برنامج تدريبي مقترح بطريقة التدريب الفتري مرتفع الشدة لتحسين السرعة والتحمل الهوائي لدى السباحين دراسة ميدانية على نادي مستقبل السباحة لبلدية العلمة (MSBEE) صنف أواسط الناشط في الرابطة الوطنية للسباحة

زغيب, محمد الطاهر (2025) برنامج تدريبي مقترح بطريقة التدريب الفتري مرتفع الشدة لتحسين السرعة والتحمل الهوائي لدى السباحين دراسة ميدانية على نادي مستقبل السباحة لبلدية العلمة (MSBEE) صنف أواسط الناشط في الرابطة الوطنية للسباحة. Doctoral thesis, معهد علوم التقنيات البدنية والرياضية.

[img] Text
المذكرة.pdf

Download (4MB)

Abstract

هدفت الدراسة بشكل عام إلى معرفة أثر البرنامج التدريبي المقترح بطريقة التدريب الفتري مرتفع الشدة لتحسين السرعة والتحمل الهوائي لدى السباحين ، وقد تكون مجتمع الدراسة من سباحي نادي مستقبل العلمة للسباحة صنف أواسط موسم 2022-2023 البالغ عددهم 12 سباحا أم العينة البحث الأصلية فتكونت من 16 سباح لعينة الدراسة، تم استبعاد السباحين الذين شاركوا في الدراسة الإستطلاعية وقسمت العينة لمجموعتين متجانستين ،ثم تطبيق برنامجا تدريبيا لتحسين السرعة والقدرة الهوائية احتوى على تمرينات تحمل السرعة والتحمل الهوائي ،مع مراعاة الراحة بين التمرينات، حيث اشتمل البرنامج على 14، استغرق البرنامج التدريبي 07 أسابيع وذلك بواقع حصتين في الأسبوع ، ومن أدوات جمع البيانات المستخدمة في هذه الدراسة المراجع العربية والأجنبية. وخلصت النتائج إلى: - الوحدات التدريبية المقترحة لعدة أسابيع وبمعدل وحدتين تدريبيتين لها أثر ايجابي على تطوير المتغيرات المهارية {السرعة /التحمل الهوائي}. - أظهرت الدراسة أن المجموعة التجريبية قد تفوقت على المجموعة الضابطة في المتغيرات المهارية. - أظهرت الدراسة أن نتائج الإختبارات على المجموعة التجريبية كانت ذات فعالية في الإختبارات البعدية وهذا يدل على أن الوحدات التدريبية مقترحة كانت ذات فاعلية في تحسين وتطوير مهارتي {السرعة والتحمل الهوائي}. - هناك تحسن في مهارتي السرعة والتحمل الهوائي عند أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة. - تطور في مستوى أداء السباحين في مختلف المهارات الأساسية مهارتي السرعة والتحمل الهوائي عند المجموعة الضابطة ولكن بنسب أقل مقارنة بنتائج المجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية: البرنامج التدريبي، التدريب الفتري مرتفع الشدة، السرعة، التحمل الهوائي، السباحين. Abstract: The study aimed in general to know the effect of the proposed training program using the high-intensity interval training method to improve speed and aerobic endurance among swimmers. The study population may have consisted of swimmers from the Mostaqbal Al-Alma Swimming Club, mid-class of the 2022-2023 season, numbering 12 swimmers. The original research sample consisted of 16 swimmers. For the study sample, the swimmers who participated in the exploratory study were excluded and the sample was divided into two homogeneous groups. Then a training program was applied to improve speed and aerobic capacity that included speed and aerobic endurance exercises, taking into account rest between exercises. The program included 14. The training program took 7 weeks. This is two classes per week, and among the data collection tools used in this study are Arabic and foreign references. The results concluded: - The proposed training units for several weeks, at a rate of two training units, have a positive impact on the development of skill variables {speed / aerobic endurance}. - The study showed that the experimental group outperformed the control group in skill variables. - The study showed that the results of the tests on the experimental group were effective in the post-tests, and this indicates that the proposed training units were effective in improving and developing the skills {speed and aerobic endurance}. - There is an improvement in speed and aerobic endurance skills among members of the experimental group compared to the control group. - An improvement in the level of swimmers’ performance in various basic skills, speed and aerobic endurance, in the control group, but at lower rates compared to the results of the experimental group.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: training program, high-intensity interval training, speed, aerobic endurance, swimmers.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives
Depositing User: BIS
Date Deposited: 28 Sep 2025 07:28
Last Modified: 28 Sep 2025 07:28
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6994

Actions (login required)

View Item View Item