بن عيشي, مسعود (2024) تأثير برنامج للتدريب العقلي على تنمية صفة رد الفعل وبعض المهارات الأساسية لدى لاعبي كرة السلة u15 . دراسة ميدانية لنادي مدينة بسكرة لكرة السلة. Doctoral thesis, معهد علوم التقنيات البدنية والرياضية.
![]() |
Text
الأطروحة النهائي مسعود بن عيشي.pdf Download (13MB) |
Abstract
أهداف الدراسة: -إعداد برنامج تدريبي عقلي يستفاد منه المدربين والمختصين في كرة السلة . - إبراز أثر البرنامج التدريبي المقترح في تحسين سرعة رد الفعل . - التعرف على العلاقة بين التدريب العقلي و الأداء المهاري للاعبي كرة السلة. - إظهار تحسين القدرات العقلية لدى لاعبي السلة . - التعرف على مستوى القدرات العقلية لدى لاعبي كرة السلة اقل من 15 سنة. - معرفة هل هناك تأثير لأحد لقدرات العقلية لمهارات أساسية دون أخرى . - إبراز مدى تأثير التدريب العقلي على الفئة العمرية أقل من 15 سنة وكذا طريقة الاستفادة منه . التساؤل العام: ما تأثير برنامج للتدريب العقلي في تنمية صفة رد الفعل وبعض المهارات الأساسية لدى لاعبي كرة السلة أقل من 15 سنة ؟ الفرضية العامة: توجد فروق ذات دلالة إحصائية للعينتين الضابطة و التجريبية لصالح المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج العقلي المقترح في تنمية صفة رد الفعل لدى لاعبي كرة السلة اقل من 15 سنة . أهمية الدراسة: تكمن أهمية دراستنا في معرفة مدى تأثير التدريب العقلي على صفة رد الفعل و مهارات التسديد بأنواعه ( الرمية السلمية , التصويب الحرة , التصويب من القفز , المحاورة) في كرة السلة لصنف اقل من 15 سنة. إجراءات الدراسة: كانت بإستخدام إستبيان إلكتروني وتوزيعه على عينة مكونة من ( 26 مدربًا) في رياضة كرة السلة، لمختلف الفئات العمرية الصغرى، الهدف من ذلك كان لفحص آراء هؤلاء المدربين حول تأثير التدريب العقلي في تطوير سرعة رد الفعل والمهارات الأساسية، هذه الخطوة تساعد الباحث في التأكد من وجود مشكلة فعلية تستحق البحث والتحليل العلمي ، وتكونت عينة الدراسة من (12) لاعبا تم اختيارهم بطريقة قصدية، طبق عليهم مقاييس نفسية (الاسترخاء ، التصور العقلي، الانتباه ) و اختبارات سرعة رد الفعل (اختبار نيسلون ،واختبار سرعة رد الفعل) واختبارات مهارية للتصويب بانواعه و المحاورة (اختبار نوكس) المجال الزماني والمكاني: تم إجراء الدراسة من بداية سنة 2021 إلى منتصف سنة 2023، في الصالة الرياضية خالدي محمد بسكرة. أهم الإستنتاجات: وجود فروق في نتائج القياس البعدي للمجموعتين الضابطة والتجريبية ولصالح المجموعة التجريبية في كل الاختبارات المهارية و اختبارات سرعة رد الفعل أثرت المهارات العقلية من تصور واسترخاء و تركيز انتباه في تنمية وتحسين مهارة التصويب والمحاورة في كرة السلة . البرنامج التدريبي المقترح فعال لتحسين الأداء للفئة العمرية لأقل من 15 سنة . أهم الإقتراحات: استخدام برنامجنا العقلي ضمن تصميم البرنامج السنوي للتدريب، يجب أخذ بعين الاعتبار استخدام البرنامج التدريبي المقترح من قبل الباحث، بالإضافة إلى البرامج المهارية والبدنية،ما يعزز من جودة البرامج . الاهتمام بمهارات التصويب المختلفة في كرة السلة واقتناء أجهزة مساعدة على تطوير الجوانب الحركية وتقويمها فمعظم الدراسات تهتم بدقة التصويب وتهمل جانب التنسيق الحركي وكذا التوافق الحركي. الاهتمام بالأجهزة والتقنيات التي تستخدم في قياس الاسترخاء و التصور العقلي و تركيز الانتباه ، فقط تطور بشكل لافت هاذ المجال واستغنى الغرب عن توزيع مقاييس وتحليل نتائج من الاستبيان. الاعتماد على الذكاء الاصطناعي مستقبلا في تحديد البرامج العقلية و مهارتها ، برنامج ال ( chtgpt) نموذجا. دعوة مدربي كرة السلة إلى الاهتمام بسرعة رد الفعل كصفة قابلة للتدريب و التطوير Abstract The effect of a mental training program on the development of reaction time and some basic skills in basketball players u15. Objectives of the study: - Preparing a Mental Training Program Beneficial for Basketball Coaches and Specialists. - Emphasizing the Impact of the Proposed Training Program on Improving Reaction Speed. - Understanding the Relationship Between Mental Training and Skill Performance in Basketball Players. - Demonstrating