ورخ, زكريا (2025) فاعلية برنامج مقترح قائم على التدخل المبكر لعلاج الصعوبات التعلم النمائية لدى تلاميذ الطور الإبتدائي-دراسة ميدانية في بعض إبتدائيات بلدية قمار. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
الأطروحة المعدلة النهائية.pdf Download (13MB) |
Abstract
RESUME : هدفت الدراسة الحالية الى تصميم وبناء برنامج تدريبي قائم على التدخل المبكر، يهدف إلى علاج الصعوبات النمائية (الإنتباه، الذاكرة) لدى التلاميذ الطور الأول من المرحلة الإبتدائية، وإختبار مدى فاعلية البرنامج التدريبي في علاج بعض المهارات النمائية حتى يتمكن التلميذ من تجاوز مشكلاته التعليمية وبالتالي الوقاية من الصعوبات الأكاديمية، ومن أجل الوصول إلى هاته الأهداف إنطلقت الدراسة من الأسئلة التالية: - ما مدى فاعلية البرنامج التدريبي المقترح القائم على التدخل المبكر في علاج صعوبات التعلم النمائية لدى تلاميذ الطور الأول من المرحلة الابتدائية؟ - هل توجد فروق في مستوى صعوبات التعلم النمائية لدى تلاميذ الطور الأول من المرحلة الإبتدائية بين القياس القبلي والقياس البعدي؟ - هل توجد فروق في مستوى صعوبات التعلم النمائية لدى تلاميذ الطور الأول من المرحلة الإبتدائية بين القياس البعدي والقياس التتبعي؟ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج شبه تجريبي بتصميم المجموعة الواحدة، بعينة مقصودة قوامها (07) من التلاميذ الذين يعانون من صعوبات التعلم النمائية، حيث طبق عليهم البرنامج التدريبي المقترح لعلاج الصعوبات النمائية مع قياس قبلي وآخر بعدي وتتبعي للمهارات النمائية باستخدام بطارية مقاييس التقدير التشخيصية لصعوبات التعلم النمائية والأكاديمية التي أعدها الدكتور فتحي مصطفى الزيات. بعد معالجة النتائج المتوصل إليها إحصائيا بين القياسات القبلية والبعدية والتتبعية لنفس العينة، توصلت النتائج المتحصل عليها إلى ما يلي: - توجد فروق ذات دلالات إحصائية في مستوى صعوبات التعلم النمائية لدى التلاميذ الطور الأول من المرحلة الإبتدائية بين القياس القبلي والقياس البعدي لصالح القياس البعدي. - لاتوجد فروق ذات دلالات إحصائية في مستوى صعوبات التعلم النمائية لدى التلاميذ الطور الأول من المرحلة الإبتدائية بين القياس البعدي والقياس التتبعي. وعليه أسفرت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في علاج صعوبات التعلم النمائية لدى أفراد العينة ذوي صعوبات التعلم النمائية. ABSTRACT : The present study aims to design and develop a training program based on early intervention to address developmental difficulties (attention and memory) among first-grade elementary school pupils. Moreover, the study seeks to evaluate the effectiveness of the training program in improving certain developmental skills, enabling students to overcome their educational challenges and, consequently, prevent academic difficulties. With this objective in mind, the study is set out to answer the following research questions: How effective is the proposed training program, based on early intervention, in addressing developmental learning difficulties among first-grade elementary school pupils? Are there significant differences in the level of developmental learning difficulties among first-grade elementary school pupils between pre-measurements and follow-up measurements? Are there differences in the level of developmental learning difficulties among first-level elementary school pupils between post-measurement and follow-up measurement? To achieve the objectives of the study, a quasi-experimental approach with a single-group design was employed. A purposive sample of seven (07) pupils with developmental learning difficulties participated in the study. The proposed training program was implemented to address their developmental challenges. In a similar vein, pre-test, post-test, and follow-up measurements of developmental skills were conducted using the Diagnostic Rating Scales for Developmental and Academic Learning Difficulties, developed by Dr. Fathy Mostafa Al-Zayat. After Statistically analysing results obtained from pre-measurements, post-measurements, and follow-up measurements for the same sample, the findings revealed the following There are statistically significant differences in the level of developmental learning difficulties among first-grade elementary school pupils between pre- measurements and post-measurements, in favor of the post-measurements. There are no statistically significant differences in the level of developmental learning difficulties among first-grade elementary school pupils between post-measurements and follow-up measurements. The results of the study, therefore, demonstrated the effectiveness of the proposed training program in addressing developmental learning difficulties among the sample group with developmental learning difficulties.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | صعوبات التعلم النمائية، التدخل المبكر، تلاميذ الطور الأول الإبتدائي، برنامج تدريبي. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 02 Oct 2025 08:01 |
Last Modified: | 02 Oct 2025 08:01 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7039 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |