دور العلاقات العامة في منظمات المجتمع المدني في إدارة العمل التطوعي

فاسي, سفيان (2025) دور العلاقات العامة في منظمات المجتمع المدني في إدارة العمل التطوعي. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
أطروحة فاسي سفيان النهائية.pdf

Download (2MB)

Abstract

RESUME : الملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى تبيان دور العلاقات العامة في منظمات المجتمع المدني في إدارة العمل التطوعي،وقد فضلنا التركيز هنا على قسم العلاقات العامة لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية،وكيف ساهم هذا الأخير في الترويج للنشاطات الاجتماعية والأعمال الخيرية ونشر ثقافة العمل التطوعي لدى مختلف فئات المجتمع،ومدى مواكبة هذا القسم للتطور التكنولوجي في مجال المعلومات عبر وسائل الاتصال الحديثة،كما تم إلقاء الضوء على أهم المبادئ و الخطط الإستراتجية التي ساهمت في تحقيق وتعزيز أواصر التضامن العضوي والكلي للجمعية و التي عكست لنا قوة الرباط والألفة الاجتماعية بين أعضاءها،وتنطلق هذه الدراسة من أرضية نظرية ارتكزت في منهجها على المنهج الوصفي،وقد استخدمنا فيها استمارة استبيان والملاحظة والمقابلة كأدوات أساسية لجمع البيانات،بحيث طبقت الدراسة على حالة قسم العلاقات العامة لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية بولاية الجزائر،و تمت مناقشة وتحليل كيف للأنشطة قسم العلاقات العامة أن تساهم في تحسين الصورة الذهنية للجمعية وتعزز من قناعات وانطباعات الجمهور الداخلي والخارجي وكيف تعمل على التخطيط والتنظيم والتنفيذ لمشاريعها الاتصالية من أجل كسب ثقة المساهمين والمتبرعين،وفي الأخير تم تفسير النتائج وفق المنظور الاجتماعي، حيث توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : 1. أظهرت الدراسة بأن أنشطة قسم العلاقات العامة هي إحدى الدعامات الأساسية لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية،فهي تعتبر نسق هام في بنية هذه المؤسسة،إذ تحقق التساند الوظيفي وتكامل الأدوار بين الفضاء الداخلي و الخارجي للجمعية. 2. أوضحت الدراسة أيضا بأن قسم العلاقات العامة لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية يتبنى التخطيط الاستراتجي على المدى القصير والمتوسط والطويل كأولوية أساسية في تحقيق رسائله الاتصالية الجيدة مع المحيط الخارجي. 3. أظهرت الدراسة أن ممارسي العلاقات العامة لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية لهم دور في زيادة فعالية العمل التطوعي من خلال تنظيم برامج و أنشطة اتصالية اجتماعية وترفيهية ورعاية صحية لذوى الهمم ومرضى السرطان . 4. كشفت الدراسة بأن أبرز الصعوبات التي تواجه قسم العلاقات العامة لجمعية الجزائر المتحدة الخيرية قبل و أثناء القيام بالعمل التطوعي،نقص الممولين و المساهمين نتيجة كثرة المشاريع والأنشطة الاتصالية والمبادرات الإنسانية المختلفة التي تقوم بها الجمعية ABSTRACT : The present study aims to demonstrate the role of public relations in civil society organizations in the management of volunteerism And we preferred to focus here on the public relations section of the United Algiers Charity Society, How the latter contributed to the promotion of social activities and philanthropy and the dissemination of a culture of volunteerism among different groups in society and the extent to which this section is keeping pace with technological developments in the field of information and through modern means of communication, It also highlighted the most important principles and strategic plans that contributed to the achievement and strengthening of the association's organic and total solidarity and reflected the strength of the bond and social familiarity among its members and based on a theoretical ground based on the descriptive approach, We have used a questionnaire form, observation and interview as essential tools for data collection Public Relations Department of the United Charitable Society of Algeria, Algeria, We discussed and analyzed how PR department activities contribute to improving the association's mental image and enhance the convictions and impressions of internal and external audiences and how it works to plan, organize and implement its communication projects in order to gain the trust of shareholders and donors. Finally, the results were interpreted according to the social perspective, The study found a series of results, the most important of which were: 1. The study showed that the Public Relations Department is one of the fundamental pillars of the United Algiers Charity Society. It is an important coordinator in the structure of this institution, achieving functional support and complementarity of roles between the Society's internal and external space. 2. The study also showed that the public relations department of the United Algiers Charity Society embraces strategic planning in the short, medium and long term as a key priority in achieving its good communication messages with the outside ocean. 3. The study showed that public relations practitioners of the Algiers United Charity Association have a role in increasing the effectiveness of volunteerism by organizing social and recreational communication programmes and activities and health care for people of determination and cancer patients. 4. The study revealed that the most significant difficulties facing the public relations department of the United Algiers Charitable Society before and during volunteering work, lack of funders and contributors as a result of the many projects, communication activities and initiatives.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: العلاقات العامة، منظمات المجتمع المدني،العمل التطوعي، جمعية الجزائر المتحدة الخيرية Keywords; public relations, volunteerism, civil society organizationsAlgiers United Charitable Society
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 09 Oct 2025 07:40
Last Modified: 09 Oct 2025 07:40
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7044

Actions (login required)

View Item View Item