Improvement in Mental Abilities in Basketball Players. - Assessing the Mental Abilities of Basketball Players Under 15 Years Old. - Determining if There's Differential Impact on Specific Mental Abilities for Different Fundamental Skills The general question: What is the impact of a mental training program on the development of reaction time and some basic skills in basketball players under the age of 15? Study hypothesis: To determine the extent of the impact of mental training on reaction time and various shooting skills (free throws, free throw shooting, jump shots, and layups) in basketball players under the age of 15. The importance of the study: The importance of our study lies in understanding the extent of the impact of mental training on reaction time and various shooting skills (free throws, free throw shooting, jump shots, and layups) in basketball players under the age of 15. Field study procedures: Using an electronic questionnaire distributed to a sample of 26 basketball coaches across different age groups, the aim was to examine the opinions of these coaches regarding the impact of mental training on the development of reaction time and basic skills. This step helps the researcher confirm the existence of a genuine problem worthy of scientific research and analysis. The study sample consisted of 12 players selected purposively. Psychological measures (relaxation, mental imagery, attention) and reaction time tests (Nelson test, reaction time test) were administered to them, along with skill tests for shooting and dribbling (Knox test). Temporal and spatial domain: The study was conducted from the beginning of 2021 to mid-2023 at the Khalidi Mohammed Sports sall in Biskra . Most important conclusions: The presence of differences in the dimensional measurement results between the control and experimental groups, in favor of the experimental group, in all skill tests and reaction time assessments. Mental skills, including visualization, relaxation, and attention, have had an impact on the development and improvement of shooting and dribbling skills in basketball. The proposed training program is effective in enhancing the performance of individuals in the under-15 age group Most important suggestions: Using our mental training program within the annual training program design, it is important to take into consideration the utilization of the proposed training program by the researcher, in addition to skill and physical training programs. This enhances the quality of the programs. Focusing on various shooting skills in basketball and acquiring devices that assist in developing and assessing motor coordination aspects is crucial. Most studies tend to concentrate on shooting accuracy while neglecting aspects of motor coordination and motor synchronization. Interest in devices and techniques used to measure relaxation, mental imagery, and focus of attention has only developed remarkably in this field, and the West has dispensed with distributing measures and analyzing results from questionnaires. Relying on artificial intelligence in the future to determine mental programs and their skills, the chtgpt program being an example. Calling on basketball coaches to pay attention to reaction speed as a trait that can be trained and developed
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
Depositing User: | BIS |
Date Deposited: | 28 Sep 2025 07:28 |
Last Modified: | 28 Sep 2025 07:28 |
URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6983 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |