هداج, حمزة (2021) اقتراح برنامج تكويني مساعد لتطوير مهارات*الجري- الوثب-الرمي* في المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية مطبقة على أساتذة وتلاميذ الصف الخامس ابتدائي ولاية الوادي. Doctoral thesis, معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
Text
مذكرة هداج حمزة.pdf Download (12MB) |
Abstract
هدفت دراستنا الحالية إلى إقتراح برنامج تكويني أثناء الخدمة لتنمية الكفاية المعرفية في مجال المهارات الحركية الاساسية لأساتذة السنة الخامسة ابتدائي وقياس أثره في تطوير مهارات الجري- الوثب- الرمي لدي تلاميذهم ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء أدوات للدراسة ن تمثلت في إستبيان معرفي بهدف قياس مستوى الكفاية المعرفية في مجال المهارات الحركية الاساسية للأساتذة ، وتحديد الإحتياجات التكوينية للأساتذة في نفس الوقت ، كم تم بناء برنامج تكويني أثناء الخدمة يتوافق مع الإحتياجات التكوينية ، وتم تحديد الإختبارات الحركية المناسبة لقياس مهارات الجري- الوثب- الرمي لدي التلاميذ ، وتم التأكد من الخصائص السيكومترية للأدوات ، ثم طبق الإستبيان المعرفي على عينة قصدية تتمثل في 11 استاذ للسنة الخامسة إبتدائي في مقاطعة المرارة ، وتطبيق الإختبارات الحركية على تلاميذهم المقدر عددهم بي 183 تلميذا وتلميذة ، وهذا كله بقياس قبلي وبعدي ، ولتحليل النتائج البيانية إستخدم الباحث مجموعة من الأساليب الإحصائية المناسبة لطبيعة الفروض والعينة والمنهج التجريبي وهي: المتوسطات الحسابية و الإنحرافات المعيارية و النسب المئوية و الجذر التربيعي اختبار كولمجروف سميرنوف ، معامل الارتباط بيرسون، اختبار "ت" لدلالة الفروق ، كودر ردتشاردسون ، اختبار ويلكوكسن ،و لحساب حجم الأثر استخدمنا مربع إيتا ، و معامل الارتباط R. وقد كشفت نتائج الدراسة على : مستوى الكفاية المعرفية في مجال المهارات الحركية الاساسية قيد الدراسة لأساتذة السنة الخامسة ابتدائي ضعيف ويمثل احتياج تكويني . يؤثر البرنامج التكويني المقترح في تنمية الكفاية المعرفية لأساتذة السنة الخامسة ابتدائي في مجال المهارات الحركية الاساسية قيد الدراسة. يؤثر البرنامج التكويني المقترح في تطوير مهارات الجري – الوثب - الرمي لدى تلاميذ أفراد المجموعة التجريبية . للبرنامج التكويني اثناء الخدمة المقترح فاعلية في تنمية الكفاية المعرفية في مجال المهارات الحركية الاساسية قيد الدراسة لدى أساتذة السنة الخامسة ابتدائي ، كما ينعكس بالإيجاب على تطور مهارات الجري – الوثب - الرمي لدى تلاميذهم. وبناء على نتائج الدراسة التي أكدت على فاعلية البرنامج التكويني في تحقيق أهدافه، يقترح الباحث تعميم البرامج التكوينية أثناء الخدمة لأساتذة المرحلة الإبتدائية في التربية البدنية والرياضية ، خصوصا مجال المهارات الحركية الأساسية ، كما لا ينكر الأهمية البالغة في توظيف أساتذة متخصصين ، ويوصي بي إجراء دراسات مستقبلية تدعم موضوع الدراسة . ABSTRACT : The present study aim at Suggesting an in-service training program to enhance the cognitive competence in the field of basic motor skills for primary school teachers level Five and its effects on developing running-jumping-throwing skills among their students. The present study aime at suggesting an in-service training program for enhancing the cognitive competence sake. This enhancement is in the field of basic motor skills for teachers of primary school evel five ,and also to measure its impact on developing running -jumping-throwing skills within their pupils. In order to achieve the study target , we adopted a cognitive questionnaire to measure the level of competency Knowledge in the field of basic motor skills for teachers, and identifying the formative needs at the same time. Moreover , we depend on a training program during the service which complies with the formative needs. The movement tests were determined to measure the skills of running-jumping-throwing among students, and the psychometric properties of the tools were confirmed. Then the cognitive questionnaire was done to a sample of 11 teachers for the fifth year of primary school in El morara district.The kinetic tests was applied to 183 of their pupils, male and female , and it was pre- and post-measurement. To analyze the graphic results, the researcher used a set of statistical methods suitable for the hypotheses, the sample, and the experimental approach, and it is as follows: The rithmetic means, standard deviations, percentages, and square root Kolmgrove Smirnoff test, Pearson correlation coefficient, "T" test for significance of differences, Kuder Redchardson, Wilcoxon test, and to calculate the effect size we used the ETA square, and the R correlation coefficient. The results of the study showed the following: The cognitive proficiency level in the field of basic motor skills for the fifth-year under study primary school teachers is weak and requires a formative need. The suggested training program affects the development of the cognitive proficiency of fifth year primary school teachers in the field of basic motor skills under study. The proposed training program influence the development of running-jumping-throwing skills among the pupils of the experimental group members. The training program during the proposed service is effective in developing the cognitive proficiency in the field of basic motor skills under study by the teachers of the fifth year of primary school, and it is also positively affect the development of running-jumping-throwing skills among their pupils Baseing on the results of the study that showed the effectiveness of the training program in accoplishing its objectives, the researcher proposes the Generalization of the in-service training programs for primary school teachers in physical education and sports, especially in the field of basic motor skills. He also does not deny the great importance of hiring specialized teachers, and he recommends to conduct a future studies that would support the subject of study.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | برامج التكوين- الكفاية المعرفية - أستاذ- تلميذ - المرحلة الابتدائية- مهارات الجري- الوثب-الرمي |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
Depositing User: | BIS |
Date Deposited: | 20 Oct 2021 09:12 |
Last Modified: | 20 Oct 2021 09:12 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/5554 |
Actions (login required)
View Item |