بناء اختبار محكي المرجع باستخدام نموذج راش في مقياس القياس التربوي وبناء الاختبارات المدرسية للسنة الثانية علوم التربية-دراسة ميدانية ببعض الجامعات الجزائرية- constructing a criterion referenced test using the Rasch model in the educational measurement scale and building school tests for the second year Educational Sciences -Field study in some Algerian universities-

هاني, دانة (2024) بناء اختبار محكي المرجع باستخدام نموذج راش في مقياس القياس التربوي وبناء الاختبارات المدرسية للسنة الثانية علوم التربية-دراسة ميدانية ببعض الجامعات الجزائرية- constructing a criterion referenced test using the Rasch model in the educational measurement scale and building school tests for the second year Educational Sciences -Field study in some Algerian universities-. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
أطروحة نهائية هاني دانة.pdf

Download (4MB)

Abstract

RESUME : سعت هذه الدراسة إلى قياس كفايات طلبة السنة الثانية علوم التربية في مقياس القياس التربوي وبناء الاختبارات المدرسية بطريقة موضوعية، ومن أجل هذا تم بناء اختبار محكي المرجع وفق نموذج راش، تألف الاختبار من (61) فقرة من نوع الاختبار الاختيار من متعدد(4 بدائل)، تم تطبيقه على عينة مؤلفة من (298) طالبا، وتوصلت نتائج الدراسة إلى تحقق افتراضات أحادية البعد-الاستقلال الموضعي- توازي المنحنيات المميزة للفقرة، كما أظهرت النتائج عدم ملاءمة (12) فقرة و(6) أفراد لمتطلبات نموذج راش وبالتالي تم حذفهم، وتراوحت قيم مستوى صعوبة الفقرات بين(1.67/1.48-) لوجيت، أما مستوى قدرات الأفراد فقد قدرت قيما بــ(3.38/3.38-) لوجيت. بينما تمتع الاختبار المحكي بخصائص سيكومترية جيدة، فقد بلغ معامل ثبات الأفراد(0.87) بمعامل فصل (2.64) والذي أظهر (4) مستويات للقدرة لدى الأفراد، في حين كانت قيمة معامل ثبات الفقرات(0.96) بمعامل فصل (5.11) والذي أظهر (7) مستويات لصعوبة الفقرات. ABSTRACT : This study sought to measure the competencies of second-year students in educational sciences in the educational measurement and constructing school tests in an objective manner, and for this was constructed a criterion referenced test to the Rasch model, the test consisted of (61) items of the type of test multiple choice (4 alternatives), was applied to a sample of (298) students, and the results of the study reached the realization of undimensionality assumptions –local independence - parallel to the item charachtiristcs curves, and the results showed inappropriateness (12) item and (6) persons for the requirements of the Rasch model and therefore were deleted, and the values of the difficulty level of the item ranged between (-1.67/1.48) Logitt, while the level of abilities of the persons was estimated at (-3.38/3.38) Logitt. While the cretirion referenced test had good psychometric characteristics, the reliablity coefficient of persons was (0.87) with a separation coefficient (2.64), which showed (4) levels of ability among persons, while the value of the reliability coefficient of items was (0.96) with a separation coefficient (5.11), which showed (7) levels of vertebral difficulty.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: بناء اختبار ، محكي المرجع ، نموذج راش ، مقياس القياس التربوي ، بناء الاختبارات المدرسية ، سنة الثانية علوم التربية criterion referenced test, Racsh Model, Educational Measurement and School Tests Construction, Second Year Educational Sciences
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 13 Jun 2024 07:58
Last Modified: 13 Jun 2024 07:58
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6494

Actions (login required)

View Item View Item