خريص, ناريمان (2025) القدرة التنبؤية لاستخدام أسلوب الاستكشاف في مادة العلوم الطبيعية على تنمية التفكير العلمي لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
|
Text
الأطروحة النسخة النهائية1.pdf Download (6MB) |
Abstract
RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء القدرة التنبؤية لاستخدام أسلوب الاكتشاف في تدريس مادة العلوم الطبيعية وتأثيره على تنمية التفكير العلمي لدى التلاميذ، ولتحقيق هذا الهدف، تم التحقق من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة التي تم بناؤها من طرف الباحثة على عينة مكونة من (40) أستاذاً وأستاذة لمادة العلوم الطبيعية في ثانويات ولاية المغير وولاية بسكرة، بالإضافة إلى (60) تلميذاً وتلميذة من السنة الثانية ثانوي بثانوية الشهيد النوي حسينات. واعتمدت الدراسة في اختيار عينة الدراسة على منهجية تجمع بين العشوائية والقصدية، وهذا من منطلق أن مجتمع البحث الكلي قسم إلى طبقتين رئيسيتين: طبقة الأساتذة، وطبقة التلاميذ، حيث شملت العينة الأساسية (17) أستاذاً وأستاذة لمادة العلوم الطبيعية و(170) تلميذاً وتلميذة بأقسام السنة الثانية ثانوي شعبة العلوم تجريبية. كما تم تطبيق مقياس أسلوب الاكتشاف واختبار التفكير العلمي على عينتي الدراسة، ولتحقيق أهداف البحث تم اعتماد المنهج الوصفي نظراً لملاءمته لموضوع الدراسة، كما استخدمت مجموعة من الأساليب الإحصائية: المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معامل الارتباط بيرسون، كما تم استخدام النسب المئوية لوصف توزيع البيانات. وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - مستوى استخدام أساتذة العلوم الطبيعية لأسلوب الاكتشاف كان مرتفعاً - مستوى التفكير العلمي لدى التلاميذ كان متوسطاً - توجد علاقة ارتباطية موجبة ضعيفة وغير دالة احصائياً بين أسلوب الاكتشاف في مادة العلوم الطبيعية ومستوى التفكير العلمي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي ABSTRACT : The present study aimed to investigate the predictive ability of using the discovery method in teaching natural sciences and its effect on developing scientific thinking among students. To achieve this objective, the psychometric properties of the study tools, constructed by the researcher, were verified on a sample consisting of 40 natural science teachers in high schools in El M’Ghair and Biskra, in addition to 60 students from the second year of secondary school at Martyr Noui Hosseinat High School. The study adopted a sampling methodology combining randomness and purposiveness, based on the fact that the total research population was divided into two main strata: teachers and students. The primary sample included 17 natural science teachers and 170 students in the second year of secondary school, experimental sciences stream. The discovery method scale and the scientific thinking test were applied to the study samples. To achieve the research objectives, the descriptive method was adopted due to its suitability for the topic of the study. A set of statistical techniques was used, including arithmetic means, standard deviations, Pearson correlation coefficient, and percentages to describe data distribution. The study revealed the following results: • The level of natural science teachers’ use of the discovery method was high. • The level of scientific thinking among students was average. • There is a weak, positive, and statistically non-significant correlation between the use of the discovery method in teaching natural sciences and the level of scientific thinking among second-year secondary school students.
| Item Type: | Thesis (Doctoral) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | أسلوب الاكتشاف، التفكير العلمي، تعليمية العلوم الطبيعية Discovery approach, scientific thinking, natural science education. |
| Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
| Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
| Depositing User: | BFSHS |
| Date Deposited: | 23 Nov 2025 19:17 |
| Last Modified: | 23 Nov 2025 19:17 |
| URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7067 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
