معوقات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي على مستوى مراكز التكوين المهني والتمهين. دراسة ميدانية على بعض مراكز التكوين المهني والتمهين لولاية بسكرة.

دحماني, محمد فؤاد (2023) معوقات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي على مستوى مراكز التكوين المهني والتمهين. دراسة ميدانية على بعض مراكز التكوين المهني والتمهين لولاية بسكرة. Doctoral thesis, معهد علوم التقنيات البدنية والرياضية.

[img] Text
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي محمد فؤادffف9922 (1) (1).pdf

Download (10MB)

Abstract

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على معوقات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي على مستوى مراكز التكوين المهني لولاية بسكرة، وللإحاطة بالموضوع تم تقسيم هذه الدراسة إلى جاب نظري وجانب تطبيقي حيث تم في الجانب النظري التعرف على مشكلة البحث والتساؤل العام والتساؤلات الفرعية، وأهمية الموضوع وأهدافه، وتحديد المفاهيم، وذكر الدراسات السابقة، وفصلين فصل خاص بالنشاط البدني الرياضي التربوي وفصل خاص بالتكوين المهني، أما في الجانب التطبيقي فقد تم فيه بذكر الإجراءات المنهجية للدراسة بعرض مجالات الدراسة إلى جانب المنهج والأدوات المستخدمة في الدراسة، كما تم توضيح وتفسير البيانات المتحصل عليها من المعلومات التي تم جمعها من أفراد العينة، حيث تعد هذه الدراسة دراسة وصفية استخدمت استبانه مقسمة إلى أربعة محاور لجمع المعلومات، حيث وزعت على عينة قصدية قدرها 100 موظف من موظفي إدارة مركز التكوين المهني لولاية بسكرة من أصل330 من المجتمع الأصلي للدراسة موزعين على ثمانية مراكز للتكوين المهني والتمهين لولاية بسكرة، حيث تم استرجاع 80 استبانه من أصل100، و اعتمد الباحث في المعالجة الإحصائية باستخدام معادلة لاوشي ومعادلة سبيرمان براون لحساب معامل ثبات وصدق الاستبيان، والنسب المئوية وكا2 لوصف متغيرات الدراسة وذلك بالاستعانة ببرنامج Excel2007 و منه استنتجنا مايلي :  لا يمتلك الطالب الزى الرياضي المناسب لممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي.  لا توجد أماكن لتبديل وحفظ الملابس على مستوى مركز التكوين المهني.  الأدوات الرياضية الموجودة لا تناسب نوع النشاط الذي يرغب فيه طلاب مركز التكوين المهني.  العتاد والأجهزة الرياضية غير مناسبة للملاعب المنشئة داخل مراكز التكوين المهني.  لا يتم تقويم طلبة التكوين المهني أثناء ممارستهم للنشاط البدني الرياضي التربوي .  يتوفر المركز المهني على أستاذ خاص بتدريس النشاط البدني الرياضي التربوي.  يرى طلاب المركز المهني على أن ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي ليس له أهمية.  لا يتم احتساب علامة خاصة بالنشاط البدني الرياضي التربوي في كشف النقاط لطلبة التكوين المهني.  یفضل الطلاب المشاركة في الأنشطة الأكثر شعبیة(مثل كرة القدم).  قلة الحوافز لا تسمح لطلبة المركز المهني على ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي  المواد التي یقدمها التكوين المهني تأتي الریاضة في المركز الأخير  یحصر مركز التكوين المهني نشاطه في المنافسات الداخلیة ولا یحاول تطویر خبرات المتعلمین حول المشاركات الخارجية.  لاتضع الإدارة میزانیة خاصة للنشاط البدني الریاضي التربوي.  لاتهتم الإدارة بإنشاء الملاعب والمیادین.  لاتوفر الإدارة الزى الریاضي للدورات الریاضیة.  تخصص الإدارة مكان لحفظ الأدوات.  لايتوفر مركز التكوين المهني على منهاج النشاط البدني الرياضي التربوي.  يقوم أستاذ التربية البدنية بتسطير برنامج خاص بتدريس النشاط البدني الرياضي التربوي.  تلزم إدارة المركز المهني الأستاذ على إعداد برنامج سنوي لتدريس النشاط البدني الرياضي التربوي.  تهتم وزارة التكوين المهني على تسطير برامج خاصة لممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي.  لم يعد هناك مازال يتم توظيف أساتذة مختصين بتدريس حصة التربية البدنية والرياضية.  ليس هناك دورات تكوينية لأستاذ التربية البدنية والرياضية التي ينظمها المفتش.  ترتيب حصة النشاط البدني الرياضي التربوي في التوزيع الدراسي غير ملائم.  