غربي, جهاد (2025) إدمان الأنترنت وعلاقته بالتشوهات المعرفية لدى طلبة الجامعة المكفوفين- دراسة وصفية ببعض جامعات الجزائر -. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
أطروحة غربي جهاد.pdf Download (6MB) |
Abstract
ملخص: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين إدمان الأنترنت والتشوهات المعرفية لدى طلبة الجامعة المكفوفين، والكشف على مستوى كل متغير من متغيرات هذه الدراسة، ومعرفة الفروق في متغير إدمان الأنترنت ومتغير التشوهات المعرفية تعزى للجنس وزمن حدوث الإعاقة البصرية (فطرية، مكتسبة). وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسالبيه المختلفة الاستكشافي والارتباطي والمقارن وبلغت عينة الدراسة (80) طالبا وطالبة من ذوي الإعاقة البصرية، تم اختيارهم بالطريقة الغير عشوائية القصدية من بعض جامعات الجزائر، إذ تم تطبيق الأدوات الخاصة بالدراسة والتي تتمثل في مقياس إدمان الأنترنت من إعداد (غربي وساعد، 2025)، ومقياس التشوهات المعرفية (من إعداد الباحثة). وبعد التحقق من صلاحيتهم في الدراسة الاستطلاعية، وبعد الحصول على النتائج التي تم معالجتها بمجموعة من الأساليب الإحصائية من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - مستوى إدمان الأنترنت والتشوهات المعرفية لدى طلبة الجامعة المكفوفين مرتفع؛ - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين إدمان الأنترنت والتشوهات المعرفية لدى طلبة الجامعة المكفوفين؛ - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات إدمان الأنترنت ودرجات التشوهات المعرفية لدى عينة الدراسة تعزى للجنس؛ - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات إدمان الأنترنت ودرجات التشوهات المعرفية لدى عينة الدراسة تعزى لزمن حدوث الإعاقة البصرية (فطرية، مكتسبة). ABSTRACT : The current study aimed to reveal the relationship between Internet addiction and cognitive distortions among blind university students., and to reveal the level of each variable of this study, and to know the differences in the Internet addiction variable and the cognitive distortions variable attributed to gender and the time of occurrence of visual impairment (innate, acquired). The study relied on the descriptive approach with its various methods, exploratory, correlational and comparative, and the study sample amounted to (80) male and female students with visual impairment, who were selected in a non-random, intentional manner from some Algerian universities, as the study tools were applied, which are the Internet Addiction Scale prepared by (Gherbi and Saad, 2025), and the Cognitive Distortions Scale (prepared by the researcher). After verifying their validity in the exploratory study, and after obtaining the results that were processed with a set of statistical methods through the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, the study reached the following results: - The level of Internet addiction and cognitive distortions among blind university students is high; - There is a statistically significant correlation between Internet addiction and cognitive distortions among blind university students; -There were no statistically significant differences in Internet addiction scores and cognitive distortions among the study sample attributable to gender; - There were no statistically significant differences in Internet addiction scores and cognitive distortions among the study sample attributable to the time of onset of visual impairment (congenital, acquired).
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | أنترنت - إدمان الأنترنت - تشوهات معرفية - طلبة الجامعة – طلبة الجامعة المكفوفين. |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 02 Oct 2025 08:01 |
Last Modified: | 02 Oct 2025 08:01 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7037 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |