التفكير الأخلاقي وعلاقته بالتمرد النفسي لدى التلاميذ المراهقين بمرحلة التعليم المتوسط

ميالي, سمية (2025) التفكير الأخلاقي وعلاقته بالتمرد النفسي لدى التلاميذ المراهقين بمرحلة التعليم المتوسط. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
أطروحة الدكتوراه مصححة ميالي.pdf

Download (1MB)

Abstract

RESUME : تهدف الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين مستوى التفكير الأخلاقي ومستوى التمرد النفسي على عينة من التلاميذ بمرحلة التعليم المتوسط ببعض متوسطات مدينة بسكرة،كذلك هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى هذين المتغيرين لدى عينة الدراسة، وكذا الكشف عن الفروق في التفكير الأخلاقي والتمرد النفسي وفقا لمتغيري الجنس(ذكر،أنثى) ومتغير التحصيل الدراسي (ضعيف،متوسط،مرتفع)،ولتحقيق هذه الأهداف قامت الباحثة باختيار المنهج الوصفي التحليلي باعتباره منهجا مناسبا،وتبني مقياسي التفكير الأخلاقي إعداد (فوقية عبد الفتاح،2001) والمعد وفق نظرية كولبرج، ومقياس التمرد النفسي (إعداد الباحثة)،حيث تم تطبيقهما على عينة مكونة من (319) تلميذا وتلميذة (159 ذكور) و(160 إناث)،موزعين على أربع متوسطات بمدينة بسكرة من مستوى الثالثة والرابعة متوسط،،حيث تم اختيار العينة بالطريقة العرضية. توصلت نتائج الدراسة إلى أن المرحلة الأخلاقية الثالثة من المستوى الثاني هي السائدة لدى أفراد العينة حسب تقسيم المراحل لكولبرج وهي مرحلة الالتزام بالمسايرة (أخلاقيات الولد الطيب)،وأن مستوى التمرد النفسي يقع في المستوى الضعيف ،كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التفكير الأخلاقي تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفروق دالة تبعا لمتغير التحصيل الدراسي لصالح مرتفعي التحصيل،كما أظهرت أيضا وجود فروق دالة في مستوى التمرد النفسي تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور،وفروق دالة تبعا لمتغير التحصيل الدراسي لصالح منخفضي التحصيل،ووجود علاقة عكسية (ضعيفة) بين التفكير الأخلاقي والتمرد النفسي،وقد استخدمت الباحثة في تحليل البيانات مجموعة من المعالجات الإحصائية،واختتمت الدراسة بعدد من المقترحات. ABSTRACT : The study aims to identify the relationship between the level of moral thinking and the level of psychological rebellion on a sample of students in the intermediate education stage in some intermediate schools in the city of Biskra. The study also aimed to reveal the level of these two variables in the study sample, as well as to reveal the differences in moral thinking and psychological rebellion according to the variables of gender (male, female) and the variable of academic achievement (low, average, high). To achieve these goals, the researcher chose the descriptive approach as an appropriate approach, and adopted the scale of moral thinking prepared by (Fawqiya Abdel Fattah, 2001) and prepared according to Kohlberg's theory, and the scale of psychological rebellion (prepared by the researcher) were applied to a sample of (319) male and female students (159 males) and (160 females), distributed over four intermediate schools in the city of Biskra from the third and fourth intermediate levels. The simple was selected randomly. The results of the study showed that the third moral stage of the second level is the most prevalent among the sample members according to Kohlberg's division of stages, which is the stage of commitment to compliance (good boy ethics), and that the level of psychological rebellion is at the weak level. The results also showed statistically significant differences in the level of moral thinking according to the gender variable in favor of females, and according to the variable of academic achievement in favor of high achievers. It also showed significant differences in the level of psychological rebellion according to the gender variable in favor of males, and significant differences according to the variable of academic achievement in favor of low achievers, and the existence of a weak inverse relationship between moral thinking and psychological rebellion. The researcher used a set of statistical treatments and the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program to analyze the data, and the study concluded with a number of proposals.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: التفكير الأخلاقي ، التمرد النفسي
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 29 Jun 2025 08:00
Last Modified: 29 Jun 2025 08:00
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6946

Actions (login required)

View Item View Item