لكحل, رانيا (2025) التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وعلاقته بمهارات التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
|
Text
MEMMOIRE FINALLLL11.pdf Download (8MB) |
Abstract
RESUME : الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية ومهارات التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة، كما هدفت أيضا إلى الكشف عن العلاقة بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وأبعاد التفكير الناقد، حيث تكونت عينة الدراسة من 200 طالبا وطالبة، منها (76) طالبا و (124) طالبة. وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم تطبيق أداتين من اعداد الباحثة، تمثلت الأداة الأولى في (استبيان التعلم التشاركي في البيئة الافتراضية) والأداة الثانية في (استبيان مهارات التفكير الناقد)، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة مرتفع. مستوى التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية لدى طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة مرتفع. توجد علاقة ارتباطية طردية ضعيفة بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية والتفكير الناقد لدى طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. توجد علاقة ارتباطية طردية ضعيفة ودالة إحصائيا بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وبعد الافتراضات لدى عينة من طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. لا توجد علاقة ارتباطية بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وبعد التفسير لدى عينة من طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. توجد علاقة ارتباطية طردية ضعيفة ودالة إحصائيا بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية والاستنباط لدى عينة من طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. لا توجد علاقة ارتباطية بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وبعد الاستنتاج لدى عينة من طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. لا توجد علاقة ارتباطية بين التعلم التشاركي القائم على بيئة التعلم الافتراضية وبعد التقويم لدى عينة من طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة. ABSTRACT : The current study aimed to identify the nature of the relationship between collaborative learning based on a virtual learning environment and critical thinking skills among university students. It also aimed to reveal the relationship between collaborative learning based on a virtual learning environment and dimensions of critical thinking. The study sample consisted of 200 male and female students, (76) were male students and (124) were female students. To answer the study's questions, two approaches developed by the researcher were applied. The first was a questionnaire on collaborative learning in the virtual environment, and the second was a questionnaire on critical thinking skills. The study achieved the following results: - The level of critical thinking skills among students at Mohamed Khider University of Biskra is high. - The level of collaborative learning based on the virtual learning environment among students at Mohamed Khider University of Biskra is high. There is a weak positive correlation between participatory learning based on the virtual learning environment and critical thinking among students of Mohamed Khider Biskra University. There is a weak and statistically significant correlation between participatory learning based on the virtual learning environment and after assumptions among a sample of students of Mohamed Khider Biskra University. There is no correlation between participatory learning based on the virtual learning environment and after interpretation among a sample of students of Mohamed Khider Biskra University. There is a weak and statistically significant direct correlation between participatory learning based on the virtual learning environment and deduction among a sample of students of Mohamed Khider Biskra University. There is no correlation between participatory learning based on a virtual learning environment and the conclusion dimension of Mina from the University of Mohamed Khider Biskra. There is no correlation between participatory learning based on the virtual learning environment and the evaluation dimension of a sample One of the students of Mohamed KHIDER BISKRA UNIVERSIT
| Item Type: | Thesis (Doctoral) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | التعلم التشاركي ، البيئة الافتراضية ، التفكير الناقد participatory learning , virtual environment , critical thinking, |
| Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
| Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
| Depositing User: | BFSHS |
| Date Deposited: | 23 Nov 2025 19:17 |
| Last Modified: | 23 Nov 2025 19:17 |
| URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7068 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
