طلحي, ايمان (2025) أثر برنامج رياضي ترويحي مقترح في التخفيف من الضغوطات النفسية وعلاقته بالتوافق المهني. Doctoral thesis, معهد علوم تقنيات النشاطات البدنية والرياضية.
|
Text
تخرج دكتوراه طلحي إيمان بروقراس.pdf Download (9MB) |
Abstract
ملخص الدراسة باللغة العربية: هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج رياضي ترويحي مقترح في التخفيف من الضغوطات النفسية وعلاقته بالتوافق المهني لدى أستاذات التعليم المتوسط، حيث استعينا بعينة قدرت ب (15) أستاذة من متوسطة عمار ياسف الجزائر العاصمة، اختيروا بالطريقة المقصودة، وقد استخدم: برنامج ترويحي رياضي مقترح محكم مع الاستعانة بمقاييس لإنشاء استبيان للضغوط النفسية، واستبيان للتوافق المهني لمعرفة أثر البرنامج على الضغوط النفسية والتوافق المهني، طبق فيها المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة موضوع الدراسة، واستعين بالحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss27) للوصول في الأخير إلى النتائج التاليةّ: -تتميز العينة في القياس القبلي بضغوط نفسية مرتفع ودرجة توافق مهني منخفضة، أما في القياس البعدي فالعينة تتميز بضغوط نفسية منخفضة وتوافق مهني مرتفع - هناك فروق دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين القياسين القبلي والبعدي للأستاذات في مستوى الضغوط النفسية، ونلاحظ انخفاض الضغوط النفسية بدرجة كبيرة بالمقارنة بين المتوسط الحسابي للقياسين القبلي والبعدي وهذا يعزى للتأثير الكبير للبرنامج الرياضي الترويحي المطبق في الحد من مستوى الضغوط النفسية لدى الأستاذات. أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين القياسين القبلي والبعدي للأستاذات في مستوى التوافق المهني، ونلاحظ ازدياد في مستوى التوافق المهني في القياس البعدي مقارنة بالقياس القبلي، ما يدعنا نستنتج أن وهناك تأثير بدرجة كبيرة يعزي للبرنامج الرياضي الترويحي المطبق في زيادة مستوى التوافق المهني لدى الأستاذات. - أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوافق المهني والضغوط النفسية لدى الأستاذات، كانت طبيعة العلاقة أو الارتباط بين التوافق المهني والضغوط النفسية ارتباط عكسي، فكلما قلت الضغوط النفسية لدى الأستاذات أدى ذلك إلى زيادة التوافق المهني. - للبرنامج الترويحي الرياضي المقترح تأثير كبير في التخفيف من الضغوط النفسية والرفع من درجة التوافق المهني لدى أستاذات التعليم المتوسط Abstract: The study aimed to determine The Impact of a Proposed Recreational sports Program on Reducing Psychological Stress and its Relationship to Professional Compatibility among middle school teachers. A sample of 15 female teachers from Ammar Yasif Middle School in Algiers, Algeria, was selected using a purposive method. A well-structured proposed Recreational sport Program was utilized along with two measures: the Psychological Stress Scale and the Professional Compatibility Scale, to assess the program's effect on psychological stress and professional compatibility. The experimental approach was employed due to its suitability for the study's nature, and statistical packages for the social sciences (SPSS 27) were used to obtain the following results: -The sample exhibited high levels of psychological stress and low professional compatibility in the pre-test assessment. In contrast, in the post-test assessment, the sample showed low psychological stress and high professional compatibility. -There were statistically significant differences at the significance level (0.05≥α) between the pre-test and post-test measures for female teachers regarding psychological stress. It was observed that psychological stress decreased significantly when comparing the mean scores of the pre-test and post-test, attributed to the substantial impact of the applied Recreational sport Program in reducing psychological stress among teachers. -There were statistically significant differences at the significance level (0.05≥α) between the pre-test and post-test measures for female teachers regarding professional compatibility. An increase in professional compatibility in the post-test measurement compared to the pre-test measurement was observed. This leads us to conclude that the applied Recreational sport Program has a significant effect on increasing professional compatibility among teachers. -There is a statistically significant relationship between professional compatibility and psychological stress among female teachers. The nature of the relationship between professional compatibility and psychological stress is inverse, as a decrease in psychological stress among teachers leads to an increase in professional compatibility. The proposed Recreational sports Program has a significant effect in reducing psychological stress and increasing professional compatibility among middle school teachers.
| Item Type: | Thesis (Doctoral) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | الترويح الرياضي -البرامج الرياضية الترويحية -الضغوط النفسية -التوافق المهني. |
| Subjects: | L Education > L Education (General) |
| Divisions: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives |
| Depositing User: | BIS |
| Date Deposited: | 23 Nov 2025 19:17 |
| Last Modified: | 23 Nov 2025 19:17 |
| URI: | http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7071 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
