اثر برنامج رياضي ترويحي مقترح على نقص الإنتباه وفرط الحركة لدى الأطفال المعاقين ذهنيا (7-10)سنة دراسة ميدانية على مستوى المركز النفسي البيداغوجي بطولقة بسكرة

بوراس, صباح (2025) اثر برنامج رياضي ترويحي مقترح على نقص الإنتباه وفرط الحركة لدى الأطفال المعاقين ذهنيا (7-10)سنة دراسة ميدانية على مستوى المركز النفسي البيداغوجي بطولقة بسكرة. Doctoral thesis, معهد علوم التقنيات البدنية والرياضية.

[img] Text
اطروحة الدكتوراه النهائية.pdf

Download (6MB)

Abstract

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير البرنامج الرياضي الترويحي المقترح على نقص الإنتباه وفرط الحركة لدى الأطفال المعاقين ذهنيا (إعاقة ذهنية بسيطة )،حيث إعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي مستخدمة مقياس " نقص الإنتباه وفرط الحركة " للأطفال الإعاقة الذهنية البسيطة على عينة تكونت من (08) أطفال من ذوي الإعاقة الذهنية البسيطة، تم إختيارهم بطريقة عمدية بإستخدام التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة تتراوحت أعمارهم مابين (7-10) سنة بالمركز النفسي البيداغوجي للمعاقين ذهنيا بطولقة - بسكرة،تم إستخدام مقياس" رائدة جريسات " (2007) المصصم للأطفال المعاقين ذهنيا لتشخيص الإضطراب المعتمد في فقراته على مقياس كونرز لقياس نقص الإنتباه وفرط الحركة ,وتم تصميم برنامج رياضي ترويحي مقترح من طرف الباحثة للتقليل من هذا الإضطراب، وتوصلت الباحثة الى النتائج التالية : 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي فيبعد نقص الإنتباه لصالح القياس البعدي. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي في بعد فرط الحركة لصالح القياس البعدي. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي و القياس البعدي في بعد الإندفاعية لصالح القياس البعدي. 4- يوجد أثر فعال للبرنامج الرياضي الترويحي المقترح على نقص الإنتباه وفرط الحركة والإندفاعية للأطفال المعاقين ذهنيا تشير الدراسة إلى وجود فاعلية للبرنامج الرياضي الترويحي المقترح في التحسين من نقص الإنتباه والتقليل من فرط الحركة والاندفاعية للأطفال المعاقين ذهنيا (إعاقة ذهنية بسيطة ) وإن لبرامج الترويح الرياضي دورًا فعالا في تقليل إضطرابات الإنتباه المرتبطة بفرط الحركة لدى الأطفال المعاقين ذهنيًا والقابلين للتعلم، بحيث يركز البرنامج على الألعاب التي تستهدف إنتباه الطفل وتقلل من السلوكيات غير المرغوب فيها، كما يساعد في تفريغ الطاقة الحركية بطرق فعّالة كما يُفضل توفير الألعاب والوسائل التعليمية المناسبة، ويُوصى بتنفيذ البرنامج على عينات أوسع من الأطفال المعاقين ذهنيا لضمان إمكانية تعميمه في المراكز النفسية البيداغوجية ABSTRACT : Title: The effect of a proposed recreational sporting program on attention deficit and hyperactivity in mentally disabled children (7-10) years. A field study at the psychological and pedagogical center for the mentally disabled in Tolqa - Biskra - This study aimed to dscover the effect of the suggested recreational sporting program on attention deficit and hyperactivity among mentally disabled children (mild mental disability). The researcher relied on the experimental method, using the “Attention Deficit Hyperactivity Disorder” scale for children with mild mental disability, on a sample consisting of (08) children with mild mental disability, who were chosen intentionally using an experimental design for one group. Their ages ranged between (7-10) years. At the Psycho-Pedagogical Center for the Mentally Disabled in Tolqa - Biskra, the “Raeda Jreisat” scale (2007), designed for mentally disabled children, was used to diagnose the disorder based on its items on the Conners scale to measure attention deficit hyperactivity disorder, and a recreational sports program proposed by the researcher was designed to reduce this disorder. the following results were obtained: 1- There are differences with significant statistical indication bettween the initial and final measures of attention deficit with improvement in the final measures. 2- There are differences with significant statistical indication bettween the initial and final measures of hyperactivity with improvement in the final measures. 3- There are differences with significant statistical indication bettween the initial and final measures of the impulsivity with improvement in the final measures. 4- There is an impact of the proposed recreational sports program on the dimensions if the attention deficit and hyperactivity scale for the mentally disabled children. The study indicates that there is a significant impact of the proposed athletes in improving attention deficits and reducing movement in children with mental disabilities (mild intellectual disability), and that sports recreation programs, some of which are effective in reducing attention deficit hyperactivity disorders in mentally disabled children who are capable of learning, so that it focuses on this as follows: Next: The child’s attention and reduces the behavior of not listening to games in it. It also helps in discharging energy in effective ways. It is also preferable to provide gaming means accurately, and it prevents motivational preference over a sound voice among mentally disabled children and the possibility of its participation in psychological and pedagogical contributions.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: البرنامج الرياضي الترويحي - اضطراب نقص الإنتباه وفرط الحركة- الإعاقة الذهنية البسيطة .
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives
Depositing User: BIS
Date Deposited: 28 Sep 2025 07:28
Last Modified: 28 Sep 2025 07:28
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/6993

Actions (login required)

View Item View Item