مستوى الجودة في الاختبارات التحصيلية لبعض المواد الدراسية دراسة تحليلية لعينة من الاختبارات التحصيلية للأقسام النهائية في المرحلة الثانوية ــ ولاية الوادي

فوحمه, خالد (2024) مستوى الجودة في الاختبارات التحصيلية لبعض المواد الدراسية دراسة تحليلية لعينة من الاختبارات التحصيلية للأقسام النهائية في المرحلة الثانوية ــ ولاية الوادي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
دكتوراه خالد بتاريخ 12 ديسمبر 2024.pdf

Download (8MB)

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مستوى الجودة في الاختبارات التحصيلية في المنظومة التربوية الجزائرية وبالضبط في التعليم الثانوي من خلال إخضاع عينة الدراسة للتحليل ومعرفة مدى احترامها لمواصفات الاختبار الجيد من حيث الخصائص السيكومترية ومعامل السهولة والصعوبة والتمييز وكذا الشمولية والموضوعية والصدق والثبات ولقد اخترنا الاختبارات التحصيلية للسنة ثالثة من التعليم الثانوي تخصص علوم تجريبية لكل من المواد التالية: الرياضيات ، الفيزياء والكيمياء، والعلوم الطبيعية للموسم الدراسي 2022/2023. ABSTRACT : This study aims to shed light on the level of quality in achievement tests in the Algerian educational system, specifically in secondary education, by subjecting the study sample to analysis and knowing the extent to which it respects the specifications of a good test in terms of psychometric properties, coefficient of ease, difficulty, and discrimination, as well as comprehensiveness, objectivity, honesty, and stability. We have chosen the achievement tests for the year.The third year of secondary education specializes in experimental sciences for each of the following subjects: mathematics, physics, chemistry, and natural sciences for the 2022/2023 academic year.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: التقويم التربوي - الاختبارات التحصيلية - جودة الاختبارات
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 19 Feb 2025 08:59
Last Modified: 19 Feb 2025 08:59
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6779

Actions (login required)

View Item View Item