فعالية التربية العلاجية في التكيف مع داء السكري النوع الأول

بادي, حياة (2025) فعالية التربية العلاجية في التكيف مع داء السكري النوع الأول. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
رسالة الدكتوراه.pdf

Download (16MB)

Abstract

RESUME : تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن فعالية التربية العلاجية في التكيف مع داء السكري النوع الأول، وذلك من خلال تطبيق مقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول، الذي صممته الطالبة الباحثة، بالإضافة الى برنامج التربية العلاجية المعد لهذه الدراسة (من اعداد الطالبة الباحثة). اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الشبه تجريبي، المبني على مجوعتين بقياس قبلي، بعدي وتتبعي. تكونت العينة من 16 مريضا من مرضى داء السكري النوع 1، تم اختيارهم بطريقة قصدية، حيث تم تقسيم افراد العينة الى مجموعتين (تجريبية وضابطة) تحتوي كل مجموعة على 08 مرضى، كما تم ضبط متغيرات الدراسة (السن، المستوى التعليمي، مدة المرض، الجنس). استخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة لطبيعة التساؤلات حيث توصلنا الى النتائج التالية: -توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي على مقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول. -توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول. - توجد فعالية لبرنامج التربية العلاجية في القياس البعدي لمقياس إدارة استراتيجيات التكيف مع داء السكري النوع الأول. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق برنامج التربية العلاجية حسب الفئة العمرية. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسط رتب درجات التكيف لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق برنامج التربية العلاجية حسب مدة المرض. ABSTRACT : The current study aims to reveal the effectiveness of therapeutic education in adapting to type 1 diabetes by applying a scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes, designed by the student researcher, along with a therapeutic education program prepared for this study (prepared by the student researcher). We adopted a quasi-experimental method for this study, based on two groups with pre-test, post-test, and follow-up measurements. The sample consisted of 16 patients with type 1 diabetes, selected intentionally, and the sample members were divided into two groups (experimental and control), with each group containing 8 patients. The study variables (age, educational level, duration of the disease, gender) were controlled. Appropriate statistical methods were used according to the nature of the questions, and we arrived at the following results: -There are statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the experimental group members in the pre-test and post-test measurements on the scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes. -There are no statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the control group members in the pre-test and post-test measurements on the scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes. -There are statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the experimental and control group members in the post-test measurement on the scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes. -There are no statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the experimental group members in the post-test and follow-up measurements on the scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes. -The therapeutic education program is effective in the post-test measurement of the scale for managing adaptation strategies to type 1 diabetes. -There are no statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the experimental group members after applying the therapeutic education program according to the age group. -There are no statistically significant differences between the mean levels of adaptation degrees of the experimental group members after applying the therapeutic education program according to the duration of the disease. Key words: Effective, Therapeutic education, Adaptation, Type 1 diabetes.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: فعالية، التربية العلاجية، التكيف، السكري النوع الاول
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 22 Mar 2025 11:11
Last Modified: 22 Mar 2025 11:11
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6851

Actions (login required)

View Item View Item