School Curriculum and its Role in Building Power in Algerian Society -Analytical study on a sample of primary school Textbooks- المنهاج الدراسي ودوره في بناء القوة في المجتمع الجزائري -دراسة تحليلية على عينة من كتب مرحلة التعليم الابتدائي-

تمرسيت, فدوى (2025) School Curriculum and its Role in Building Power in Algerian Society -Analytical study on a sample of primary school Textbooks- المنهاج الدراسي ودوره في بناء القوة في المجتمع الجزائري -دراسة تحليلية على عينة من كتب مرحلة التعليم الابتدائي-. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
تمرسيت فدوى.pdf

Download (2MB)

Abstract

RESUME : Using the French theorist Louis Althusser's theory of ideological state apparatuses as a foundation, this study aims to comprehend and analyze the role of the school curriculum in building power in Algerian society. The analytical and field study of the research makes use of this theory by approaching its postulates with indicators. Examine it and confirm it with social inquiries that highlight research techniques. In order to ensure the accuracy and validity of the analysis, support its findings, and gain from the experience of primary education inspectors, it depends on a content analysis approach for Arabic language and civic education textbooks for the third, fourth, and fifth years of primary school. This is done by using a purposive sample of primary school textbooks, analyzing and interpreting them, and verifying their validity and reliability using appropriate statistical methods. The field study's findings demonstrated that while the curriculum does not aim to create digital citizens, it does strengthen Algerian society by creating a power that favours straightforward careers and entrepreneurial thought. This is due to the following factors: The third, fourth, and fifth year Arabic language and civic education textbooks encourage pupils to pursue basic careers by means of overt and covert recommendations. Through overt and covert recommendations, the material in Arabic language and civic education textbooks for third, fourth, and fifth graders helps to encourage pupils to think like entrepreneurs. Through overt and covert recommendations, the content of Arabic language and civic education textbooks for third, fourth, and fifth graders does not support the development of digital citizenry. These findings were predicated on Althusser's theory, which affirms that the state, acting as a political power, employs the school curriculum as an ideological tool that initially serves economic interests. It also plays mental tricks on pupils, indoctrinating them at a critical age with ideas that encourage them to pursue straightforward, professional careers and to become entrepreneurs. It obligingly satisfies the demands of the financial system. ABSTRACT : تسعى هذه الدراسة لفهم وتحليل دور المنهاج الدراسي ودوره في بناء القوة في المجتمع الجزائري، من خلال المرحلة الابتدائية، معتمدة على ما تطرحه نظرية اجهزة الدولة الايديولوجية للمنظر الفرنسي لويس التوسير، والاستفادة منها في الدراسية التحليلة والميدانية ، من خلال مقاربة مسلماتها بمؤشرات الدراسة، والتأكد منها من خلال تساؤلات سوسيولوجية مؤكدة على مناهج بحثية، تعتمد على منهج تحليل المضمون لكتب اللغة العربية والتربية المدنية للسنة الثالثة والرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي، كعينة قصدية من كتب المرحلة الابتدائية وتحليلها وتفسيرها والتحقق من صدقه وثباته باستخدام الاساليب الاحصائية المناسبة، وتدعيمه بمقابلة ميدانية مع عينة من مفتشي التعليم الابتدائي جاءت نتيجة المسح الشامل، للتأكد من صحة وصدق التحليل وتدعيم نتائجه والاستفادة من خبرتهم. وقد اظهرت نتائج الدراسة الميدانية ،ان المنهاج الدراسي يساهم في بناء القوة في المجتمع الجزائري، من خلال بناء قوة تتجه لاختيار المهن البسيطة وتفكر تفكيرا مقاولاتيا ولا يسعى المنهاج الى بناء مواطنين رقميين، حيث يساهم محتوى كتب اللغة العربية والتربية المدنية للسنة الثالثة والرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي من خلال الايحاءات الصريحة والخفية على دفع التلاميذ لممارسة المهن البسيطة. يساهم محتوى كتب اللغة العربية والتربية المدنية للسنة الثالثة والرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي من خلال الايحاءات الصريحة والخفية على تعبئة التلاميذ بالتفكير المقاولاتي.لا يساهم محتوى كتب اللغة العربية والتربية المدنية للسنة الثالثة والرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي من خلال ايحاءات صريحة وخفية في بناء تصرفات مواطن رقمي. وهذه النتائج كانت استنادا الى نظرية التوسير التي تؤكد ان الدولة كقوة سياسية تستخدم المنهاج الدراسي كجهاز ايديولوجي يخدم المصالح الاقتصادية بدرجة اولى وتعمل التلاعب بأوتار عقول التلاميذ وتعبئ عقولهم في هذا السن الخطير بإيحاءات تدفعهم الى اختيار مهن بسيطة وحرفية وتوجه تفكيرهم الى المقاولاتية، وان يكونوا قوة اقتصادية لا اراديا تلبي احتياجات النظام الاقتصادي.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: Curricula; Ideology; Power; Pupil; Primary school; State; Althusser.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 22 Mar 2025 11:10
Last Modified: 22 Mar 2025 11:10
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6841

Actions (login required)

View Item View Item