ميهوبي, رشيدة (2025) التدوين المرئي النسوي و تمثلات المرأة الجزائرية لذاتها – دراسة سيميولوجية على عينة من المدونات على منصة اليوتيوب -. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
أطروحة نهائية بعد المناقشة.pdf Download (10MB) |
Abstract
RESUME : تنتمي دراستنا إلى الدراسات الوصفية التحليلية الكيفية والتي تهدف إلى توصيف كيفية تمثتلات المرأة الجزائرية لذاتها عبر منصة اليوتيوب، حيث إعتمدت الدراسة على المنهج السيميولوجي لمساءلة البنية النسقية الرمزية للذات النسائية الإفتراضية الجزائرية عينة الدراسة، والذي يقدمها النظام الدلائي للمورد السيميائي لمنصة YouTube ، هذه الأخيرة التي شكلت بيئة ملائمة لإحتضان الذات النسائية الإفتراضية وصناعة المعنى فيها، إذ بذاك تصبح نظرية Erving Goffman كإسناد نظري ومحوري في بناء المفاهيم، بوصلة فكرية ملائمة في إستنطاق المعان المبطنة في الذات، وبالتالي مساءلة كيفية تمثلها وأدائها على مسرح اليوتيوب، كما إعتمدت الدراسة على العينة القصدية والتي تتلاءم وأهداف الدراسة. ونظرًا للطبيعة التحاقلية لمفهوم الذات وصعوبة توصيفها بناءًا على المعاني الظاهرة فقط، لجأت الدراسة إلى مقاربتين أساسيتين: مقاربة الذات السيميائية لـــ J.C.Coquet ، ومقاربة « Multimodality » لــ “ Gunther Kress و“Theo van Leeuwen سمحت هاتان المقاربتان بتحليل تمثلات الذات النسائية في شقيها الداخلي والخارجي، في سياق تفاعلها الإفتراضي مع الآخر، مما أتاح استكشاف أعمق لمعاني الهوية الذاتية وكيفية أدائها ورمزيتها في البيئة الرقمية، وتأسيا لذلك توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج نورد أهمها : تمثل المدونات النسائية على منصة يوتيوب فضاءً جديدًا للمرأة الجزائرية يعكس تمثلات ذاتها بعيدًا عن النماذج النمطية السائدة. تمثل منصة يوتيوب إطارًا رقميًا مهمًا يسمح للمرأة الجزائرية بالتعبير عن نفسها ومشاركة أفكارها واهتماماتها، مما يمنحها مساحة لتمثيل هويتها الافتراضية بالطريقة التي تشعر بأنها الأنسب لها، وتشير نتائج الدراسة إلى أن المرأة الجزائرية عينة الدراسة لا تفصل بشكل كبير بين واقعها الاجتماعي وهويتها الرقمية على يوتيوب، بل تسعى لتجسيد واقعيّتها عبر الوسائط الرقمية، مما يعكس تداخلًا بين الواقع والافتراض في تمثيل الذات. تُبنى الهوية النسائية الإفتراضية للمرأة الجزائرية عينة الدراسة على منصة اليوتيوب من مجموع الأبعاد الرمزية التي تُظهر التزامهن الديني والثقافي، وتُبرز استقلالهن الجندري والاجتماعي. على المنطقة الأمامية للتمثيل الافتراضي عبر منصة يوتيوب، تقوم المرأة الجزائرية من خلال ما توصلت إليه دراستنا بتوظيف عدد من الأدوار الاجتماعية المتنوعة، مستخدمة الوسائط المتعددة التي يوفرها الموقع لتمثيل هويتها الرقمية. تمنح منصة يوتيوب المرأة الجزائرية، واجهة اتصالية تعيد تشكيل مفهوم الخصوصية التقليدية، وتتميز المنصة بقدرتها على تمكين المدونات من التحكم الكامل في الرسائل البصرية واللغوية التي يقدمنها، مما يسمح لهن بتقديم صورة مدروسة ومتوازنة تعكس جوانب من حياتهن الشخصية في إطار جمالي متقن تطور آليات تقديم الذات النسائية الجزائرية عبر منصة اليوتيوب من خلال: التحول من الأدوار التقليدية إلى المستحدثة، التكامل بين الذات الفردية والأنثوية والجماعية، التحول من وكالة الرجل إلى تقديم الذات. تتأثر المرأة الجزائرية عينة الدراسة بمجموعة من القوى في تمثلها لذاتها عبر منصة اليوتيوب نذكر: التأثير التقليدي الثقافي، التكنولوجي، الاجتماعي والجندري، والسياق الديني وأخيرا الرقابة الاجتماعية. ABSTRACT : Our study belongs to the qualitative descriptive-analytical studies aimed at describing how Algerian women represent themselves on the YouTube platform. The study adopted the semiological approach to interrogate the symbolic systemic structure of the virtual feminine self of the Algerian sample, as presented by the semiotic system of the YouTube platform. This platform has provided a suitable environment for hosting the virtual feminine self and creating meaning within it. Thus, Erving Goffman’s theory served as a theoretical and pivotal framework for conceptualization, offering a suitable intellectual compass for decoding the implicit meanings of the self. The study, therefore, explored how this self is represented and performed on the YouTube stage, and how impression management strategies are employed to shape others' perceptions. A purposive sample was selected that aligns with the study's objectives. Given the multilayered nature of the concept of self and the difficulty in describing it solely based on apparent meanings, the study relied on two main approaches: the semiotic self-approach by J.C. Ooquet and the “Multimodality” approach by Gunther Kress and Theo van Leeuwen. These two approaches enabled an analysis of the feminine self representations, both internally and externally, within the context of their virtual interactions with others. This provided a deeper exploration of the meanings of self-identity, its performance, and symbolism within the digital environment, The main findings of the study are summarized as follows: • Women’s blogs on YouTube provide a new space for Algerian women to reflect their self-representations away from prevailing stereotypical models. • The YouTube platform serves as a significant digital framework allowing Algerian women to express themselves and share their ideas and interests. This provides them with the opportunity to represent their virtual identity in a way they find most appropriate. The study indicates that the Algerian women in the sample do not significantly separate their social reality from their digital identity on YouTube; instead, they aim to embody their real lives through digital media, reflecting an intersection between reality and virtuality in self-representation. • The virtual feminine identity of the Algerian women in the sample on YouTube is constructed from symbolic dimensions that reflect their religious and cultural commitment, as well as their gender and social independence. • On the "front stage" of virtual representation on YouTube, the Algerian woman, as observed in this study, adopts multiple social roles, utilizing the multimedia tools provided by the platform to portray her digital identity. • YouTube offers Algerian women a communicative interface that reshapes the traditional concept of privacy. The platform enables bloggers to have complete control over the visual and linguistic messages they present, allowing them to craft a well-thought-out and balanced image that reflects aspects of their personal lives within a polished aesthetic framework. • The mechanisms of Algerian women’s self-presentation on YouTube evolve through: transitioning from traditional roles to modern ones, integrating individual, feminine, and collective selves, and shifting from male agency to self-presentation. • Algerian women’s self-representations on YouTube are influenced by a set of forces, including traditional cultural, technological, social, gender-related, and religious contexts, as well as societal surveillance.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | الكلمات المفتاحية : التمثل الذاتي، الهوية الإفتراضية النسائية، التدوين المرئي النسوي، ، الإعتراف |
Subjects: | A General Works > AI Indexes (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences humaines |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 01 Jun 2025 08:46 |
Last Modified: | 01 Jun 2025 08:46 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6906 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |