غرارة, فطيمة الزهرة (2025) المسايرة-المغايرة وعلاقتها بالذكاء الاجتماعي والأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الثانوية دراسة ميدانية ببعض ثانويات بسكرة. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
غرارة فطيمة الزهرة الاطروجة النهائية 1.pdf Download (9MB) |
Abstract
RESUME : هدفت هذه الدراسة إلى دراسة العلاقة بين المسايرة والمغايرة وكل من الذكاء الاجتماعي والأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الثانوية ببعض ثانويات مدينة بسكرة، بالإضافة إلى قياس مستويات هذه المتغيرات، واختبار الفروق تبعًا لمتغيري الجنس والشعبة. تم اعتماد المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت عينة الدراسة 347 تلميذًا وتلميذة موزعين على ست شعب تعليمية خلال الموسم الدراسي 2022-2023، باستخدام العينة العنقودية. ولتحقيق أهداف الدراسة، استُخدمت ثلاثة مقاييس: استبيان المسايرة-المغايرة من إعداد الباحثة، ومقياس الأمن النفسي لماسلو، ومقياس الذكاء الاجتماعي لكلاب صالح محمد حسين. تم تحليل البيانات باستخدام برنامجي SPSS v20 وExcel. كشفت النتائج أن الطلبة يتميزون بمستوى مرتفع من المسايرة ومنخفض من المغايرة، بينما كان مستوى الذكاء الاجتماعي متوسطًا، والأمن النفسي منخفضًا. كما بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في المتغيرات المدروسة تبعًا للجنس أو الشعبة، مع عدم وجود علاقة ذات دلالة بين المسايرة-المغايرة وكل من الذكاء الاجتماعي والأمن النفسي. وبناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة تعزيز برامج الإرشاد النفسي لتنمية الأمن النفسي، وتكثيف الجهود لتنمية مهارات الذكاء الاجتماعي في المدرسة، وتدريب الطلبة على التفكير النقدي وتشجيع الاستقلالية، إلى جانب إجراء دراسات مستقبلية بأدوات أكثر عمقًا وتحليلًا الكلمات المفتاحية: المسايرة-المغايرة، الذكاء الاجتماعي، الأمن النفسي. ABSTRACT : This study aimed to examine the relationship between conformity–nonconformity and both social intelligence and psychological security among secondary school students in selected high schools in the city of Biskra. It also sought to assess the levels of these variables and to test for differences based on gender and academic stream. The study adopted a descriptive correlational method, and the sample consisted of 347 male and female students from six different academic streams during the 2022–2023 academic year, selected through a cluster sampling technique. To achieve the study’s objectives, three instruments were used: a conformity–nonconformity questionnaire developed by the researcher, Maslow’s Psychological Security Scale, and the Social Intelligence Scale by Kalab Saleh Mohammed Hussein. Data were analyzed using SPSS v20 and Excel. The results revealed that students exhibited a high level of conformity, a low level of nonconformity, a moderate level of social intelligence, and a low level of psychological security. Furthermore, the findings indicated no statistically significant differences in the studied variables based on gender or academic stream, and no significant relationship was found between conformity–nonconformity and either social intelligence or psychological security. Based on these results, the study recommended reinforcing psychological counseling programs to enhance students’ psychological security, intensifying efforts to develop social intelligence skills in schools, training students in critical thinking, and encouraging independence in social situations, in addition to conducting future studies using more in-depth and analytical too.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | المسايرة ، المغايرة ، بالذكاء الاجتماعي ، الأمن النفسي ، طلبة المرحلة الثانوية Conformity-nonconformity, Social Intelligence, Psychological Security. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 02 Oct 2025 08:01 |
Last Modified: | 02 Oct 2025 08:01 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7024 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |