دور التعلم التنظيمي في تنمية الموارد البشرية دراسة ميدانية بمديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية أولاد جلال

بوكشيريدة, صابر (2023) دور التعلم التنظيمي في تنمية الموارد البشرية دراسة ميدانية بمديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية أولاد جلال. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
أطروحة بوكشيريدة صابر (1).pdf

Download (5MB)

Abstract

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور التعلّم التنظيمي في تنمية الموارد البشرية بمديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية أولاد جلال، ولتحقيق أهداف الدراسة تم التطرق إلى متغيري الدراسة التعلم التنظيمي بأبعاده (ديناميكية التعلم، إدارة المعرفة، تحول المنظمة وتطبيق التكنولوجيا) ومتغير تنمية الموارد البشرية من خلال (تنمية المعارف، تنمية المهارات، تمكين العاملين والتطوير التنظيمي) وذلك في جانبه النظري والميداني، حيث اتّبع الطالب الباحث المنهج الوصفي معتمدا على مقياس التّعلم التنظيمي والذي وضعته الجمعية الأمريكية للتدريب والتطوير (ASTD) وتم تعديله من طرف الباحث وإخضاعه للإجراءات المنهجية حتى يتوافق مع الدراسة وهو مقياس مترجم بجميع أبعاده، وإعداد استبيان خاص بتنمية الموارد البشرية، وقد شمل مجتمع الدراسة جميع العمال بمديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية أولاد جلال، والبالغ عددهم (139) عامل حيث قمنا بإجراء مسح شامل لمجتمع الدراسة باستخدام العينة القصديّة والذي شمل جميع العمّال بالمؤسّسة المبحوثة، وقد استعان الطالب الباحث بمجموعة من الأساليب الإحصائية والمتمثّلة في النّسب المئوية والتكرارات لوصف خصائص عيّنة الدراسة ومعاملات الإرتباط بيرسون و ألفا كرونباخ ومعامل سيبرمان براون ومعاملات الإلتواء والتفلطح ومعامل الإنحدار الخطّي البسيط، وتمّ تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام الحزمة الإحصائية (Spss) نسخة (21)، حيث أفادت النتائج المتحصل عليها بوجود اتجاهات مرتفعة لأفراد الدراسة اتجاه متغير التعلّم التنظيمي وبين المنخفضة والمتوسطة بالنسبة لمتغير تنمية الموارد البشرية كما أسفرت عن وجود دور لمختلف أبعاد التعلم التنظيمي (ديناميكية التعلم، إدارة المعرفة، تحول المنظمة وتطبيق التكنولوجيا) في تنمية الموارد البشرية بمديرية توزيع الكهرباء والغاز أولاد جلال وتحقق علاقة ذات دلالة إحصائية بين المنخفضة والمتوسّطة، كما بينت النتائج على وجود دور للتعلم التنظيمي في تنمية الموارد البشرية، وطرح لمجموعة من الاقتراحات والتوصيات. ABSTRACT : This study aimed to reveal the role of organizational learning in the development of human resources in the Directorate of Electricity and Gas Distribution for the state of the Wilaya of Ouled Djellal. To achieve the study's objectives, the study focused on two variables: organizational learning with its dimensions (learning dynamics, knowledge management, organizational transformation, and technology application) and human resource development through (knowledge development, skill development, employee empowerment, and organizational development) both in its theoretical and field aspects. The student researcher followed a descriptive approach, relying on the Organizational Learning Scale developed by the American Society for Training and Development (ASTD), which was adapted and modified by the researcher to align with the study. The scale was translated in all its dimensions. Additionally, a questionnaire specific to human resource development was prepared. The study population included all employees in the Directorate of Electricity and Gas Distribution in the Wilaya of Ouled Djellal, totaling 139 workers. A comprehensive survey of the study population was conducted using purposive sampling. The student researcher utilized various statistical methods, including percentages, Pearson correlation coefficients, Cronbach's alpha, skewness and kurtosis coefficients, and simple linear regression analysis. Data analysis and hypothesis testing were carried out using the statistical package SPSS version 21. The results revealed high tendencies among the study participants towards the organizational learning variable, with low to moderate tendencies towards the human resource development variable. The findings also indicated the presence of a role for various dimensions of organizational learning (learning dynamics, knowledge management, organizational transformation, and technology application) in the development of human resources in the Directorate of Electricity and Gas Distribution in the Wilaya of Ouled Djellal. There was a statistically significant relationship between them, which was low to moderate. The results suggested a moderate role for organizational learning in human resource development, also a set of suggestions and recommendations.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: التعلّم، التعلّم التنظيمي، تنمية الموارد البشريّة، مؤسسة سونالغا : Learning, Organizational learning, Human Resource Development, Sonalgaz institution.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 18 Jan 2024 08:49
Last Modified: 18 Jan 2024 08:49
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6289

Actions (login required)

View Item View Item