العابدي, ياسين (2020) تنويع مصادر التمويل ودورها في مواجهة التحديات المالية للاندية الرياضية. Doctoral thesis, معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
Text
مذكرة الدكتوراه كاملة باذن الله.pdf Download (4MB) |
Abstract
RESUME : ملخص الدراسة بالعربية: عنوان الدراسة: تنويع مصادر التمويل ودورها في مواجهة التحديات المالية للأندية الرياضية (دراسة ميدانية لبعض الأندية الجزائرية المحترفة للقسم الوطني الأول والثاني لكرة القدم) الهدف من الدراسة: إبراز أهمية الكفاءات المهنية في مجال التسيير المالي المعمول به في الأندية لمساعدها في مواجهة التحديات المالية وضرورة امتلاكها لمنشآت وملاعب خاصة بها والتي تعمل على مساعدها، وكذلك الوقوف عند الدور الكبير من عملية استغلال التسويق الرياضي الذي يعتبر مصدر مهم من مصادر التمول، وإبراز دور الاستثمار والرعاية في توفير بدائل مالية. تساؤل الدراسة: هل لتنويع مصادر التمويل دور في مواجهة التحديات المالية للأندية الرياضية؟. فرضية الدراسة: تنويع مصادر التمويل دور في مواجهة التحديات المالية للأندية الرياضية. الاجراءات الميدانية للدراسة: قام الباحث بإجراء الدراسة الاستطلاعية وذلك لجمع الدراسات السابقة او المشابهة والتي تناولت نفس الموضوع، كما تم التنقل الى بعض معاهد التربية البدنية للتأكد من توفر المراجع اللازمة التي تفيده في الدراسة، وكذلك تم اجراء مقابلات والاتصال ببعض المسيرين ورؤساء بعض الأندية الرياضية والعمل على محاولة فهم كيفية تمويل هذه الأندية الرياضية وإمكانية استقطاب الممولين والمستثمرين للنوادي، وما هي التحديات المالية والمشاكل التي تصادفها الأندية الرياضية، تم بعدها إعداد استبيان خاص برؤساء هذه الأندية الرياضية وذلك للكشف عن كيفية تنويع مصادر التمويل ودورها في مواجهة التحديات المالية للأندية الرياضية. المجال المكاني والمجال الزماني والمجال البشري: قمنا بدراستنا على مستوى الأندية الرياضية المحترفة الجزائرية للقسم الوطني الأول والثاني لكرة القدم، وقد استغرقت دراستنا ثلاثة سنوات من 2016م الى غاية 2019، وقد اشتملت عل بعض رؤساء الاندية المحترفة لكرة القدم بالجزائر. أهم النتائج : ـــ يمكن للأندية الرياضية أن تستقطب مصادر تمويل جديدة وذلك لمواجهة التحديات المالية التي تواجهها. ـــ التسيير المالي الذي تنتهج معظم الأندية الرياضية لا يساعدها على مواجهة التحديات المالية التي تواجهها. ـــ ت عاني الأندية الرياضية من نقص التمويل بالمنشآت الرياضية وهو ما يؤثر عليها ماديا. ـــ تغفل معظم الأندية الرياضية أن التسويق له دور و أهمية كبيرة في توفير الدخل المادي للنادي. ـــ اغلبية الأندية الرياضية لا تتوفر على الشروط والحوافز اللازمة للاستثمار فيها. بعض الاقتراحات: ـ ــ الكشف عن مشاكل التمويل و ممارسة التسيير المالي في الأندية الرياضية و تصحيح الخلل. ــــ إسناد مناصب التسيير في الأندية الرياضية الى ذوي الكفاءة و إعادة تأهيلهم دوريا. ـــ دعم الأندية الرياضية بالملاعب و المنشآت و ذلك لمساعدتها في توفير الدخل المادي و عدم الاعتماد على الدولة وحدها. ـــ يجب على الأندية الرياضية انتهاج طرق جديدة لتوفير الدعم المالي اللازم و ذالك من خلال الرعاية الرياضية او بث المباريات. ـــ زيادة التغطية الإعلامية و فتح قنوات رياضية جديدة و ذلك لزيادة الدعم المادي للأندية الرياضية. ـــ استغلال التسويق الرياضي و ذلك من اجل توفير الدعم المالي للأندية الرياضية . ـــ إنشاء أقسام خاصة بدراسة السوق في الأندية الرياضية و ذلك لمساعدتها في الاعتماد على التسويق لأنه أهم مصادر التمويل ABSTRACT : The resume of study : The study title: The diversity of the financial resources and its role in facing the financial challenges of the sports clubs. (A field study of some professional Algerian clubs for the first and second national football division) The aim of study: To identify the importance of professional competence, in the field of financial management, in order to face the financial challenges, and the necessity to be equipped by proper sports installations. To show the important role of processes of exploiting sports marketing, which is considered as an important source of funding and incomes. To highlight the importance of investment and care in providing financial alternatives. The Problematic study: Does the diversifications in financial sources have a role in facing the financial challenges and needs of sports clubs ? The study's hypothesis: The diversification of the financing sources has an important role at facing financial challenges of the sport's clubs. Practical and field procedures of the current study: -the researcher has made an exploratory study to collect the previous and similar studies which treated already the same topic ,adding to that ;the researcher was mobilizing to some sports educational institutes, to make sure the necessary references that may help him in his study ,are available also he has made meetings and has contacted some managers and presidents of some sports clubs, and worked on trying to understand financing sources and methods of those clubs, and how to attract sponsors and investors for clubs, and what are theirs financial challenges, and obstacles that are fronting the sport's clubs, after that; preparing a special questionnaire with the presidents of the clubs in order to unveil on how to diversify financing sources. Spatial and time era: We have made our study on professional Algerian sports clubs of football from first and second division and took us three (03) years from 2016 to 2019 and concerned some presidents of football professional clubs. The most important results: -Sport's clubs could attract new financial sources in order to face the financial challenges that are fronting. -The financial management and politics that most of sport's clubs are leading is not helping at any way to face the financial challenges and needs. -Sports clubs are suffering from lack of sports installations and equipments, which is negatively affecting on their financial management. -Most of those sports clubs are unfortunately neglecting the importance of marketing and its positive impact on providing financial incomes for the club. -Most of sport's clubs do not accomplish the necessary conditions and incentives to stimulate new parts to do investments via those clubs. Some suggestions: -To unveil on financial problems and leading the sports clubs to a rational financial management and correcting their fails. -Attribution of management task of clubs to good managers chosen according to their qualifications, potentials, and make sure to keep them updated periodically. -Supporting sports clubs, by constructing new stadiums and equipment’s; in order to encourage them to provide their own financial incomes without counting on government aids only. -The sport's clubs have to follow new methods to provide the necessary financial support, through sport sponsoring or broadcasting matches on air. -Augmentation of media coverage of sports events and opening new sports channels. -The exploitation of sports marketing, to provide the right financial support for sports clubs. -Organizing special sections, to study sports clubs market, in order to encourage them to count on marketing.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | التمويل الرياضي، التسويق الرياضي، الاستثمار الرياضي، النوادي الرياضة |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
Depositing User: | BIS |
Date Deposited: | 10 Dec 2020 08:24 |
Last Modified: | 10 Dec 2020 08:24 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5168 |
Actions (login required)
View Item |