focuses on addressing one of the most important topics that are focused on among researchers and journalists, which is hate speech, which is considered one of the most important pathological phenomena that affects the collective conscience and leads to the dismantling of unity and unity. Homogeneity of society, especially in light of the new media, which is characterized by being more liberal and fluid. Therefore, our study aimed to identify the relationship between the use of Facebook as a platform for free publishing, the crystallization of mass public opinion, and the feeding of hate speech. Our study aimed to identify the most prominent contributions of the school page. dz awareness in inculcating hatred. For this reason, we relied on the descriptive approach due to its suitability with this study, as for the study tool We relied on the questionnaire as a main tool, which was distributed to 350 items, and content analysis as an auxiliary tool, and after using the statistical processing program SPSS, calculating frequencies and percentages for categories of form and content and analyzing them qualitatively. Our study found that there is a correlation between the use of Facebook and the feeding and instilling of hatred, and our analytical study concluded that the Dz Awareness School page contributes to feeding hate speech by relying on appropriate forms for the messages that it creates in order to be able to persuade the recipient and influence him, thus falsifying We also found that she focuses her publications on various sensitive issues with the aim of... Discrimination and distortion of the image of others by media shading through fabrication of various facts and deception And turn the facts aro

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الفايسبوك ، خطاب الكراهية ، الطالب الجامعي ،عملية الغرس ، الإستخدام
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 04 Dec 2024 09:03
Last Modified: 04 Dec 2024 09:03
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6719

Actions (login required)

View Item View Item