جار الله, عبير (2024) أثر المخططات المعرفية اللاتكيفية على إدراك الضغط النفسي لدى عينة من الراشدين: الجلد كمتغير وسيط ومعدل. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
Text
اطروحة دكتوراه منقحة ع.جارالله.pdf Download (3MB) |
Abstract
RESUME : هدفت الدراسة إلى التعرف على اثر مجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية على مستوى ادراك الضغط النفسي حيث قدرة الجلد كوسيط بينهما وفي حالة كونه متغير معدل لدى عينة من الراشدين. شملت الدراسة على عينة من 168 فردا، وتراوحت أعمارهم بين 20 إلى 60 سنة ( متوسط = 35.65، انحراف معياري = 12.37، الإناث %58,97). استعمل مقياس المخططات المعرفية المبكرة جيفري يونغ (2006) وسلم ادراك الضغط النفسي كوهن و آخرون (1983) واختبار الجلد كونور دفيدسون (CD-RISC) المختصر. بينت النتائج تقارب مستوبات تاثير مجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية وفروعها، وكذلك جود علاقة ارتباط طردية دالة احصائيا بين كل من مجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية وادراك الضغط النفسي، بينما توجد علاقة ارتباط عكسية دالة احصائيا بين كل من مجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية والجلد وكذلك بين الجلد وادراك الضغط النفسي. كما بينت نتائج نموذج تحليل المسار للعلاقات بين المخططات المعرفية اللاتكيفية وادراك الضغط النفسي والجلد كوسيط بينهما أنه يوجد تأثير غير مباشر. وكذلك في نموذج الجلد كمتغير معدل وجود اثر غير مباشر دال احصائيا للمخططات المعرفية اللاتكيفية على ادراك الضغط النفسي. ولا توجد فروق تعزى لمتغير الجنس وحسب فئات العمر والمستوى التعليمي والمستوى المعيشي في كل من المخططات المعرفية اللاتكيفية وادراك الضغط النفسي و الجلد. توصلت الدراسة إلى أن مجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية تنبئ بمستوى ادراك الضغط النفسي وان مستوى التأثير المرتفع لمجالات المخططات المعرفية اللاتكيفية يدل على مستوى ادراك الضغط النفسي المرتفع أيضا. وفي وجود الجلد كوسيط أو معدل فإن ذلك يؤدي إلى انخفاض مستوى ادراك الضغط النفسي. الكلمات المفاتيح: ، المخططات المعرفية اللاتكيفية المبكرة؛ ادراك الضغط النفسي؛ الجلد. ABSTRACT : The study aimed to identify the effect of the areas of maladaptive cognitive schemas on the level of perceived stress and resilience capacity as a mediator between them, and in the case that it is a moderator variable in a sample of adults. among a sample of adults. The study included a sample of 168 individuals, whose ages ranged from 20 to 60 years (mean = 35.80, standard deviation = 12.23, female 58.97%). The Jeffrey Young Early Cognitive Schemas Scale (2006), Stress Perception Scale (Cohen et al., 1983), and Connor Davidson Abbreviated Skin Test (CD-RISC) were used. The results showed convergence in the levels of influence of the areas of maladaptive cognitive schemas, as well as the existence of a positive correlation statistically significant between each of the areas of maladaptive cognitive schemas and the perceived stress, while there is negative correlation statistically significant between each of the areas of maladaptive cognitive schemas and the resilience, as well as between the resilience and perceived stress. Results of path analysis model of the relationships between maladaptive cognitive schemas and perceived stress and resilience as mediator between them showed that there is an indirect effect. Also, the model of resilience as a moderator showed a statistically significant indirect effect of maladaptive cognitive schemas on perceived stress. However, there are no differences due to the variables of gender, age groups, educational level and economic level in maladaptive cognitive schemas, perceived stress, and resilience. The study clarified that high level maladaptive cognitive schemas predict the high level of perceived stress as well, while; in the presence of the resilience as a mediator or as moderator, this leads to a lower level of perceived stress.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | أثر المخططات ، المعرفية اللاتكيفية ، الضغط النفسي ، الراشدين Earlier maladaptive cognitive schemas, perceived stress, resilience. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 15 Oct 2024 07:27 |
Last Modified: | 15 Oct 2024 07:27 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6544 |
Actions (login required)
View Item |