بوزاھر, محمد لخضر (2017) أھمیة التربیة البدنیة والریاضیة في تنمیة التكیف الاجتماعي المدرسي لدي تلامیذ المرحلة الثانویة. Doctoral thesis, معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
|
Text
أھمیة التربیة البدنیة والریاضیة في تنمیة التكیف بوزاهر محمد لخضر.pdf Download (13MB) | Preview |
Abstract
ملخص الد ا رسة باللغة العربية: عنوان الد ا رسة: أهمية التربية البدنية و الرياضية في تنمية التكيف الاجتماعي المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. أهدف الد ا رسة: هدفت هذه الد ا رسة الى: التعرف على مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ الممارسين و غير الممارسين للنشاط الرياضي التربوي بالمرحلة الثانوية. التعرف على الفروق في متغير التكيف الاجتماعي المدرسي بين تلاميذ المؤسسات الثانوية الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية. التعرف على الفروق في متغير التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ الممارسين لحصة التربية البدنية و الرياضية في جميع أبعاد المقياس وفق متغير الجنس ) ذكر، انثى(. التعرف على الفر وق في متغير التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ الممارسين لحصة التربية البدنية و الرياضية في جميع أبعاد المقياس وفق متغير التخصص ) علمي، أدبي(. التعرف على الفر وق في متغير التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية في جميع أبعاد المقياس وفق متغير المستوى التعليمي ) سنة اولى، ثانية، ثالثة(. مشكلة الد ا رسة: تهدف د ا رستنا هذه إلى معرفة أهمية حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية التكيف الاجتماعي المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية . اضافة إلى معرفة ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متغير التكيف الاجتماعي المدرسي بين تلاميذ المؤسسات الثانوية الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية منهج الد ا رسة: المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي المقارن. مجتمع وعينة الد ا رسة: يتمثل مجتمع الد ا رسة في تلاميذ المرحلة الثانوية الممارسين و الغير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية في مدينة بسكرة، اما عينة تتمثل في مجموعة من تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة بسكرة بلغ عددهم ) 035 (.تلميذ و تلميذة ،قسمت الى ) 131 ( من غير الممارسين، و) 432 ( من الممارسين. ملخص الدراسة 202 الإج ا رءات الميدانية للد ا رسة: وتم الاعتماد على مقياس التكيف الاجتماعي المدرسي لقياس ومقارنة مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لتلاميذ المرحلة الثانوي الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية وهو مقياس تم تعديله من قبل الباحث من اجل تطبيقه على عينة البحث، ويحتوي المقياس على اربعة ابعاد ويشمل ) 78 ( عبارة وخمسة بدائل للإجابة، تم التأكد من صدق المحتوى بعرض الأداة على المحكمين وتم حساب الصدق التمييزي وصدق الاتساق الداخلي باستخدام معامل ارتباط بيرسون ،كما تم التأكد من ثبات الأداة باستخدام أسلوب التطبيق واعادة التطبيق وكذا التجزئة النصفية بأسلوب جيتمان وباستخدام معامل الثبات ألفا كرونباخ مما جعل الأداة مع إج ا رء ) SPSS ( صالحتين للد ا رسة، بعد جمع البيانات وتفريغها تم إدخالها في برنامج المعالجات الاحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، التوزيعات التك ا ررية و النسب المؤوية، الانح ا رفات المعيارية ، مجموع الدرجات . أهم نتائج الد ا رسة: مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية كان مرتفعا. مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية غير الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية كان مرتفعا نسبيا. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي عند مستوى الدلالة 3.35 ( لدى تلاميذ المرحلة الثان وية تبعا للمتغير ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية . ( توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية تبعا لمتغير الجنس. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية تبعا لمتغير التخصص العلمي. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي لدى التلاميذ المرحلة الثانوية الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية تبعا لمتغير المستوى التعليمي . ملخص الدراسة 202 ملخص الد ا رسة باللغة الإنجليزية Title of the Study : The importance of physical education and sports in the development of social and school adaptation of high school students. Aims of the Study : The study aims to : - Recognize the level of social and school adaptation of students who do or do not practice sports in secondary education. - Recognize differences in the social and school adaptation indicator between students in secondary schools who do and who do not practice physical education and sports. - Identification of differences in the social and school adaptation indicator of students who practice physical education and sport in all dimensions of the scale according to gender indicator (male, female). - Identification of differences in the social and school adaptation indicator of students who practice physical education and sport in all dimensions of the scale according to educational level indicator (first year, second, third). The Research Problem: This study aims to identify the importance of the session of physical education and sport in the development of social and school adaptation of high school students. In addition to knowing whether there are statistically significant differences in the social adaptation indicator among students in secondary schools who practice and non-practitioners in physical education and sports. Research Approach: the study is based on the comparative descriptive approach. Population of the Study: The study population consisted of high school students practicing and non-practicing physical education and sports in high schools in Biskra, a sample of 305 high school students from Biskra, The sample were divided into 101 non-practitioners, and (204 ) who practice sports. Data Collection and Analysis Procedures: The adopted data collection tools are A scale of school and Social Adaptation to measure and compare the social adaptation of the school for high school students, practitioners and non-practitioners of physical education and the sports level, ملخص الدراسة 202 The scale was modified by the researcher in order to apply to the research sample, it contains four dimensions and includes 87 words and five alternatives to respond, were confirmed the truthfulness of the content presentation tool on the referees were the honesty and sincerity of the discriminatory calculation of internal consistency using the Pearson correlation coefficient, it was also ensuring the stability of the tool using the method of application and re-application as well as mid-way Jitman halfway using Cronbach's coefficient tool, alpha stability making valid for study, after data collection and discharge is entered in ( SPSS) program with the following statistical Alamaalajat: arithmetic mean, reproducibility of distributions and percentages, standard deviations, total scores. The Main Results: - The level of social and school adaptation of high school students practicing physical education and sport was high. - The level of social and school adaptation of high school students who did not practice physical education and sport was relatively high. - There are difference of Statistical indication in the level of social adaptation at the level of significance (0.05) among secondary school students according to the indicator of practicing in physical education and sports session. - There are difference of Statistical indication in the level of social and school adaptation of secondary school students according to the indicator of gender. - There are difference of Statistical indication in the level of social and school adaptation of secondary school students according to the indicator of scientific specialization. - There are difference of Statistical indication in the level of social and school adaptation of secondary school students according to the educational level indicator.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | أهمية التربية البدنية و الرياضية . تنمية التكيف الاجتماعي المدرسي. تلاميذ المرحلة الثانوية |
Subjects: | S Agriculture > SK Hunting sports |
Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
Depositing User: | BIS |
Date Deposited: | 16 Apr 2018 09:15 |
Last Modified: | 16 Apr 2018 09:15 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/3414 |
Actions (login required)
View Item |