أثر بعض فنيات الإرشاد الميتامعرفي في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي لدى طلبة السنة الثانية جامعي شعبة علم النفس

عجال, حبيبة (2023) أثر بعض فنيات الإرشاد الميتامعرفي في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي لدى طلبة السنة الثانية جامعي شعبة علم النفس. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
الاطروحة.pdf

Download (5MB)

Abstract

RESUME : اهتمت هذه الدراسة بدراسة الرهاب الاجتماعي بوصفه اضطراب انفعالي سلوكي يؤثر في جميع النواحي الاجتماعية والنفسية والمهنية والأكاديمية، وهذا ما يجعله مشكلة حقيقية تحتاج إلى تجريب بعض الفنيات الإرشادية لعلاجه، وهو الهدف الذي تسعى إليه هذه الدراسة بحيث تهدف إلى معرفة مدى فاعلية الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي، لدى طلبة السنة الثانية جامعي علم النفس وتكونت عينة الدراسة من (04) أربع طالبات من علم النفس كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم العلوم الاجتماعية واللواتي تحصلنا على أكبر من(72) درجة على مقياس الرهاب الاجتماعية وقد قامت الدراسة على الفروض التالية: - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي لدى طلبة السنة الثانية علم النفس. ولتحقق من صحة الفرضية قمنا باختبار الفرضيات الفرعية التالية - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض سلوكيات التجنب والخوف من المواجهة. - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض الخوف من التقييم السلبي عند التفاعل - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض الأعراض الفيزيولوجية وتكونت أدوات الدراسة من مقياس الرهاب الاجتماعي والبرنامج الإرشادي القائم على الإرشاد الميتامعرفي فنية تدريب الانتباه، وبعد تحليل النتائج توصلت الدراسة الحالية إلى مايلى: تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي لدى طلبة السنة الثانية علم النفس - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض سلوكيات التجنب والخوف من المواجهة. - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض الخوف من التقييم السلبي عند التفاعل - تؤثر فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض الأعراض الفيزيولوجية وقد تم تفسير نتائج الدراسة الحالية على ضوء الإطار النظري ونتائج الدراسات السابقة مقترنة بمجموعة من المقترحات والتوصيات المرتبطة بموضوع الدراسة بحيث تشير النتائج إلى فاعلية فنيات الإرشاد الميتامعرفي (فنية تدريب الانتباه) في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي وتخلص النتائج إلى أهمية فنية تدريب الانتباه في خفض مستوى الرهاب الاجتماعي لدى طلبة السنة الثانية علم النفس ABSTRACT : This study focused on studying social phobiaas an emotional behavioral disorder that affects all social, psychological, professional and academic aspects, and this is what makes it a real problem that requires experimenting with some counseling techniques to treat it, which is the goal that this study seeks to achieve, as it aims to know the effectiveness of metacognitive counseling (attention training t echnique) in reducing the level of social phobia among university students. The study sample consisted of (04) four female students from Psychology Department, Faculty ofHumanities and Social Sciences, Department of Social Sciences, who obtained a score greater than 72 on the social phobia scale The study was based on the following hypotheses: - Metacognitive counseling techniques (attention training technique) affect reducing the level of social phobia among university students. To validate the hypothesis, we tested the following hypotheses: - Metacognitive counseling techniques (attention training techniques) affect the reduction of avoidance behaviors and fear of confrontation. -Metacognitive counseling techniques (attention training technique) affect reducing fear of negative evaluation when interacting -Metacognitive counseling techniques (attention training technique) affect the reduction of physiological symptoms The study tools consisted of the social phobia scale and the counseling program based on metacognitive counseling, the attention training technique, and after analyzing the results, the current study found the following: -Metacognitive counseling (attention training technique) affects reducing the level of social phobia among university students By verifying the sub-hypotheses: - Metacognitive counseling techniques (attention training techniques) affect the reduction of avoidance behaviors and fear of confrontation. - Metacognitive counseling techniques (attention training technique) affect reducing fear of negative evaluation when interacting. -Metacognitive counseling techniques (attention training technique) affect the reduction of physiological symptoms The results of the current study were interpreted in the light of the theoretical framework and the results of previous studies, coupled with a set of proposals and recommendations related to the subject of the study. The results indicate the effectiveness of metacognitive counseling techniques (attention training technique) in reducing the level of social phobia The results concluded with the importance of technical attention training in reducing the level of social phobia among university students.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: فنية تدريب الانتباه، الارشاد الميتامعرفي، الرهاب الاجتماعي
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences et de la technologie > Département d'Automatique
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 11 Feb 2024 08:12
Last Modified: 11 Feb 2024 08:12
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6341

Actions (login required)

View Item View Item