تغيير حصة النشاط البدني الرياضي التربوي لتدريس حصص أخرى بدلا منها. الكلمات المفتاحية: المعوقات، النشاط البدني الرياضي التربوي، التكوين المهني. Study summary: The aim of this study is to try to identify the obstacles to the exercise of physical and pedagogical sports activity at the level of vocational training centres in Biskra State, This study was divided into a theoretical and applied aspect. On the theoretical side, it identified the problem of research, general questioning and sub-questions, the importance and objectives of the topic, the definition of concepts, the mention of previous studies, the chapters on physical activity and pedagogical sports and the chapter on vocational training, On the applied side, the methodological procedures for the study were mentioned by presenting the study areas along with the curriculum and tools used in the study, as well as clarifying and interpreting the data obtained from the information collected from the members of the sample, The study is a descriptive study, which was used in four areas to gather information, It was distributed to an intentional sample of 100 staff of the Department of the Vocational Training Centre of Biskarah State from the original community of 330 to study and distributed to eight vocational training and apprenticeship centres of Biskra State, 80 questionnaires were retrieved from the original 100, and the researcher in statistical processing using the Lauchi equation and the Spearman Brown equation was adopted to calculate the factor of stability and truthfulness of the questionnaire, and the percentages to describe the study variables using the Excel2007 program and the results of the study showed:  The student does not have the right sports uniform for physical activity and pedagogical sports.  There are no places to switch and save clothes at the level of the vocational training center.  The existing sports tools do not fit the type of activity desired by the students of the vocational training center.  Gear and sports devices are not suitable for stadiums established within vocational training centers.  Vocational training students are not evaluated while exercising physical activity and pedagogical sports.  The Vocational Centre has a professor who teaches physical and pedagogical activity.  In the opinion of the students of the vocational centre, the exercise of physical and pedagogical sports activity is irrelevant.  A special sign of physical activity and educational sports is not calculated in the points disclosure for students of vocational training.  Students prefer to participate in more popular activities (such as football).  Lack of incentives for students of the vocational centre to engage in physical and pedagogical sports activity  The materials offered by vocational training come sports in last place.  The Vocational Training Center confines its activity to internal competitions and does not attempt to develop learners' experiences of external participation.  The Department does not establish a special budget for physical activity and pedagogical sports.  Management is not interested in the creation of stadiums and religions.  The Department does not provide sports uniforms for sports courses.  The Department allocates a place to save tools.  The Vocational Training Centre is not available on the curriculum of physical and pedagogical sports activity.  The Professor of Physical Education facilitates a special program to teach physical activity and sports pedagogy.  The management of the vocational centre requires the professor to prepare an annual programme to teach physical activity and educational sports.  The Ministry of Vocational Training is concerned with the development of special programmes for the exercise of physical and educational sports activity.  Professors who teach the physical and sports education class are no longer employed.  There are no training courses for the Professor of Physical and Sports Education organized by the Inspector.  Arranging the share of physical activity in the educational distribution is inappropriate. Changing the share of physical activity of pedagogical sports to teach other classes instead

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: المعوقات، النشاط البدني الرياضي التربوي، التكوين المهني.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives
Depositing User: BIS
Date Deposited: 28 Sep 2025 07:28
Last Modified: 28 Sep 2025 07:28
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6979

Actions (login required)

View Item View Item