بناء وتقنين اختبار تحصيلي موضوعي معياري المرجع لقياس الكفايات المعرفية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في مجال التقويم التربوي

مازق, فاطمة الزهراء (2025) بناء وتقنين اختبار تحصيلي موضوعي معياري المرجع لقياس الكفايات المعرفية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في مجال التقويم التربوي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
الاطروحة المقدمة للمناقشة.pdf

Download (1MB)

Abstract

RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى بناء وتقنين اختبار تحصيلي موضوعي معياري المرجع لقياس الكفايات المعرفية في مجال التقويم التربوي لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية بسكرة ومحاولة الكشف عن مستوى امتلاكهم لهذه الكفايات. حيث تم بناء اختبار موضوعي مكون من تسعة وعشرين سؤالا يجاب عنه ضمن أربعة بدائل. توزعت الأسئلة على أربعة ابعاد في مجال التقويم التربوي، وقد تضمن بعد التقويم التربوي المفاهيم المرتبطة به خمسة أسئلة والبعد الثاني الخاص بصياغة الاهداف التربوية تضمّن ثمانية أسئلة في حين تضمن بعد أنواع التقويم التربوي وبعد بناء أدوات التقويم التربوي على أربعة واثنا عشر سؤالا على التوالي. تم تطبيق الاختبار على عينة قوامها 133 أستاذا في التعليم الابتدائي ببلدية بسكرة تم اختيارهم عن طريق العينة القصدية وبالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - تمتع الاختبار التحصيلي الموضوعي معياري المرجع لقياس الكفايات المعرفية لدى أساتذة الطور الابتدائي في مجال التقويم التربوي بمعاملات صدق مقبولة متمثلة: في الصدق اللفظي وصدق المحتوى حيث قدرت قيمة كاي تربيع ما بين (3.56 – 4.25)، والصدق التمييزي تراوح ما بين (ما بين 14.45 – 23.40) وصدق الاتساق الداخلي حيث تراوحت (ما بين 0.19 – 0.59). - تراوحت معاملات الثبات بطريقة الاتساق الداخلي (ألفا كرو نباخ) والتجزئة النصفية (ما بين 0.70 – 0.78) على التوالي وهي معاملات ثبات مقبولة. - تمتع الاختبار التحصيلي الموضوعي معياري المرجع بالشمولية حيث كانت القيم محصورة (ما بين 0.12 – 0.20). - جاءت معاملات الصعوبة ومعاملات التمييز محصورة (ما بين 29 % – 80 %) و (ما بين 0.25 – 0.50) على التوالي. - درجة اكتساب أساتذة التعليم الابتدائي للكفايات المعرفية في مجال التقويم التربوي بناء على الاختبار التحصيلي الموضوعي معياري المرجع المستخدم في هذه الدراسة منخفضة في الابعاد الثلاثة: بعد التقويم التربوي والمفاهيم المرتبطة به، أنواع التقويم التربوي وكذا بعد بناء أدوات التقويم التربوي وجاءت متوسطة في بعد صياغة الأهداف. ABSTRACT : The current study aims to build and standardize a norm-referenced objective achievement test to measure the cognitive competencies in the field of educational assessment among primary school teachers in the city of Biskra. The study also seeks to identify the level of teachers' possession of these competencies. A 29-question objective test was developed, with answers provided in four multiple-choice alternatives. The questions were distributed across four dimensions in the field of educational assessment. The dimension related to educational assessment concepts included five questions, while the second dimension, related to the formulation of educational objectives, included eight questions. The dimensions on types of assessment and the construction of assessment tools included four and twelve questions, respectively. The test was administered to a sample of 133 primary school teachers, selected through purposive sampling. Using the descriptive-analytical method, the study reached the following results: -The norm-referenced objective achievement test for measuring cognitive competencies among primary school teachers in the field of educational assessment demonstrated acceptable validity coefficients, including: face validity and content validity, with Chi-square values ranging from (3.56 to 4.25). Discriminant validity values ranged between (14.45 and 23.40), and internal consistency validity ranged from (0.19 to 0.59). - Reliability coefficients, measured using Cornbrash’s Alpha for internal consistency and split-half reliability, ranged between (0.70 and 0.78), which are considered acceptable reliability coefficients. - The norm-referenced objective achievement test demonstrated comprehensiveness, with values ranging from (0.12 to 0.20). - The difficulty and discrimination indices were found to be between (29% and 80%) and (0.25 to 0.50), respectively. - The level of cognitive competency acquisition by primary school teachers in the field of educational assessment, as measured by the norm-referenced objective achievement test used in this study, was found to be low in the following three dimensions: educational assessment and related concepts, types of educational assessment, and the construction of assessment tools. It was moderate in the dimension of formulating educational objectives.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الاختبار التحصيلي؛ الكفايات المعرفية؛ التقويم التربوي
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 01 Jun 2025 08:46
Last Modified: 01 Jun 2025 08:46
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6907

Actions (login required)

View Item View Item