محمودي, خديجة (2025) اتّجاهات التّلاميذ المتفوّقين دراسيًّا نحو استخدامهم مواقع التّواصُل الإلكترونيّ وعلاقتُها بالذّكاء الاجتماعيّ والتّوافق الدراسيّ لديْهم - دراسة وصفيّة على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية -. Doctoral thesis, Université Mohamed Khider Biskra.
![]() |
Text
النسخة النهائية للأطروحة بعد المناقشة محمودي خديجة.pdf Download (6MB) |
Abstract
RESUME : هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية وذكائهم الاجتماعي وتوافقهم الدراسي، وقد اُستخدم المنهج الوصفي الارتباطي والمقارن لتحقيق أغراض الدراسة، كما تم الاعتماد على ثلاثة مقاييس لجمع البيانات وهي مقياس الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني المُعدّ من طرف محمودي خديجة و بومعراف نسيمة(2024)، مقياس الذكاء الاجتماعي ل Silvera, Martinussen & Dahl (2001) ومقياس التوافق الدراسي ل Young man (1979)، وقد طُبّقت على عينة الدراسة التي أُختيرت بأسلوب المعاينة العشوائي البسيط، وقُدّر عدد أفرادها ب(180) تلميذا وتلميذة من المتفوقين دراسيا؛ موزعين عبر(10) ثانويات من بين(48) ثانوية عمومية في ولاية الوادي بالجزائر. وبعد جمع البيانات اُستخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) للوصول إلى النتائج التالية: 1- طبيعة اتجاهات التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية نحو استخدامهم مواقع التواصل الإلكتروني محايدة. 2- مستوى الذكاء الاجتماعي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية مرتفع. 3- مستوى التوافق الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية مرتفع. 4- توجد علاقة ارتباطية طردية بين الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني والتوافق الدراسي، كما توجد أيضا علاقة ارتباطية طردية بين الذكاء الاجتماعي والتوافق الدراسي؛ ممّا يعني أن كلا المتغيرين المستقلين (الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني، الذكاء الاجتماعي) يساهمان في تفسير المتغير التابع (التوافق الدراسي). 5- لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α= 0.05) في التوافق الدراسي تعزى لطبيعة الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الالكتروني لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية. 6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α= 0.05) في التوافق الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا في المرحلة الثانوية تعزى لمستوى ذكائهم الاجتماعي، وكانت لصالح المستوى المرتفع. وبناء على نتائج الدراسة تم استخلاص جملة من التوصيات متبوعة بمقترحات يمكن أن تنهض بمستوى المتفوقين دراسيا وتُعدّل مسارهم وتُحسّنه في جميع المجالات، خصوصا في ظل انتشار مواقع التواصل الإلكتروني حاليا. ABSTRACT : The study aimed to reveal the nature of the correlation between the attitudes towards using electronic communication sites among academically superior students in secondary school and their social intelligence and academic adjustment. The descriptive, correlational and comparative method was used to achieve the study objectives. Three scales were also used to collect data, the scale of attitudes towards the use of electronic communication sites prepared by Mahmoudi Khadidja and Boumaaraf Nasima (2024), Silvera, Martinussen & Dahl's (2001) Social Intelligence Scale and Young Man's (1979) Scholastic Adjustment Scale. It was applied to the study sample that was selected using a simple random sampling method, and its number was estimated at (180) male and female students who were academically superior; distributed across (10) secondary schools out of (48) public secondary schools in the state of El Oued in Algeria. After collecting the data, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used to reach the following results: 1- The nature of the attitudes of academically superior students in secondary school towards their use of electronic communication sites is neutral. 2- The level of social intelligence among academically superior students in secondary school is high. 3- The level of academic compatibility among academically superior students in secondary school is high. 4- There is a direct correlation between attitudes towards using electronic communication sites and academic adjustment, and there is also a direct correlation between social intelligence and academic adjustment; which means that both independent variables (attitudes towards using electronic communication sites, social intelligence) contribute to explaining the dependent variable (academic adjustment). 5- There are no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) in academic adjustment attributed to the nature of attitudes towards using electronic communication sites among academically superior students in secondary school. 6- There are statistically significant differences at the significance level (α= 0.05) in academic adjustment among high-achieving students in secondary school attributed to their level of social intelligence, and it was in favor of the high level. Based on the results of the study, a set of recommendations were extracted, followed by suggestions that can raise the level of academically outstanding students and modify and improve their path in all areas, especially in light of the current spread of electronic communication sites.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني؛ الذكاء الاجتماعي؛ التوافق الدراسي؛ التلاميذ المتفوقون دراسيا في المرحلة الثانوية |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
Divisions: | Faculté des Sciences Humaines et Sociales > Département des sciences sociales |
Depositing User: | BFSHS |
Date Deposited: | 02 Oct 2025 08:01 |
Last Modified: | 02 Oct 2025 08:01 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7038 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |