تقويم منهج التربية التحضيرية في المدرسة الجزائرية في ضوء بعض المعايير العالمية

سلطاني, نسيبة (2025) تقويم منهج التربية التحضيرية في المدرسة الجزائرية في ضوء بعض المعايير العالمية. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.

[img] Text
الاطروحة النهائية نسيبة سلطاني علم النفس التربوي.pdf

Download (5MB)

Abstract

RESUME : هدفت الدراسة الى الكشف عن مستوى تضمين المعايير العالمية في منهج التربية التحضيرية في المدارس الابتدائية – دراسة تحليلية على العينة المتمثلة في دفاتر الأنشطة والتدرج السنوي للتربية التحضيرية، من خلال الكشف على مستوى تضمين المعايير العالمية في كل من اهداف ومحتوى وانشطة وأساليب التقويم في المنهج، ولتحقيق اهداف هذه الدراسة تم تبني منهج تحليل مضمون، وبالاعتماد على أداة الدراسة المتمثلة في شبكة تقويم محتوى ومؤشراتها الدالة على بعض المعايير العالمية التابعة لمعايير الرابطة الوطنية لتعليم الأطفال الصغار NAEYC ومعايير منظمة الأمم المتحدة UNESCO واسفرت نتائج الدراسة الى ما يلي: تضمنت المعايير العالمية في اهداف منهج التربية التحضيرية حسب عينة الدراسة على قيم الاشباع التالية: دفتر الأنشطة اللغوية 8.1 بتقدير مرتفع، دفتر الأنشطة العلمية 7,24 بتقدير مرتفع، التدرج السنوي 0,64 بتقدير منخفض. تضمنت المعايير العالمية في محتوى منهج التربية التحضيرية حسب عينة الدراسة على قيم الاشباع التالية: دفتر الأنشطة اللغوية 4,48 بتقدير مرتفع، دفتر الأنشطة العلمية 4,97 بتقدير مرتفع. تضمنت المعايير العالمية في أنشطة منهج التربية التحضيرية حسب عينة الدراسة كتالي على قيم الاشباع التالية: دفتر الأنشطة اللغوية 3,20 تقدير متوسط، دفتر الانشطة العلمية 2,58 بتقدير متوسط التدرج السنوي 1 تقدير متوسط. تضمنت المعايير العالمية في أساليب تقويم منهج التربية التحضرية حسب عينة الدراسة على قيم الاشباع التالية: دفتر الأنشطة اللغوية 3،26 بتقدير متوسط، ودفتر الأنشطة العلمية 2,99 بتقدير متوسط، والتدرج السنوي 2,7 بتقدير متوسط. ABSTRACT : The study aims to investigate the extent to which international standards are incorporated into the preparatory education curriculum in primary schools, through an evaluative analytical study of a sample represented by activity notebooks and the annual progression plan for preparatory education , This is achieved by examining the inclusion of international standards in the curriculum's goals, content, activities, and assessment methods, To achieve the study’s objectives, the descriptive method with a content analysis approach was adopted, relying on a content evaluation grid and its indicators reflecting some of the international standards set by the National Association for the Education of Young Children (NAEYC) and UNESCO , The study’s results are as follows: The international standards incorporated into the goals of the preparatory education curriculum, based on the study sample, achieved the following satisfaction values: - Language Activity Notebook: 8.1, rated as high - Science Activity Notebook: 7.24, rated as high - Annual Progression Plan: 0.64, rated as low The international standards incorporated into the content of the preparatory education curriculum, based on the study sample, achieved the following satisfaction values: - Language Activity Notebook: 4.48, rated as high - Science Activity Notebook: 4.97, rated as high The international standards incorporated into the activities of the preparatory education curriculum, based on the study sample, achieved the following satisfaction values: - Language Activity Notebook: 3.20, rated as moderate - Science Activity Notebook: 2.58, rated as moderate - Annual Progression Plan: 1.0, rated as moderate The international standards incorporated into the assessment methods of the preparatory education curriculum, based on the study sample, achieved the following satisfaction values: -Language Activity Notebook: 3.26, rated as moderate - Science Activity Notebook: 2.99, rated as moderate - Annual Progression Plan: 2.7, rated as moderate

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: تقويم المنهج ، التربية التحضيرية ، المعايير العالمية
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales
Depositing User: BFSHS
Date Deposited: 02 Oct 2025 08:01
Last Modified: 02 Oct 2025 08:01
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7035

Actions (login required)

View Item View Item