المسؤولية الاجتماعية وعلاقتها بالكفاية التدريسية في حصة التربية البدنية والرياضية في ضوء متطلبات تعليمية المادة والمنهاج الحديث (دراسة ميدانية لأستاذات التعليم الابتدائي بولاية بسكرة)

عمراوي, ابراهيم (2020) المسؤولية الاجتماعية وعلاقتها بالكفاية التدريسية في حصة التربية البدنية والرياضية في ضوء متطلبات تعليمية المادة والمنهاج الحديث (دراسة ميدانية لأستاذات التعليم الابتدائي بولاية بسكرة). Doctoral thesis, معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.

[img] Text
2020أطروحة-ذكتوراء-عمراوي-إبراهيم.pdf

Download (5MB)

Abstract

لمس الباحث الأهمية الكبيرة لإجراء دراسة تكشف المسؤولية الاجتماعية وعلاقتها بالكفاية التدريسية في حصة التربية البدنية والرياضية في ضوء متطلبات تعليمية المادة والمنهاج الحديث المعتمد، لأستاذات المدرسة الابتدائية بولاية بسكرة. لذلك طرحنا التساؤل التالي: هل توجد علاقة ارتباطية بين المسؤولية الاجتماعية ومركبات الكفاية التدريسية لدى أستاذات المدرسة الابتدائية في ضوء متطلبات تعليمية المادة و المنهاج التربوي الحديث المعتمد؟ وقد افترضنا الافتراض التالي: توجد علاقة ارتباطية بين المسؤولية الاجتماعية ومركبات الكفاية التدريسية لدى أستاذات المدرسة الابتدائية في ضوء متطلبات تعليمية المادة و المنهاج التربوي الحديث المعتمد. أهداف الدراسة: التأكد من وجود علاقة ارتباطية بين المسؤولية الاجتماعية ومركبات الكفاية التدريسية لدى أستاذات المدرسة الابتدائية بولاية بسكرة أثناء حصة التربية البدنية والرياضية. أهمية الدراسة: إدراك أهمية اكتساب المسؤولية الاجتماعية والكفايات التدريسية لدى أستاذات المدرسة الابتدائية وتأثيرها في الحياة المدرسية خاصة. المنهج المتبع: أستعملنا المنهج الوصفي لملاءمة طبيعة البحث. الاستبيان: كأداة رئيسية لجمع البيانات للتحقق من الفرضيات. عينة الدراسة: نوع العينة عشوائية بسيطة وعددها (295) أستاذة التعليم الابتدائي. إجراء البحث: ابتدائيات ولاية بسكرة. النتائج المتحصل عليها: توجد علاقة ارتباطية بين المسؤولية الاجتماعية وكفاية تدريس التربية البدنية والرياضية لأستاذات التعليم الابتدائي في ضوء تعليمية المادة والمنهاج التربوي الحديث المعتمد. اقتراحات: التفكير العقلاني من الهيأة الوصية في توظيف متخرجين من معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، في المدارس الابتدائية، لتحقيق تنمية أهم جوانب شخصية المتعلّم. ABSTRACT : The researcher has recognized the importance of conducting a study that reveals social responsibility and its relationship to the teaching competency in the session of physical and sport education in the light of the educational requirements of the subject and the approved modern curriculum for primary school teachers in Biskra state. Study question: Is there a correlation between social responsibility and teaching competency components for primary school teachers in light of the educational requirements of the subject and the approved modern educational curriculum? Study hypothesis: There is a correlation between social responsibility and the teaching competency components of primary school teachers in light of the educational requirements of the subject and the approved modern educational curriculum. Study aim: To check if there is a correlation between social responsibility and teaching competency components for primary school teachers in Biskra state during the physical and sport education session. Study significance: Realizing the importance of acquiring social responsibility and teaching competencies for primary school teachers and their impact on school life in particular. The method: we used the descriptive approach to suit the nature of the research. Data collection tool: a questionnaire as a main data collection tool to verify the hypotheses. Study sample: random sample of 295 primary school teachers. The research conducted in primary schools of Biskra state. Study results: There is a correlation between social responsibility and the teaching competency of primary school female teachers in light of the educational requirements of the subject and the approved modern educational curriculum. Recommendation: Authorities think rationally of employing graduates from science and technology institutes of physical and sports activities in primary schools to achieve the development of the most important aspects of the learner's characters.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: المسؤولية الاجتماعية – الكفاية التدريسية – حصة التربية البدنية والرياضية – أستاذة المدرسة الابتدائية-
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives
Depositing User: BIS
Date Deposited: 30 Jan 2020 11:01
Last Modified: 30 Jan 2020 11:01
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/4717

Actions (login required)

View Item View Item