الاحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في ضوء اعتماد التعليم الرقمي في الجامعة الجزائرية : دراسة ميدانية بجامعة محمد خيضر بسكرة .

مليلي, حدة (2024) الاحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في ضوء اعتماد التعليم الرقمي في الجامعة الجزائرية : دراسة ميدانية بجامعة محمد خيضر بسكرة . Diploma thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
اطروحة الدكتوراه النهائية.pdf

Download (3MB)

Abstract

RESUME : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في ضوء اعتماد التعليم الرقمي في الجامعة الجزائرية، وذلك عن طريق تحديد درجة الاحتياج لكل مجال من المجالات التالية: (المهارة الرقمية، بناء المحتوى الرقمي، استراتيجيات التعليم الرقمي، في التقويم الرقمي، البرمجيات الرقمية) لدى الأساتذة محل الدراسة. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع الأساتذة الدائمين الذين يمارسون أعمالهم في كل من كليتي العلوم الانسانية والاجتماعية، الحقوق والعلوم السياسية بجامعة بسكرة، والبالغ عددهم (308) من السنة الدراسية 2021/2022 وقد اعتمدت الطالبة الباحثة على المنهج الوصفي والاستبيان كأداة للدراسة وتم التأكد من صدقها وثباتها قبل عملية التطبيق النهائي من خلال توزيعها على عينة استطلاعية قوامها (60) أستاذا تم اختيارهم بطريقة العينة الصدفية. وبعد تطبيق أداة الدراسة على عينه الدراسة الأساسية التي بلغ عددها (171) أستاذا قمنا بتفريغ بياناتها باستخدام النظم الاحصائية (spss) لاستخراج النتائج المتعلقة بكل سؤال من أسئلة الدراسة. وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الطالبة الباحثة ما يلي: - الإحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في مجال المهارة الرقمية بالجامعة الجزائرية (درجة ضعيفة) - الإحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في مجال بناء المحتوى الرقمي بالجامعة الجزائرية (درجة متوسطة) - الإحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في مجال استراتيجيات التعليم الرقمي بالجامعة الجزائرية (درجة ضعيفة) - الإحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في مجال التقويم الرقمي بالجامعة الجزائرية (درجة كبيرة) - الإحتياجات التدريبية لدى الأساتذة الجامعيين في مجال البرمجيات الرقمية بالجامعة الجزائرية (درجة متوسطة) وبناء على نتائج الدراسة فقد أوردت الطالبة الباحثة عددا من التوصيات كان من أبرزها: - العمل على تعزيز ودعم جودة التعليم العالي في الجامعة الجزائرية وتكييف الإجراءات والسياسات اللازمة لاحتياجات الأساتذة. - إنشاء وتحسين الشبكات والخدمات الرقمية بهدف تعزيز التعليم الرقمي بين الجامعات الجزائرية. - مراجعة البرامج التكوينية وفقا للاحتياجات والاتجاهات الحالية مع التركيز على البرمجيات الرقمية في جميع مجالات التعليم الرقمي. الكلمات المفتاحية: الاحتياجات التدريبية، الأساتذة الجامعيين، التعليم الرقمي، الجامعة الجزائرية ABSTRACT : professors in light of the adoption of digital education at the Algerian university, by determining the level of need for each of the following areas: (digital skill, building digital content, digital education strategies digital evaluation, digital software ) among the professors under study. The study population consisted of all permanent professors in the various faculties of humanities, social sciences, rights, and political sciences, numbering (308) for the academic year 2021/2022. The student researcher relied on the descriptive approach and the questionnaire as a tool for the study, and its validity and reliability were confirmed before the final application process by distributing it to A exploratory sample of (60) professors who were selected by random sampling. After applying the study tool to the basic study sample, which numbered (171) professors, we transcribed its data using statistical systems (SPSS) to extract results related to each of the study questions. The most important results reached by the student researcher were the following: - Training needs of university professors in the field of digital skills at the Algerian University (weak degree) - Training needs of university professors in the field of building digital content at the Algerian University (medium degree) - The training needs of university professors in the field of digital education strategies at the Algerian University (weak) - The training needs of university professors in the field of digital evaluation at the Algerian University (large) - Training needs of university professors in the field of digital software at the Algerian University (medium) Based on the results of the study, the student researcher presented a number of recommendations, the most prominent of which were: - Working to enhance and support the quality of higher education at the Algerian University and adapting the necessary procedures and policies to the needs of faculty members. - Establishing and improving digital networks and services with the aim of promoting distance education among Algerian universities. - Reviewing training programs according to current needs and trends, with a focus on digital software in all areas of digital education. Keywords: training needs, university professors, digital education, Algerian university

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: الاحتياجات التدريبية، التعليم الرقمي، الأساتذة الجامعيين، الجامعة الجزائرية
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 24 Jun 2024 09:07
Last Modified: 24 Jun 2024 09:07
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6498

Actions (login required)

View Item View Item