سالم, سهير (2024) الذكاء الانفعالي وعلاقته بالتسامح والشجاعة لدى طلبة الجامعة. دراسة ميدانية بقسم العلوم الاجتماعية. جامعة بسكرة. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
Text
أطروحةد.سالم سهير 2024-2025.pdf Download (19MB) |
Abstract
RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة الذكاء الانفعالي بالتسامح والشجاعة لدى طلبة جامعة محمد خيضر بسكرة، والكشف عن الفروق في الذكاء الانفعالي والتسامح والشجاعة لدى عينة الدراسة والتي تُعزى إلى المتغيرات (الجنس-التخصص-الإقامة)، حيث استخدمت الطالبة الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي كونه المنهج الملائم للدراسة، بلغ مجتمع الدراسة (717) طالبة وطالبة السنة ثالثة ليسانس بقسم العلوم الاجتماعية، وتكونت عينة الدراسة من(270) طالب وطالبة من قسم العلوم الاجتماعية بجامعة بسكرة تم اختيارها بالطريقة العرضية خلال السنة الجامعية (2021/2022). استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الانفعالي من إعداد جميلة بن عمور(2017)، واستبيان التسامح من إعداد الطالبة الباحثة، واستبيان الشجاعة من تصميم الطالبة الباحثة. وأسفرت نتائج الدراسة إلى: - يتمتع الطلبة أفراد عينة الدراسة بمستوى متوسط في كل من الذكاء الانفعالي والتسامح، ومستوى مرتفع في الشجاعة. - وجود علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية بين: الذكاء الانفعالي والتسامح ، وبين الذكاء الانفعالي والشجاعة، وبين التسامح والشجاعة، لدى عينة الدراسة. لا توجد فروق دالة إحصائية في الذكاء الانفعالي تُعزى للمتغيرين: الجنس، الإقامة. توجد فروق دالة إحصائية في كل من الذكاء الانفعالي، التعاطف، ومعرفة الانفعالات، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تسيير الانفعالات، وتنظيم الانفعالات تُعزى لمتغير التخصص. توجد فروق دالة إحصائية في بعد التسامح مع الذات تُعزى لمتغير الجنس، بينما لا توجد فروق دالة إحصائية في التسامح ،التسامح الآخرين، التسامح مع المواقف. لا توجد فروق دالة إحصائية في التسامح وأبعاده تُعزى للمتغيرين: الإقامة، التخصص. لا توجد فروق دالة إحصائية في الشجاعة وأبعادها تُعزى للمتغيرين: الجنس، الإقامة. لا توجد فروق دالة إحصائية في الشجاعة والبعدين: (الجسارة والإقدام، الاتساق مع الذات/الأصالة/الأمانة) تُعزى لمتغير التخصص، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في محور:( المثابرة/ الإنتاجية/ الصمود) ABSTRACT : The current study aimed to identify the relationship of emotional intelligence with tolerance and courage among students at the University of Mohamed Kheidar in Biskra, and to reveal the differences in emotional intelligence, tolerance and courage among the study sample, which are attributed to the variables (gender - specialization - residence), where the student researcher used the descriptive correlational approach, as it is the method. Suitable for the study, the study population was (717) third-year female and male students in the Department of Social Sciences, and the study sample consisted of (270) male and female students from the Department of Social Sciences at the University of Biskra who were selected randomly during the academic year (2021/2022). The researcher used the emotional intelligence scale prepared by Jamila Ben Amour (2017), the tolerance questionnaire prepared by the student researcher, and the courage questionnaire designed by the student researcher. The results of the study resulted in: The students of the study sample have an average level of emotional intelligence and tolerance, and a high level of courage. - There is a positive and statistically significant correlation between: emotional intelligence and tolerance, between emotional intelligence and courage, and between tolerance and courage, among the study sample. - There are no statistically significant differences in emotional intelligence due to the variables: gender and residence. There are statistically significant differences in both emotional intelligence and the two dimensions: (empathy and knowledge of emotions), while there are no statistically significant differences in the two dimensions (management of emotions and regulation of emotions) attributable to the specialization variable. - There are statistically significant differences in the dimension: (tolerance with oneself) due to the gender variable, while there are no statistically significant differences in tolerance and the two dimensions: (tolerance with others, tolerance with situations). - There are no statistically significant differences in tolerance and its dimensions due to the two variables: residence and specialization. - There are no statistically significant differences in courage and its dimensions due to the variables: gender and residence. - There are no statistically significant differences in courage and the two dimensions: (boldness and bravery, consistency with oneself/authenticity/honesty) attributed to the specialization variable, while there are statistically significant differences in the axis: (perseverance/productivity/steadfastness)
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Emotional Intelligence, Tolerance, Courage, University Students ذكاء انفعالي- تسامح- شجاعة- طلبة الجامعة |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 18 Nov 2024 07:30 |
Last Modified: | 18 Nov 2024 07:30 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6665 |
Actions (login required)
View Item |