شميني, معاذ (2024) مستويات الضغوط النفسية واستراتيجيات مواجهتها لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية ( دراسة ميدانية على مستوى ثانويات ولاية بسكرة ). Doctoral thesis, معهد علوم التقنيات البدنية والرياضية.
![]() |
Text
أطروحة الدكتوراه في صولرتها النهائية شميني معاذ.pdf Download (5MB) |
Abstract
RESUME : تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية بولاية بسكرة، ودراسة الفروقات الإحصائية لكل من مستوى الضغوط النفسية واستراتيجيات مواجهتها لديهم حسب المتغيرات (السن، الخبرة، الحالة الاجتماعية)، كما تهدف أيضا الى التعرف على استراتيجية المواجهة الأكثر استخداما عندهم. حيث اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وكان مجتمع الدراسة متمثل في أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية بولاية بسكرة، واستخدم الباحث طريقة المسح الشامل أي تم أخذ جميع مفردات المجتمع والبالغ عددهم 104 أستاذ، كما استخدم الباحث أداتين في دراسته الا وهما: مقياس الضغط النفسي، ومقياس استراتيجيات مواجهته من إعداد الباحثة فتيحة بن زروال 2008، وبعد جمع البيانات ومعالجتها احصائيا تم التوصل الى النتائج التالية: • مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية متوسط. • الاستراتيجية الأكثر استخداما لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية في مواجهة الضغط النفسي هي استراتيجية المواجهة المركزة على المشكلة. • توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير السن. • توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير الخبرة. • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية. • توجد فروق ذات دلالة احصائية في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير السن. • توجد فروق ذات دلالة احصائية في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير الخبرة. • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية بالمرحلة الثانوية تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية. ABSTRACT : This study aims to identify the level of psychological stress among teachers of physical education and sports in the secondary stage in the state of Biskra, and to study the statistical differences in both the level of psychological stress and their coping strategies according to variables (age, experience, marital status). It also aims to identify the most common coping strategy used by them. In this study, the researcher applied the descriptive approach, and teachers of physical education and sports represented the study population in the secondary stage in the state of Biskra. The researcher employed a comprehensive survey method, that is, all members of the community, numbering 104 teachers, were taken. The researcher also used two tools in this study: a scale of psychological stress, and a measure of coping strategies prepared by researcher Fatiha Ben Zeroual. After collecting data and processing them statistically, the following results were reached: • The level of psychological stress among secondary school physical education and sports teachers is average. • The strategy for coping with psychological pressures most commonly used by physical education and sports teachers in secondary school is the problem-focused coping strategy. • There are statistically significant differences in the level of psychological stress among secondary school physical education and sports teachers due to the age variable. • There are statistically significant differences in the level of psychological stress among teachers of physical education and sports in the secondary stage due to the variable of experience. • There are no statistically significant differences in the level of psychological stress among physical education and sports teachers in secondary school due to the social status variable. • There are statistically significant differences in strategies for coping with psychological pressures among secondary school physical education and sports teachers due to the age variable. • There are statistically significant differences in strategies for coping with psychological pressures among physical education and sports teachers in secondary school due to the variable of experience. • There are no statistically significant differences in strategies for coping with psychological pressures among physical education and sports teachers in secondary school due to the social status variable.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | الضغوط النفسية، استراتيجية مواجهة الضغوط النفسية، أستاذ التربية البدنية والرياضية |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
Depositing User: | BIS |
Date Deposited: | 28 Sep 2025 07:28 |
Last Modified: | 28 Sep 2025 07:28 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6980 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |