وحدة تعلمية قائمة على الألعاب الشبه رياضية في التخفيف من العدوانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة

عيساني, حبيب (2025) وحدة تعلمية قائمة على الألعاب الشبه رياضية في التخفيف من العدوانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. Doctoral thesis, معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية والرياضية.

[img] Text
الأطروحة الحبيب تصحيح جدول_compressed.pdf

Download (23MB)

Abstract

يهدف البحث الحالي المرسوم باقتراح وحدة تعلمية قائمة على الألعاب الشبه رياضية في التخفيف من العدوانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة" إلى التعرف على تأثير وحدة تعلمية (16) وحدة تعليمية قائمة على الالعاب الشبه رياضية في التخفيف من العدوانية، وهي دراسة ميدانية أجريت على المطبق على عينة بلغ 1992 buss and perry متوسطة إمام الياس بولاية المدية، وانتهج الباحث المنهج التجريبي بتطبيق مقياس باص وبيري قوامها 30 تلميذا اختيروا بطريقة قصدية، قسموا إلى مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية طبقت عليها الوحدة التعلمية المقترحة، أما الضابطة | تمارس الحصص المعتادة عند أستاذ المادة تم إجراء الاختبارات القبلية على المجموعتين ثم تطبيق الوحدات التعليمية المقترحة وبعدها اجريت الاختبارات البعدية، فخلص البحث على النتائج التالية الوحدة التعلمية المقترحة القائمة على الألعاب الشبه رياضية ساهمت في التخفيف من العدوانية لدى المجموعة التجريبية، وفي ضوء الاستنتاجات أوصينا باعطاء استراتيجية واضحة في استعمال الوحدات التعلمية المبنية على الألعاب الشبه رياضية | | ABSTRACT : The current research decree "to propose a learning unit based on para-athletic games in reducing aggression among middle school students" aims to identify the effect of a learning unit (16 educational units) based on Semi sport games in reducing aggression. It is a field study conducted at Imam Elias Intermediate School in the state of Medea, and the researcher adopted the experimental method By applying the Buss and Perry 1992 scale, which was applied to a sample of 30 students who were chosen intentionally, they were divided into two equal groups, one of which was experimental, to which the proposed learning unit was applied, while the control group practiced the usual classes with the subject teacher. Pre-tests were conducted on the two groups, then the proposed educational units were applied, and then post- tests were conducted. The research concluded with the following results. The proposed learning unit based on para-sports games contributed to reducing aggression among the experimental group, and in light of the conclusions, we recommended giving a clear strategy for using the learning units based on para-sports games.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Uncontrolled Keywords: الوحدة التعلمية - الألعاب الشبه رياضية - العدوانية - المرحلة المتوسطة
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives
Depositing User: BIS
Date Deposited: 23 Nov 2025 19:17
Last Modified: 23 Nov 2025 19:17
URI: http://thesis.univ-biskra.dz/id/eprint/7077

Actions (login required)

View Item View Item